مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

نکاتی درباره سلولیت: کدامیک باور غلط است و کدامیک حقیقت؟

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
نکاتی درباره سلولیت: کدامیک باور غلط است و کدامیک حقیقت؟

اگر از آن دسته بانوان زیبارویی هستید که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند و در این زمینه مطالعه می‌کنند، به احتمال زیاد با ماهیت سلولیت آشنا هستید.

تجمع بافت چربی در ناحیه‌ای از بدن را چاقی موضعی یا به عبارت دیگر سلولیت می‌نامند. جالب است بدانید تحقیقات نشان داده است، ۹۰ درصد از بانوان در طول زندگی خود دچار تجمع چربی در نواحی از بدن می‌شوند و این امر ربطی به لاغری یا اندام متناسب ندارد.

شوربختانه باید گفت، در این خصوص ابهام‌های زیادی وجود دارد و بانوان زیبارو آن‌گونه که باید و شاید از تجمع بافت چربی و نحوه خلاص شدن از آن اطلاع‌ زیادی ندارند. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که در خصوص رفع آن چاره‌ای بیاندیشید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

سموم موجود در بدن، باعث تولید سلولیت می‌شوند

سموم موجود در بدن باعث تولید سلولیت می‌شوندبه احتمال زیاد، شما هم با ترکیبات بهداشتی که وعده از بین بردن سموم بدن و رفع سلولیت را می‌دهند، آشنا هستید. این محصولات در بازار به وفور یافت می‌شوند، اما هیچکدام آنها توسط جوامع پزشکی تایید نشده‌اند. زمانی که لایه‌های چربی نهفته در زیر پوست به لایه‌های فیبر و کلاژن یا بافت پیوندی پوست فشار می‌آورند، شاهد حضور تجمع چربی و در نتیجه سلولیت هستیم. جالب است بدانید سلولیت‌ها بیشتر در نواحی باسن، ران‌ها، بازو‌ها و شکم پدید می‌آیند. اختلال در ترشح هورمون‌ها، عدم تحرک و ورزش نکردن، ضعف‌های عضلانی، چربی اضافه و جریان خون ضعیف، از عواملی است که به ضعف بافت پیوندی پوست و در نتیجه بروز سلولیت کمک می‌کند. به این ترتیب، همان‌گونه که حتما متوجه شدید، این عارضه هیچ ربطی به سموم بدن ندارد.

بانوان سلولیت بیشتری نسبت به آقایان دارند

بانوان در قسمت‌های ران و باسن شاهد چربی بیشتری هستند. از طرف دیگر بافت پیوندی پوست بانوان استقامت کمتری نیز دارد؛به این ترتیب، بانوان استعداد بیشتری برای سلولیت دارند، اما این یک قانون قطعی نیست و بر اساس آمار، حدود ۱۰ درصد از آقایان نیز شاهد سلولیت در قسمت‌های مختلف پوست خود هستند.

سلولیت با افزایش عمر بیشتر می‌شود

سلولیت با افزایش عمر بیشتر می‌شودهورمون‌ها در شکل و ظاهر سلولیت‌ها تاثیر دارند، به این ترتیب زمانی که بانوان پا به سن می‌گذارند، بدن آنها استروژن کمتری تولید می‌کند، این هورمون، در گردش راحت خون در رگ‌ها تاثیر زیادی دارد. در نتیجه، کاهش هورمون استروژن باعث می‌شود تا جریان خون ضعیف شود؛ این امر به کاهش تولید کلاژن جدید و تضعیف بافت پیوندی پوست‌ منجر خواهد شد.

سلولیت تنها گریبان افراد چاق را می‌گیرد

چاق بودن تنها باعث می‌شود، تجمع چربی در زیر پوست شما بیشتر نمایان شود، با این حساب به هر اندازه که فرد، چربی بیشتری در زیر پوست داشته باشد، شاهد فشار بیشتری بر روی بافت پیوندی پوست و بروز سلولیت هستیم. در این بین، حتی بر روی پوست بانوان لاغراندام نیز دیده می‌شود. جالب است بدانید، این عارضه حتی گریبان پوست مانکن‌های لاغر خوش‌اندام را هم می‌گیرد. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید، مانکن‌ها بهترین رژیم غذایی را دارند و به اندازه کافی ورزش می‌کنند، اما باز هم گاهی اوقات از شر سلولیت در امان نیستند.

سلولیت ریشه وراثتی دارد

سلولیت ریشه وراثتی داردواقعیت این است که سلولیت جنبه ارثی نیز دارد، با این حساب اگر مادر یا مادربزرگ شما سلولیت دارند، احتمال ایجاد سلولیت در زیر پوست شما نیز زیاد خواهد بود. جالب اینجاست که حتی آزمایش‌های ژنتیکی نیز برای تشخیص میزان مستعد بودن فرد به سلولیت وجود دارد، اما از آنجایی که تقریبا تمامی بانوان در طول عمر خود شاهد سلولیت هستند، هزینه‌ کردن برای این آزمایش‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در مجموع باید گفت، ژنتیک تنها یکی از عواملی است که ممکن است به سلولیت ربط داده شود، موارد دیگری نظیر رژیم غذایی، تمرین‌های ورزشی و تناسب وزن نیز در بروز سلولیت نقش اساسی دارند.

تمرین‌های کاردیو میزان سلولیت را کاهش می‌دهد

اگر اهل ورزش باشید، حتما با اصطلاح تمرین‌های کاردیو آشنا هستید، هر فعالیتی که ضربان قلب شما را ۵۰ الی %۷۵  افزایش دهد، می‌تواند به‌عنوان ورزش کاردیو یا هوازی شناخته شود.

با این حساب، حالت‌های مختلف ورزش‌های هوازی به کاهش وزن شما کمک می‌کند، منطقا این کار به کاهش ظاهری برآمدگی‌های ناشی از سلولیت پوست نیز منجر می‌شود. اما به هر اندازه‌ای هم که تمرین‌های هوازی انجام دهید، باز هم سلولیت‌های پوست به صورت کامل از بین نمی‌رود.

بر اساس نتایج یک آزمایش، افراد بزرگسالی که هفته‌ای ۳۰ دقیقه تمرین‌های ایروبیک و به مدت هشت هفته انجام می‌دادند، حدود ۱/۸ کیلوگرم وزن کم کردند، اما عضله‌های آنها قوی‌تر نشده بود و به لحاظ ظاهری نیز، بدن این افراد تغییر چندانی نداشت.

همین افراد زمانی که برای سه هفته، به مدت ۱۵ دقیقه حرکات ایروبیک و ۱۵ دقیقه حرکات سنگین انجام دادند، شاهد کاهش وزن ۴/۵ کیلویی بودند، از طرف دیگر حدود ۱ کیلوگرم نیز عضله اضافه کردند و به لحاظ ظاهری نیز، بدن آنها فرم بهتری گرفته بود. با توجه به نتایج این آزمایش می‌توان گفت، ورزش‌های کاردیو در کاهش سلولیت‌های پوست تاثیر دارد.

ورزش کردن باعث بهبود سلولیت می‌شود

ورزش کردن باعث بهبود سلولیت میشودورزش کردن در حد معمول نمی‌تواند سلولیت را از بین ببرد، اما ممکن است به از بین رفتن نشانه‌های سلولیت کمک کند. سلولیت زمانی ایجاد می‌شود که فیبرهای پیوندی موجود در زیر پوست، ضعیف شوند یا اینکه حالت کشسانی خود را از دست بدهند، به این ترتیب ورزش‌های کششی در نواحی از پوست که شاهد سلولیت هستیم باعث می‌شود تا آثار تجمع چربی کمتر شود. به عبارت دیگر، ورزش کردن باعث تقویت و سفت شدن عضلات و پوست می‌شود، در نتیجه به لحاظ ظاهری، سلولیت در پوست بدن افراد ورزشکار کمتر به چشم می‌آید. در این زمینه، حرکات یوگا برای از بین بردن سلولیت باسن و ران‌ها، ورزش مناسبی به حساب می‌آید، حرکت‌هایی که باعث تقویت عضلات و بهبود گردش خون در بدن می‌شوند نیز برای از بین بردن سلولیت‌ها مناسب هستند.

کرم‌های سفت‌کننده پوست به از بین بردن سلولیت‌ها کمک می‌کنند

کرم‌های سفت‌کننده پوست یا هر کرم موضعی دیگری نمی‌تواند به صورت کلی آثار سلولیت‌ و تجمع چربی در زیر بافت پوست را از بین ببرد. تحقیقات ثابت کرده است، ترکیباتی که در ساخت آنها رتینول به کار رفته است، ممکن است در از بین بردن آثار سلولیت تاثیر موقتی داشته باشند، لازم به ذکر است که این ترکیبات در واقع، سلولیت‌ها را از بین نمی‌برند، بلکه با ایجاد لایه‌ای ضخیم بر روی پوست، باعث مخفی شدن تجمع‌ چربی در زیر بافت پوست می‌شوند. گاهی اوقات نیز دیده شده است، کرم یا اسکراب‌هایی که در ساخت آنها از ترکیباتی نظیر کافئین، زنجبیل و چای سبز یا سیاه استفاده شده است نیز به بهبود گردش خون و از بین بردن سلولیت‌ها کمک می‌‌کنند. لازم به ذکر است که هیچ‌گونه آزمایش‌های علمی، این ادعا را اثبات نکرده است.

پرکننده‌های پوست آثار سلولیت را از بین می‌برند

پرکننده‌های پوست آثار سلولیت را از بین می‌برندگفته می‌شود که پرکننده یا فیلِرهای پوستی که بیشتر برای پرکردن چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شوند، به صورت موقت می‌توانند آثار تجمع چربی در زیر بافت پوست را نیز از بین ببرند. این امر، در خصوص بانوان لاغر اندامی که پوست آنها بر اثر سلیولیت، برآمدگی زیادی ندارد می‌تواند کاربرد داشته باشد. البته از آنجایی که این فرآیند هزینه زیادی دارد و همان‌گونه که اشاره شد، موقتی است، به لحاظ اقتصادی توجیه ندارد.

لیپوساکشن، ظاهر اندام شما را بهتر می‌کند

اگر مشکل شما سلولیت است، بدون شک لیپوساکشن، علاج درد شما نخواهد بود. جالب بدانید، عمل‌های زیبایی به پخش و نامسطح شدن چربی‌های موجود در زیر پوست کمک می‌کنند و در نتیجه ظاهر پوست ناهموارتر نیز به نظر خواهد رسید. ناگفته نماند که گفته می‌شود اندرمولوژی در بعضی از موارد به کاهش سلولیت پوست کمک می‌کند. متخصص پوست در حین انجام فرآیند اندرمولوژی، با استفاده از دستگاه ساکشن، نواحی عارضه دیده پوست را به مدت ۳۰ دقیقه کشیده و فشار می‌دهد. این فرآیند درمان چیزی حدود ۱۰ جلسه به طول می‌انجامد و البته هزینه‌ گزافی نیز دارد.

بعضی غذاها به از بین بردن سلولیت کمک می‌کنند

بعضی غذاها به از بین بردن سلولیت کمک میکنندرژیم غذایی شما نقش چندانی در ایجاد سلولیت در پوست ندارد، اما گفته می‌شود رژیم متعادل به کاهش التهاب در قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کند، از طرف دیگر رعایت کردن رژیم غذایی متعادل باعث می‌شود تا وزن فرد نیز در حد مطلوبی باقی بماند. نوشیدن آب به میزان کافی و خوردن غذاهایی سرشار از منابع آبی باعث می‌شود تا بافت پیوندی پوست فرد تقویت شود، این امر به لاغر ماندن شما نیز کمک می‌کند. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید، خیار، تربچه، گوجه‌فرنگی و فلفل شیرین میل کنید، از خوردن سایر میوه‌‌ها و سبزیجات نیز غافل نشوید.

درمان‌های غیر تهاجمی به برطرف کردن سلولیت کمک می‌کنند

استفاده از لیزر، رادیو فرکانسی، ماساژ و سایر روش‌هایی که به لحاظ پزشکی آثار تهاجمی ندارند و به داخل پوست نفوذ نمی‌کنند، در از بین بردن آثار سلولیت تاثیر دارد. البته این روش‌ها نیز به صورت موقت هستند و ماندگاری دائمی ندارند. تجربه نشان داده است، این روش‌ها نسبت به کرم‌هایی که برای برطرف کردن آثار سلولیت در بازار موجود است، تاثیر پذیری بیشتری دارد، البته درمان سلولیت از طریق لیزر یا ماساژ، باید در جلسات متعددی صورت بگیرد و گاهی اوقات ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. رادیو فرکانسی نیز شیوه درمان مناسبی است، اما قیمت گران‌تری دارد، تجربه نشان داده است، درمان سلولیت با استفاده از رادیو فرکانسی به مدت ۶ تا یک سال دوام خواهد داشت.

تنها یک متخصص پوست می‌تواند سلولیت را درمان کند

تنها یک متخصص پوست می‌تواند سلولیت را درمان کندمتخصصین پوست، بی‌دلیل دود چراغ‌ نخورده‌اند و تخصص آنها بر طرف کردن مواردی نظیر سلولیت است. اما با این واقعیت باید روبرو شد که سلولیت، یک عارضه پوستی نیست. به این ترتیب ممکن است افرادی که تجربه خوبی در از بین بردن سلولیت پوست دارند نیز بتوانند در این راه به شما کمک کنند. برای از بین بردن سلولیت روی کلینیک‌های پوست که درمان‌هایی با استفاده از اندرمولوژی و لیزر را ارائه می‌کنند نیز می‌توان حساب باز کرد.

نوع پوشش فرد در سلولیت پوست وی موثر است

این امر تاحدودی صحت دارد، بدون شک اگر در حین انجام تمرین‌های ورزشی لباس چسبانی بپوشید، سلولیت‌های پوست کاهش پیدا می‌کند؛ اما این روش، تاثیری کاملا موقتی دارد. به این ترتیب اگر به لباس‌هایی برخورد کردید که سازنده‌ آنها مدعی شده است به صورت دائم سلولیت‌ها را از بین می‌برد، این ادعا را شیوه‌ای تبلیغاتی برای فروش محصولات بدانید و آن‌را باور نکنید. جالب است بدانید گاهی اوقات پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و بند‌های کشی باعث کاهش جریان خون در یک قسمت از پوست می‌شود و در نتیجه شاهد تشدید نشانه‌های سلولیت در همان قسمت از پوست خواهیم بود.

مصرف دخانیات در میزان سلولیت تاثیر دارد

مصرف دخانیات در میزان سلولیت تاثیر داردتحقیقات ثابت کرده است که سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در رگ‌ها می‌شود، از طرف دیگر سیگار، کلاژن‌ پوست را ضعیف کرده و فرم آن‌را تغییر می‌دهد، همچنین مصرف سیگار باعث کشیده شدن بافت پیوندی پوست می‌شود این امر به نمایان شدن چربی تجمع یافته در زیر پوست منجر خواهد شد. سیگار کشیدن، ضررهای زیادی برای پوست دارد، بد نیست بدانید، دخانیات باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین‌و‌چروک می‌شود، پوست را خشک می‌کند و رنگ آن‌را تغییر می‌دهد.

درمان قطعی برای سلولیت وجود ندارد

در این زمینه نمی‌توان حکم قاطعی صادر کرد، اما پیشرفت‌های اخیر دانشمندان ثابت کرده است که هر روز به راه‌های درازمدت‌تری برای درمان سلولیت پوست دست پیدا می‌کنند. در یکی از جدید‌ترین این روش‌ها که مورد تایید اتحادیه غذا و داروی آمریکا نیز قرار گرفته است، با استفاده از لیزر نوری، چربی‌ها آب می‌شوند، این امر باعث می‌شود تا پوست تحریک شده و کلاژن جدید تولید کند. فرآیند التیام پوست نیز در این شیوه جدید سریع انجام می‌شود، این روش در حال حاضر، قیمت گزافی دارد، اما نتیجه آن به مدت یک تا دو سال ماندگاری دارد.

همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، تحقیقات نشان داده‌اند %۹۰ بانوان در طول زندگی خود شاهد سلولیت و تجمع چربی در زیر بافت پوست هستند، به این ترتیب اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، تجربه‌های خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 3115بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه