تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۲۰ ماده غذایی ضد سلولیت (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
۲۰ ماده غذایی ضد سلولیت (قسمت اول)

پیشتر از این در مقاله‌ای تحت عنوان سلولیت: دلایل، پیشگیری و درمان درباره سلولیت سخن گفتیم. در این مقاله ۲ قسمتی، با مواد غذایی که ضد سلولیت بوده و استفاده از آن‌ها موجب می‌شود تا از تجمع چربی در زیر پوست جلوگیری شود، آشنا خواهیم شد.

۱- موز:

موزموز بیشترین میزان پتاسیم نسبت به سدیم را دارد و میان وعده‌ای فوق‌العاده (مخصوصا برای بانوانی که نگران تجمع چربی در بدن خود هستند) می‌باشد که فعالیت ضد سلولیت دارد. سدیم باعث انباشته شدن آب در بدن می‌شود که با تجمع چربی ارتباط دارد در حالیکه پتاسیم تأثیر معکوس دارد. به علاوه، موز باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. گردش خون سالم، باعث می‌شود که سلول‌های پوستی، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کنند. همچنین، گردش خون باعث خروج سمومی از بدن می‌شود که باعث تجمع چربی می‌شوند.

می‌توانید موز را به تنهایی به عنوان یک اسنک مصرف کرده یا همراه با سالاد میوه از آن لذت ببرید.

۲- آب:

آباگرچه آب به عنوان غذا محسوب نمی‌شود اما در لیست غذاهای چربی‌سوز قرار می‌گیرد زیرا یکی از پایه‌های هر رژیم غذایی ضدچربی است. آب، باعث خارج شدن چربی از بدن می‌شود؛ همچنین، مقادیر ناکافی آب باعث می‌شود بدن آب را ذخیره کند تا بدین‌سان جایگزین سلولیت شود.

مصرف زیاد آب، باعث دفع شدن چربی به روش‌های مختلف می‌شود: نخست این‌که، آب کالری ندارد اما به انسان احساس سیری می‌دهد. در واقع، عده‌ای بر این باورند که مصرف زیاد آب یخ، باعث سوختن کالری‌ها می‌شود زیرا آب یخ در هنگام ورود به بدن باید با دمای آن همسان شود و این مساله نیازمند انرژی (کالری) است. مصرف 2 لیتر آب یخ در روز باعث سوخته شدن تقریبا 70 کالری می‌شود. دوم این‌که، مقادیر کافی آب در بدن باعث می‌شود به جای آن‌که کبد فعالیت کند، کلیه‌ها فعال باشند تا بدین‌سان مواد اضافی از بدن دفع شوند. یکی از عملکردهای کبد، تولید انرژی از چربی انباشته شده در بدن است. اگر کبد درگیر دفع مواد اضافی از بدن نباشد، می‌تواند برروی فرآیند تغییر چربی بدن تمرکز داشته باشد.

۳- تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردانتخمه آفتابگردان مجموعه عظیمی از مواد مغذی ضد سلولیت است. این دانه‌ها حاوی ویتامین E، پتاسیم و روی هستند. همچنین، تخمه آفتابگردان منبع غنی سلنیم است. به علاوه، تخمه آفتابگردان منبع خوبی برای ویتامین B6 است که این ویتامین باعث جذب کافی «روی» (زینک) در روده‌ها می‌شود اما خواص ضد سلولیت خود را نیز دارد: ابتدا، این دانه‌ها نقش بسیار مهمی در متابولیسم پروتئین‌ها ایفا می‌کنند و باعث تقویت و بازسازی بافت‌های پیوندی می‌شوند (بافت‌های پیوندی ضعیف یکی از عوامل کلیدی هستند که باعث تجمع سلولیت می‌شوند). علاوه بر آن، این ماده یک ادرارآور طبیعی است و بدین‌سان باعث دفع آب اضافی و سلولیت‌های انباشته شده در بدن می‌شود. هنگامی که تخمه‌های آفتابگردان را در رژیم غذایی ضد سلولیت خود قرار می‌دهید به یاد داشته باشید که هرچند مواد مغذی خارق‌العاده‌ای دارند اما این دانه‌ها باید به اعتدال مصرف شوند زیرا حاوی مقادیر زیاد کالری هستند.

۴- فلفل قرمز:

فلفل قرمزطرفداران غذاهای تند به این خبر خوب توجه کنید: فلفل قرمز سلاح خارق‌العاده‌ای برای مبارزه با سلولیت است. فلفل قرمز منبع فوق‌العاده ویتامین C، E و پتاسیم است. به علاوه، فلفل قرمز منبع ویتامین B6 است.

به علاوه، فلفل قرمز می‌تواند ابزار مناسبی برای کاهش وزن باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که کاپسیسین، ماده اصلی تند بودن فلفل قرمز، باعث افزایش دمای بدن و در نتیجه مصرف بیشتر انرژی می‌شود. بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که کاپسیسین در فلفل قرمز باعث افزایش 25 درصدی متابولیک بدن در حال استراحت می‌شود (در این حالت، بدن در هنگام استراحت نیز کربوهیدرات و چربی می‌سوزاند). این تأثیر در 75 تا 90 دقیقه بعد از مصرف کاپسیسین به اوج خود می‌رسد و تا سه ساعت ادامه می‌یابد. به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهند که کاپسیسین باعث از بین رفتن اشتها می‌شود و بنابراین فرد غذای کمتری مصرف می‌کند.

۵- زنجبیل:

تاثیر زنجبیل بر سلولیتزنجبیل یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌هاست که خاستگاه آن کشور چین بوده و به 400 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. اگرچه زنجبیل معمولا با خواص ضد سرماخوردگی شناخته می‌شود اما این گیاه، ضد سلولیت قوی نیز هست. زنجبیل باعث از بین رفتن اشتها می‌شود و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین به کاهش وزن منجرمی‌شود. به علاوه، زنجبیل در هضم غذا و گردش خون نقش مؤثری دارد که به نوبه خود می‌تواند به حذف سلولیت از بدن بیانجامد.

۶- تخم‌مرغ:

خواص ضد سلولیت تخم مرغسفیده تخم‌مرغ باید بخشی از هر رژیم غذایی ضد سلولیت باشد زیرا منبعی غنی از پروتئین است و حاوی مقادیر اندک کالری و چربی می‌باشد.

از سوی دیگر، زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیر زیاد کالری، چربی و کلسترول است. با این‌حال، وجود زرده تخم‌مرغ در وعده غذایی لازم است زیرا زرده، حاوی مقادیر فراوان ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، ید، روی و ویتامین A، D، E و B12 است.

علاوه بر تأمین پروتئین موردنیاز بدن در کنار ویتامین‌ها و مواد معدنی، تخم‌مرغ باعث کاهش وزن می‌شود. تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهند که خوردن تخم‌مرغ در صبحانه باعث تقلیل تجمع کالری به میزان 400 کالری در طول روز می‌شود زیرا تخم‌مرغ در طول روز به فرد احساس سیری می‌دهد.

۷- جو:

جوجو یکی از بهترین حبوبات برای مبارزه با چربی‌های اضافی و سلولیت بدن است. جو، نه تنها حاوی مقادیر اندک کالری است بلکه کمترین میزان شاخص قند خون (GI) را در میان تمامی حبوبات دارد. حبوبات حاوی شاخص قند خون بالا، به سرعت در بدن شکسته می‌شوند و باعث افزایش مقادیر گلوکز در بدن می‌شوند و بدین‌سان پانکراس را مجبور می‌کنند انسولین زیاد ترشح کند. انسولین ماده لازم برای تبدیل گلوکز به انرژی است اما مقادیر زیاد انسولین باعث تجمع چربی در بدن می‌شود. در مقابل، هضم شدن کربوهیدرات‌های با شاخص قند خون کم، زمان زیادی می‌برد و به افزایش اندک و آرام سطوح گلوکز و انسولین در بدن منجر می‌شوند. به علاوه، غذاهای با شاخص قند خون پایین، مانع از خوردن میان‌وعده‌های زیاد می‌شوند که خود، عامل اصلی چاق شدن است. جو کامل یا پوست‌کنده حاوی بیشترین مقدار سلولز نیز هستند.

۸- رزماری:

رزماریرزماری باعث افزایش گردش خون می‌شود و بنابراین در درمان سلولیت مؤثر است. به علاوه، عده‌ای از متخصصان بر این باورند که رزماری در هضم چربی‌ها و دفع مواد زائد زیرپوستی مؤثر است. همچنین، رزماری حاوی رزمارینیک اسید است که نوعی پلی‌فِنول گیاهی است که مانع از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به پوست می‌شود. این ماده غذایی حاوی ترکیباتی است که در ساخت الاستین و کلاژن، تقویت مویرگ‌ها و جلوگیری از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها نقش دارند. رزماری را می‌توان به عنوان چاشنی ماهی و سس کچاپ استفاده کرد اما می‌توان آن‌را با میوه‌ها به‌ویژه پرتقال نیز مصرف کرد.

۹- کلم کالی:

کلم کالیبسیاری از خواص درمانی کلم کالی شناخته شده‌اند اما آنچه بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که این بمب تغذیه، سرشار از مواد مغذی ضد سلولیت همچون ویتامین C، پتاسیم و کلسیم است. همچنین، مقادیر اسید اگزالیک ضد کلسیم این ماده غذایی اندک است؛ این اسید، مانع از جذب شدن کلسیم موادغذایی توسط بدن می‌شود. کلم کالی، علاوه بر مغذی بودن، کالری اندکی داشته و فاقد هرگونه چربی است.

۱۰- برگ شلغم:

برگ شلغم ضد سلولیتبرگ‌های سبز رنگ شلغم نخستین بار در خاور نزدیک در حدود 4000 سال پیش کاشته شدند. این گیاه کالری اندکی دارد، اما منبع غنی مواد مغذی، از جمله ویتامین C و کلسیم است. شلغم از خانواده گیاهان ضد سلولیت است که از جمله آن‌ها می‌توان به بروکلی و کلم اشاره نمود.

ادامه مطلب را در قسمت دوم مقاله بخوانید.

منبع: Healwithfood دیدگاه‌ها 3336بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه