تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

انواع بیماری ناخن را چگونه تشخیص دهیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
انواع بیماری ناخن را چگونه تشخیص دهیم؟

همیشه لاک مات یا براق روی ناخن‌های صاف و سالم جلوه بیشتری دارند. داشتن ناخن های محکم و صاف به‌تنهایی بسیار زیبا هستند. سلامت و زیبایی ناخن در سلامت جسمی و روحی افراد نیز تأثیر بسیاری دارد؛ بنابراین در کنار مراقبت از پوست باید توجه ویژه‌ای به ناخن ها داشت. در این مقاله قصد داریم انواع بیماری ناخن را بررسی کنیم.

خطوط سفید روی ناخن ها

خطوط سفید روی ناخن ها

همه لکه‌ها، رگه‌ها و خطوط سفید روی ناخن نشان بیماری نیستند؛ اما تکرارشدن آن ممکن است خطرناک یا نگران‌کننده باشد. بهترین راه تشخیص خطوط سفید خطرناک روی ناخن، مراجعه به پزشک است. در حالت کلی دو نوع از این خطوط وجود دارد:

۱. نوارهای سفیدرنگی که از لانولا (نیم دایره سفید انتهای ناخن) شروع شده و در سطح ناخن امتداد پیدا می‌کنند. این خطوط حاصل مسمومیت با آرسنیک هستند. البته کمبود ویتامین‌های خاص یا عفونت نیز ممکن است در بروز این خطوط دخیل باشد؛

۲. گاهی خطوط سفید، فرورفتگی‌های افقی در سطح ناخن هستند. این خطوط به دلیل توقف رشد ناخن در اثر بیماری، تب یا ضربه به وجود می‌آیند.

خطوط تیره روی ناخن ها

خطوط تیره روی ناخن ها

خطوط تیره روی ناخن نیز یکی دیگر از انواع بیماری ناخن بوده که ممکن است حاصل تجمع رنگدانه، خال یا لکه باشد. به عنوان مثال، خون‌ریزی زیر ناخن به شکل خطوط سیاه، بلند و گاه تکه‌تکه هستند که غالباً در اثر ضربه ایجاد می‌شوند. متخصصان معتقدند این رنگدانه‌ها ممکن است ملانوم ناخن باشند، که معمولاً در انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت بزرگ پا ظاهر می شود. این افراد توصیه می‌کنند در صورت مشاهده گسترش لکه‌های تیره روی ناخن یا دیدن رنگدانه قهوه‌ای در اطراف آن، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این بیماری در برخی مواقع نشانه‌ای از سرطان ملانوماست.

ناخن های زرد

ناخن زرد از انواع بیماری ناخن

زرد شدن ناخن، از دیگر انواع بیماری ناخن است که بروز آن دلایل مختلفی دارد. متخصصان، استفاده مکرر از لاک مات یا براق را علت اصلی این بیماری می‌دانند. در کنار آن نیز مصرف توتون، حنا یا سایر رنگ‌های ناخن و بدن از علت‌های زرد شدن ناخن به شمار می‌رود. اگر هیچ کدام از این گزینه‌ها را نداشتید، به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است به سندروم ناخن زرد مبتلا شده باشید.

ناخن جدا از سطح انگشت

ناخن جدا از سطح انگشت

مانیکور در خانه گاهی به همان اندازه که در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کند، ممکن است به ناخن آسیب جدی بزند. جدا شدن ناخن از سطح انگشت یکی دیگر از انواع بیماری ناخن است که به عفونت‌های شدید نیز منجر می‌شود. البته اگر به‌موقع برای درمان این عارضه اقدام کنید می‌توانید جلوی پیشرفت آن را بگیرید. دور ماندن دست از آب و مراقبت از آن در محیط خشک و تمیز به مدت چند هفته به جلوگیری از بروز مجدد این عارضه کمک می‌کند.

ضخیم شدن ناخن

ضخیم شدن ناخن

یکی از عوارضی که افزایش سن در پی دارد، ضخیم‌شدن ناخن مخصوصاً ناخن پاست. در حالت عادی با بیشتر شدن سن افراد به‌صورت طبیعی بافت ناخن ضخیم‌تر می‌شود تا جایی که کوتاه‌کردن یا سوهان‌کشیدن آن بسیار سخت می‌شود. اما اگر در حالت عادی و در سنین کم متوجه ضخیم‌شدن ناخن خود شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. معمولاً این عارضه یکی از انواع بیماری ناخن است که در اثر قارچی‌شدن پوست و ناخن ایجاد می‌شود. پزشک متخصص پس از تشخیص نوع بیماری، بهترین راه درمان را پیشنهاد می‌دهد.

ناخن های شکننده

ناخن های شکننده از انواع بیماری ناخن

یکی دیگر از بیماری های بسیار شایع ناخن که افراد زیادی نیز از آن شاکی هستند، ناخن‌های شکسته، ضعیف یا آسیب‌پذیر است. هر سه عارضه در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند و هر کدام به درمان خاصی نیاز دارند. علاوه بر ژنتیک و افزایش سن، چند علت عمده برای ایجاد این بیماری وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده بیش از حد مواد شوینده شیمیایی مانند صابون، مایع ظرف‌شویی، لاک پاک کن و غیره؛
  • برخی بیماری‌های خاص مانند کم‌کاری تیروئید و کمبود پروتئین؛
  • شست‌وشوی زیاد دست یا قرارگرفتن ناخن در آب به‌طور مداوم.

روش پیشگیری و درمان

ازآنجایی‌که این عارضه نسبت‌به سایر بیماری های مربوط به ناخن شایع‌تر است، در ادامه به روش های پیشگیری و درمان آن می‌پردازیم.

  • مصرف انواع لاک مات، براق و غیره را محدود کرده و ترجیحاً  قبل از زدن لاک، از بیس کوت استفاده کنید.
  • تا حد ممکن از لک پاک کن استفاده نکرده یا برای پاک کردن لاک سراغ محصولات بدون استون بروید.
  • مقدار کافی پروتئین یا مکمل بیوتین (زیر نظر پزشک) در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • برای انجام کارهای منزل مانند شستن ظروف یا گردگیری از دست‌کش استفاده کنید.
  • از مصرف بیش‌ازحد مواد ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع بیماری ناخن آشنا شدید. برای خرید انواع لاک مات، براق، متالیک، اکلیلی، آینه‌ای و غیره پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. همچنین برای گرفتن مشاوره درباره سلامت پوست، مو و ناخن خود می‌توانید با درج پیام در بخش نظرات یا تماس با تیم اردمی، از راهنمایی مشاوران خبره مجموعه برخوردار شوید.

منبع: Dermstore دیدگاه‌ها 7879بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>