تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۲ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۱۲ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند (قسمت اول)

آیا می‌دانید چرا مدتی پس از مهمانی‌ها و تعطیلات، پوست شما کمی خسته به نظر می‌رسد؟ یکی از اعضای آکادمی درماتولوژی آمریکا می‌گوید: «هر چیزی که می‌خورید، بر پوست شما تاثیر خوب یا بد می‌گذارد!». با این که زیاده‌روی در طول یک روز، باعث پیری زودرس پوست و افزایش سن شما نمی‌شود، اما رژیم نامناسب و مداوم می‌تواند روند افزایش سن پوست (و حتی دندان) شما را در طول زمان، تسریع کند. در اینجا ۱۲ ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که مصرف کمتر آن‌ها، به منظور جلوگیری از پیری زودرس پوست و جوان‌تر ماندن توصیه می‌شود.

۱-  شیرینی‌جات

شیرینی‌جات
ممکن است با مصرف بیش از حد شکر، فرآیند گلیکاسیون (واکنش غیر آنزیمی قند‌ها با پروتئین‌ها) آغاز شود. زمانی که بیشتر از توانایی فرآوری سلول‌های خود شکر مصرف می‌کنید، مولکول‌های شکر اضافی با پروتئین ادغام شده و «محصول نهایی گلیکاسیون» ایجاد می‌شود. در نهایت، این محصول تولید شده ممکن است به کلاژن پوست شما (پروتئینی که پوست شما را محکم و جوان نگاه می‌دارد) آسیب برساند و موجب پیری زودرس پوست گردد. همچنین مصرف زیاد شیرینی‌جات به دندان‌های شما آسیب می‌زند و دیگر خنده زیبایی نخواهید داشت. شکر به دندان‌ها می‌چسبد و باکتری‌ها را جذب کرده و به ایجاد پوسیدگی و تغییر رنگ منجر می‌شود. پس از مصرف شیرینی، بهتر است دندان‌های خود را مسواک کنید اما اگر در جایی بودید که این امکان را نداشتید، حداقل در دهان خود آب قرقره کنید تا مواد قندی را از بین ببرد.

۲-  گوشت کبابی

گوشت کبابی
آن تکه گوشت کباب برگ ناهار شما ممکن است حاوی هیدروکربن‌هایی باشد که مولد التهاب و مشکل‌ساز هستند، چرا که التهاب، کلاژن پوست را از بین می‌برد. الزاما نباید از غذاهای کبابی دوری کنید، اما مطمئن شوید که قسمت‌های سوخته را جدا کرده‌اید و پس از آن گریل را تمیز کنید تا وعده بعدی غذای شما آلوده نشود و به پیری زودرس پوست دچار نشوید.

۳-  غذاهای شور

غذاهای شور
ممکن است هنگام پخت غذا از نمک استفاده نکنید اما این بدان معنا نیست که مصرف نمک شما پایین است! بسیاری از غذاهای کنسروی با سدیم نگهداری می‌شوند که ممکن است آب را درون سلول‌ها نگه داشته و چهره شما را پف‌آلود کند. درصورتی که مایل به رفع کردن این مسئله باشید، از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که حاوی کافئین باشد زیرا در صورتی‌که کافئین به‌طور موضعی مصرف شود، تاثیر خوبی برای رفع پف‌آلودگی خواهد داشت.

۴-  گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده
این دسته از مواد شامل سوسیس و کالباس است. بسیاری از این قبیل گوشت‌ها، دارای سولفید‌ها و دیگر مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند باعث تورم در پوست شده و سرعت بالا رفتن سن را افزایش دهند! همچنین این مواد دارای مقادیر زیادی نمک است که پف‌آلودگی را به همراه خواهد داشت (لازم به ذکر است که گوشت‌های قرمز فرآوری شده، باعث بروز بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند). کالباس را از ساندویچ خود حذف کرده و به مرغ یا بوقلمون روی بیاورید. اگر نمی‌توانید این غذاها را برای همیشه کنار بگذارید، گوشت کمتری بخورید و با سبزیجات خود را سیر نگاه دارید.

۵-  غذاهای تند

غذاهای تند
غذاهای تند در دوران یائسگی به پوست آسیب می‌رسانند و پوست‌های مستعد آکنه را نیز تحریک می‌کنند. این باور وجود دارد که در این حالت، رگ‌های خونی پوست واکنشی‌تر خواهند بود. از آنجایی که غذاهای تند رگ‌های خونی را منبسط می‌کنند، ممکن است پوست زنان یائسه در طول این مدت لکه‌دار، جوش‌دار و پیرتر به نظر برسد. اگر در مصرف ادویه کاری زیاده‌روی نمی‌کنید، جای نگرانی وجود ندارد اما مصرف مرتب غذاهای تند می‌تواند به ایجاد پف‌آلودگی، لکه‌های قرمز دائمی و یا رگ‌های عنکبوتی (رگ‌های عنکبوتی رگ‌های ظریف قرمز، آبی و یا بنفشی هستند که در هم‌تنیده‌اند؛ این رگ‌ها معمولا از روی پوست هم قابل مشاهده‌ بوده و اغلب در پوست دست‌ها و پاها مشهودتر هستند) منجر شود. درصورت امکان، غذای خود را متعادل بپزید یا سفارش دهید.

۶-  گوشت قرمز

گوشت قرمز
گوشت‌های چرب، رادیکال‌ آزاد تولید می‌کنند. رادیکال‌ آزاد که در جستجوی الکترون‌ است، الکترون‌های سلول‌های سالم را به دام انداخته و به آن‌ها آسیب می‌رساند. در نهایت این آسیب‌رسانی، بر قابلیت خودحفاظتی پوست و تولید کلاژن تاثیر می‌گذارد.
با این که خوردن برگر خوشایند است، اما آن را به یک عادت روزانه مبدل نکنید! بهتر است گوشت سبک مثل برگر بوقلمون یا مرغ مصرف کنید. به خاطر داشته باشید تا همیشه در یخچال خود آنتی‌اکسیدان داشته باشید، چرا که غذاها و سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، با رادیکال‌های آزاد افزایش سن، مبارزه می‌کنند. به دنبال سرم‌های حاوی ویتامین C (که با نام اسید اسکوربیک هم شناخته می‌شوند) باشید.

اگر این ۶ ماده غذایی شما را به فکر فرو برده‌اند و می‌خواهید بقیه مواد غذایی که به طور معمول جزئی از رژیم غذایی روزانه ما هستند و باعث پیری زودرس پوست می‌شوند را بیابید، قسمت بعدی این مقاله را مطالعه کنید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 7758بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه