تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

روش های مراقبت از ناخن | چگونه ناخن‌ سالم و زیبا داشته باشیم

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
روش های مراقبت از ناخن | چگونه ناخن‌ سالم و زیبا داشته باشیم

سلامت ناخن اهمیت فوق‌العاده‌ای در زیبایی آن دارد تا جایی که اگر حتی گران‌ترین لاک مات یا براق را روی ناخنی ناسالم بزنید، جلوه‌ی جذابی پیدا نخواهد کرد. بنابراین لازم است روش های مراقبت از ناخن را بدانید تا به زیبایی و سلامت ناخن خود کمک کنید.  اگر برای شما نیز داشتن ناخن های سالم و زیبا مهم است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کوتیکول ناخن را نبُرید و دست‌کاری نکنید

روش های مراقبت از ناخن

حتماً شما هم شنیده‌اید که ناخن‌کارها تأکید ویژه‌ای بر مرتب کردن کوتیکول دارند. این افراد گاهی اوقات کوتیکول را می‌برند تا لاک روی ناخن‌ جلوه‌ای بهتر پیدا کند. این روش ممکن است به‌لحاظ زیباشناختی جذاب باشد؛ اما سلامت ناخن را به خطر می‌اندازد. کوتیکول در‌ واقع نقش لایه‌ای محافظ را برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها به پوست بازی می‌کند. بریدن و دست‌کاری کردن آن ممکن است به سلامت ناخن‌ها ضربه بزند.

در استفاده از محصولات سخت کننده ناخن زیاده‌روی نکنید

محلول سفت کننده ناخن

معایب سخت کننده های ناخن بیشتر از فایده‌های آن‌هاست. فقط باید زمانی از این محلول‌ها استفاده کنید که ناخن‌های شما بیش از حد شکننده‌ و ظریف شده باشد. به‌لحاظ پزشکی گزارش معتبری برای ضررهای سخت کننده های ناخن وجود ندارد؛ اما از آنجایی که انعطاف ناخن حکایت از سلامت آن دارد، کاملاً پیداست که با سفت‌ تر کردن بستر ناخن، سلامت آن را به خطر می‌اندازیم. پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از محلول های سفت کننده ناخن، چندین لایه لاک مات بزنید. لاک‌های مات ترکیبات متراکم‌تری دارند و سطح ناخن‌ را به‌طور موقت محکم‌تر می‌کنند.

از مرطوب کننده ناخن و کوتیکول غافل نشوید

مرطوب کننده ناخن و کوتیکول

یکی دیگر از روش های مراقبت از ناخن، مرطوب نگه داشتن آن است. این کار تأثیر مهمی در سلامت کوتیکول دارد و جلوی شکستن ناخن‌ها را می‌گیرد. به این ترتیب اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، به احتمال زیاد با مرطوب نگه داشتن آن، جلوی سخت شدن و شکستگی آن‌ها گرفته خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم با روغن‌های طبیعی یا مخصوص ناخن، کوتیکول و سطح ناخن را همیشه مرطوب‌ نگه‌ دارید.

مکمل بیوتین مصرف کنید

روش های مراقبت از ناخن

بیوتین (biotin) یکی از اعضای خانواده ویتامین B به حساب می‌آید. آزمایش‌های مختلفی ثابت کرده است که مصرف این مکمل تأثیر چشمگیری در افزایش ضخامت ناخن دارد و جلوی شکستن ناخن ها را می‌گیرد. البته فراموش نکنید که مصرف هر دارویی منوط به مجوز پزشک معالج است. در این زمینه توصیه‌ی ما به شما استفاده از خوراکی های حاوی بیوتین است. از جمله این خوراکی ها می‌توان به ماهی، گوشت گوساله، تخم مرغ، جگر، آووکادو، موز، انواع توت، بادام، تخمه آفتاب‌گردان، گل کلم و غیره اشاره کرد.

مراجعه به ناخن‌کار را برای زمان خاص بگذارید

روش های مراقبت از ناخن

انصافاً باید اعتراف کرد کاری که ناخن‌کارهای حرفه‌ای انجام می‌دهند با مانیکور ناخن در منزل تفاوت‌های زیادی دارد و ناخن‌ در سالن‌ آرایش جلوه‌ای زیبا‌تر پیدا می‌کند. اما ناخن‌کارها از ترکیبات شیمیایی قوی‌تری برای مانیکور ناخن استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل نیز بانوانی که بیشتر به ناخن‌کار مراجعه می‌کنند شاهد افزایش خشکی و شکنندگی ناخن‌ها هستند.

به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم فقط برای مراسم خاص و مهمانی‌های ویژه سراغ ناخن‌کار بروید و همیشه لوازم مانیکور شخصی خود را همراه داشته باشید تا استفاده از لوازم مانیکور عمومی، سلامت ناخن‌ها را به خطر نیندازد.

از لاک پاک کن های دارای استون دوری کنید

لاک پاک کن دارای استون

متخصصان پوست و زیبایی متفق‌القول بر این باور هستند که استون موجود در لاک پاک کن ها، ناخن را شکننده و ضعیف می‌کند. یکی دیگر از روش های مراقبت از ناخن این است که اگر لاک مات یا براق زده‌اید، برای پاک‌کردن این لاک حتماً از لاک پاک کن بدون استون کمک بگیرید.

ناخن‌ها را با سوهان باکیفیت صاف و مرتب کنید

انتخاب سوهان ناخن مناسب

در کنار روش های مراقبت از ناخن نوع استفاده از سوهان ناخن نیز حائز اهمیت است. به این منظور با کمک یک سوهان نرم، ناخن‌‌ها را در یک جهت سوهان بکشید و از حرکت عقب‌ و‌ جلوی سوهان روی ناخن برحذر باشید. ناخن را به‌آرامی و با حرکاتی صاف سوهان بکشید.

دست‌‌های خود را بیش از‌ حد نشویید

شستن بیش از حد دست ها

شستن بیش از حد دست‌ها چیزی به‌غیر از خشکی پوست به دنبال ندارد. اگر شغلی دارید که مدام دست‌های شما به شوینده‌ها آغشته می‌شود، حتماً به دست‌ و ناخن، مرطوب کننده بزنید و از حفظ رطوبت کوتیکول غافل نشوید. یکی دیگر از روش های مراقبت از ناخن این است که برای شستن ظروف همیشه از دستکش استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد تماس دست با شوینده‌هایی مانند مایع‌ ظرف‌شویی را کاهش دهید.

شامپوی خود را تغییر دهید

تغییر دادن شامپو

جالب است بدانید به‌همان‌ترتیب که هر شامپویی با پوست سر شما سازگاری ندارد، ترکیبات این شامپوها با ناخن‌ها نیز سازگاری پیدا نمی‌کنند. حتی ممکن است یک شامپو سازگاری خوبی با موها داشته باشد، اما برای ناخن‌ها مضر باشد. این قضیه برای شامپوهای مخصوص موهای چرب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که این شامپوها برای پاک کردن چربی و روغن‌های طبیعی از پوست سر ساخته شده‌اند و چربی و رطوبت دست و ناخن را هم پاک می‌کنند. ناگفته نماند اگر لاک مات یا براق زده‌اید نیازی به حفاظت ناخن در برابر شامپو ندارید؛ چرا که لاکی که روی ناخن‌های شماست جلوی تماس ترکیبات شامپو با ناخن را می‌گیرد. در چنین شرایطی فقط باید مراقب رطوبت کوتیکول ناخن باشید.

سخن پایانی

امیدواریم با دانستن روش های مراقبت از ناخن و به کار بستن آن‌ها، ناخن‌های شما هرگز روی آسیب و شکنندگی را نبینند. اکنون نوبت آن فرا رسیده که با مطالعه‌ی مقاله‌ی «۸ روش انتخاب لاک مناسب برای موقعیت های مختلف» و مراجعه به فروشگاه اُردمی، لاک مات یا براق و دیگر محصولات مراقبت از ناخن مورد نیاز خود را خریداری کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی مراقبت از ناخن دارید، در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Webmd دیدگاه‌ها 9643بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه