تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

خواص ویتامین C چیست و چرا باید درباره آن بدانیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
خواص ویتامین C چیست و چرا باید درباره آن بدانیم؟

معمولا وقتی نام ویتامین C را می‌شنویم، مواردی همچون مراقبت طبیعی در برابر برخی بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی را به ذهن متبادر می‌کند. در حالی‌که تحقیقات نشان داده‌اند خواص ویتامین C باعث می‌شود تا در برابر بعضی بیماری‌ها ایمنی ایجاد شود، اما هنوز شواهد اندکی برای اثبات این مسئله وجود دارند.

موارد کاربرد ویتامین C

ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند مرکبات، توت‌فرنگی، انبه، کیوی، فلفل دلمه، گل کلم، گوجه‌فرنگی و اسفناج موجود است. خواص ویتامین C باعث می‌شود که وجود این ویتامین در رژیم غذایی روزانه ضروری باشد؛ زیرا این ویتامین برای تشکیل کلاژن، بهبود زخم، ترمیم و نگهداری غضروف، استخوان و دندان لازم است.
در شیوه‌های درمانی جایگزین، مکمل ویتامین C فواید آنتی‌اکسیدان دارد و برای کمک به شرایط سلامتی زیر مفید است:

  • سرماخوردگی
  • آسم
  • برونشیت
  • بیماری‌های قلبی
  • آب مروارید
  • آب سیاه
  • فشار خون بالا
  • بیماری پارکینسون

برخی از محققان نیز ادعا می‌کنند خواص ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

ویتامین C موجود در توت فرنگی

خواص ویتامین C برای سلامتی:

تا به امروز مطالعه‌ بر روی خواص ویتامین C، نتایج ضدونقیضی را به همراه داشته است. در این‌جا به برخی یافته‌های کلیدی اشاره می‌کنیم:

  • سرماخوردگی:
    نتیجه‌ای که در سال 2007 و از آزمایشات کلینیکی انجام شده روی 11350 نفر به دست آمد، نشان می‌داد که ویتامین C در حالت عادی به مبارزه با سرماخوردگی کمکی نمی‌کند. با این حال، ویتامین C برای افرادی که در شرایط آب و هوایی خیلی سرد زندگی می‌کنند یا فعالیت‌های شدیدی در دوره‌های زمانی کوتاه دارند (مثل دوندگان ماراتن)، فوایدی دارد.
  • بیماری قلبی:
    بر اساس پژوهشی که روی 14641 مرد (با سن 50 به بالا در شروع تحقیق) انجام شد، محققان دریافتند که مصرف مکمل ویتامین C خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش نمی‌دهد. در طول 8 سال تحقیق، اعضای شرکت کننده در این مطالعه، روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C و یک روز در میان 100 میکروگرم ویتامین E مصرف می‌کردند.
    نتایج نشان دادند هیچ‌کدام از ویتامین‌های C و E، تاثیر مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مثل سکته یا ایست قلبی نداشتند.
  • سرطان:
    در مطالعه‌ای که در سال 2009 چاپ شد، 8171 زن شرکت کننده دراین مطالعه به مدت ۵ سال و به‌طور روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C دریافت می‌کردند (هم‌چنین ویتامین E و بتا کاروتن یک روز درمیان). مطالعات نشان می‌دهند این مکمل ویتامین C، ویتامین E یا بتاکاروتن به جلوگیری از بروز سرطان کمکی نمی‌کند.
    به علاوه، مطالعه‌ای در سال 2008 روی 77721 زن و مرد (سن بین 50 تا 76 سال) نشان داد که استفاده طولانی مدت از مکمل ویتامین C، خطر ابتلا به سرطان را کاهش نمی‌دهد. بررسی 14 تحقیق در سال 2004 روی مکمل‌های آنتی‌اکسیدان و پیشگیری از سرطان معده و روده، نشان داد مکمل آنتی‌اکسیدان از سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند.

ویتامین C موجود درکیوی

موارد احتیاط

هرچند ویتامین C به طور کلی بی‌خطر است، اما مصرف زیاد از حد آن به تاثیرات نامطلوبی مثل سنگ کلیه، اسهال شدید و تهوع منجر می‌شود. به علاوه یک مطالعه در 2008 نشان داد مصرف مکمل ویتامین C در طول درمان سرطان، اثربخشی داروهای شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.
هم‌چنین به خاطر داشته باشید که بی‌خطر بودن استفده از مکمل‌های حاوی ویتامین C درخانم‌های باردار، مادران شیرده، کودکان و افرادی که شرایط بیماری خاص دارند یا افراد تحت درمان دارویی هنوز اثبات نشده است.

استفاده از ویتامین C برای سلامتی

با توجه به کمبود شواهد علمی برای فواید ویتامین C برای سلامتی، نباید به محصولات ویتامین C به عنوان درمان اصلی بیماری تکیه کرد. به منظور مصرف روزانه ویتامین C ابتدا به منابع غذایی خود که حاوی این ویتامین هستند دقت کنید.

اگر می‌خواهید یک شرایط خاص را به کمک ویتامین C (یا هر مکمل دیگری) درمان یا پیشگیری کنید، قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که روش‌های درمانی جایگزین را نباید به جای درمان اصلی به کار برد. خود-درمانی یا خودداری از درمان استاندارد ممکن است عواقب جدی به همراه داشته باشد.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 10446بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه