مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

۷ ماده غذایی که باعث بوی بد بدن می‌شوند!

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۷ ماده غذایی که باعث بوی بد بدن می‌شوند!

آیا تصور می‌کنید تنها غذاهای ناسالم و فرآوری شده باعث بوی بد بدن می شوند؟ اگر چنین است باید بگوییم اشتباه می‌کنید و برخی خوراکی‌های سالم و مغذی هم ممکن است باعث بوی بد بدن شوند. در این مقاله، فهرستی از این مواد، به‌علاوه راه حل‌هایی برای جلوگیری از بوی بد بدن (بدون توجه به غذایی که خورده‌اید) را  آورده‌ایم.

ابتدا اجازه دهید در مورد بوی بدن توضیحی به شما بدهیم: وقتی دمای بدن شما در اثر استرس، عصبانیت یا گرمای زیاد بالا می‌رود، غدد عرق شما فعال می‌شوند. اما شاید باور این مطلب سخت باشد که عرق به خودی خود هیچ بویی ندارد، بلکه بویی که هنگام تعریق از بدن شما ساطع می‌شود، مربوط به زمانی است که عرق با سطح پوست تماس پیدا کرده و در معرض فعالیت باکتری‌ها قرار می‌گیرد!

قسمت بد ماجرا درباره بوی بد بدن، آنجاست که خوردن غذاهایی با ترکیبات شیمیایی خاص، می‌تواند بوی عرق را تا سطح غیر قابل تحملی تشدید کند! بدتر از آن این است که برخی از این غذاها بر خلاف تصور، فوق‌العاده سالم هستند و بیشتر مردم آن را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. اما قسمت خوب ماجرا آنجاست که بوی عرق موقتی است! دو ساعت طول می‌کشد تا بدن شروع به تولید بو کند و حتی ممکن است تا چند ساعت هم طول بکشد؛ بنابراین دفعه بعد که قصد میل کردن این غذاها را داشتید، قبل از یک قرار ملاقات یا اتفاق مهم از خوردن آنها خودداری کنید. در عوض، غذاهایی سرشار از کُلُروفیل، مثل برگ‌های جعفری یا گشنیز را بعد از غذا میل کنید زیرا بوی بد را خنثی می‌کنند.

۱- گوشت قرمز

تاثیر گوشت قرمز روی بوی بد بدن

خوردن یک تکه استیک بسیار لذت‌بخش است، اما این غذا سبب کاهش طول عمر شما می‌شود و شما را در طولانی مدت گرسنه‌تر می‌کند؛ همچنین با ایجاد بوی بد بدن، شما را به دردسر می‌اندازد. خوردن یک تکه بزرگ گوشت قرمز، هم فرایند هضم سنگینی برای دستگاه گوارش را در پی دارد و هم ماده‌ای از خود باقی می‌گذارد که وارد عرق شده و در ترکیب با باکتری‌های روی پوست، بوی بدی ایجاد می‌کند. این مساله در تحقیقی که روی بوی بدن تعدادی داوطلب در دو دسته انجام شد، به اثبات رسید: یک گروه، گوشت قرمز مصرف می‌کردند و گروه دیگر سبزیجات. این تحقیق به این نتیجه رسید که به طور کلی رژیم بدون گوشت، بوی بهتری روی بدن باقی می‌گذارد.

۲- صیفی‌جات

تاثیر کلم بر بوی بد بدن

سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم فندقی و گل کلم هر چند سرشار از پتاسیم و آنتی‌اکسیدان هستند، اما حاوی سولفور نیز می‌باشند. سولفور ماده شیمیایی است که به طور طبیعی بوی مطبوعی ندارد و با ورود به عرق باعث تشدید بوی بد بدن می‌شود؛ حتی می‌تواند بعد از خوردن، در دهان بوی بدی ایجاد کرده و پس از هضم، گاز نیز تولید کند.

۳- مارچوبه

مارچوبه

بوی مارچوبه به طور آشکاری در ادرار ظاهر می‌شود اما فقط در برخی افراد این مشکل وجود دارد؛ بستگی به این دارد که ژن آن را داشته باشید یا نه! اگر چنین باشد و ژن آن را داشته باشید، مارچوبه در ترکیب با سولفور، گاز بسیار بد بوی مِرکاپتان ایجاد می‌کند.

۴- ماهی

تاثیر خوردن ماهی در بوی بد بدن

ماهی برای سلامتی بسیار مفید است و سرشار از امگا ۳ (چربی مفیدی برای بدن که باید در رژیم غذایی خود لحاظ کنید) می‌باشد. اما حاوی مقدار زیادی کولین نیز هست که بوی شدیدی دارد و بعد از هضم می‌تواند بوی بدی برای بدن ایجاد کند. برخی افراد نمی‌توانند ماهی را به خوبی هضم کنند و به دلیل آزاد شدن ترکیبی به‌نام تِری‌مِتیل‌آمین در عرق، بدن آن‌ها بوی ماهی می‌دهد! این یک اختلال ژنتیکی به نام تِری‌مِتیل‌آمینوریا است.

۵- رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات اندک

قطع مصرف کربوهیدرات ها و بوی بد بدن

بدن ما کربوهیدرات را به عنوان منبع اصلی سوخت مصرف می‌کند، بنابراین وقتی آن‌ها را حذف می‌کنیم، بدن شروع به تولید مولکول‌های کِتونی به عنوان سوخت جایگزین می‌کند. یکی از کِتون‌های تولید شده اَسِتون نام دارد که بوی نامطبوعی ساطع می‌کند، به ویژه در قسمت دهان. بنابراین همه کربوهیدرات‌ها را حذف نکنید، زیرا برای سلامتی خطرات جدی دارد. از آن گذشته، همه کربوهیدرات‌ها مضر نیستند، می‌توانید گزینه‌هایی مثل جوی دو سر و سیب زمینی شیرین را به عنوان کربوهیدرات‌های خوب مصرف کنید.

۶- غذاهای ادویه‌دار

تاثیر ادویه در بوی بدن

اگر می‌خواهید به غذای خود چاشنی کم کالری اضافه کنید می‌توانید از ترکیب ادویه‌هایی مثل سیر، پیاز یا کاری استفاده کنید، ولی مقدار کمی از آن‌ها را مصرف نمایید. این مواد حاوی سولفور زیادی هستند که باعث ایجاد بوی بد بدن می‌شوند. بنابراین پس از جذب در خون، دوباره وارد ریه‌ها می‌شوند و بوی بدی در دهان ایجاد می‌کنند و یا به واسطه تعریق، بوی بدی از بدن ساطع می‌نمایند؛ اما این مواد را به طور کلی کنار نگذارید زیرا ادویه‌ها، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند.

۷- غذاهای فرآوری شده و ناسالم

غذاهای فرآوری شده و ناسالم

می‌توان گفت که باید غذاهای ناسالم به طور کلی از رژیم غذایی حذف شوند. این مواد پر از ترکیبات فرآوری شده‌ای است که سطح کلسترول را بالا می‌برند و فاقد مولکول‌های کُلُروفیل مهمی است که به رفع بوی بد بدن کمک می‌کنند.

منبع: MensFitness دیدگاه‌ها 9838بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه