تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۱۲ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند (قسمت دوم)

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
۱۲ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله متوجه شدیم که شیرینی‌جات، گوشت‌های کبابی یا فرآوری شده، غذاهای شور، غذاهای تند و گوشت قرمز نه تنها باعث پیری چهره شما می‌شوند، بلکه به دندان‌های شما هم آسیب جدی می‌زنند! در ادامه به معرفی نوشیدنی‌ها و چربی‌هایی که باعث پیری زودرس پوست و حتی کاهش عمر دندان‌های شما می‌شوند خواهیم پرداخت:

۷-  نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی های انرژی زا

ممکن است نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث شوند احساس کنید به چالاکی یک کودک پرانرژی هستید، اما تاثیر خوبی بر روی دندان‌های شما نخواهند داشت. درواقع، دندان‌های در معرض نوشیدنی‌های انرژی‌زا نسبت به دندان‌های در معرض نوشیدنی‌های ورزشی، از مینای کمتری برخوردارند. همچنین نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسیدی‌تر هستند (به یاد داشته باشید که اسیدی بودن باعث می‌شود دندان‌های شما در برابر لکه‌های دندانی، آسیب‌پذیرتر باشند). اگر واقعا به نوشیدنی انرژی‌زا نیاز دارید، آن را با نی بنوشید؛ هرچقدر تماس نوشیدنی با دندان کمتر باشد، بهتر است.

۸-  لیموناد

لیموناد

تمام مرکبات، به مرور مینای دندان شما را از بین می‌برند اما آب لیمو، در مقایسه با آب پرتقال و گریپ فروت بیشترین تخریب دندانی را ایجاد می‌کند. اگر به میزان برابر به لیموناد شکر اضافه کنید، به واسطه اسید، مینای دندان از بین رفته و به‌خاطر شکر، پلاک‌های دندانی و پوسیدگی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این تاثیر منفی می‌توانید مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آن را با نی بنوشید.

۹-  هر گونه مواد کافئین‌دار

مواد کافئین دارکافئین مانند هر ماده ادرارآور دیگری، باعث دفع مایعات می‌شود و رطوبت بدن شما را کم می‌کند. این امر، از دست رفتن رطوبت پوست را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد! هر نوشیدنی کافئین‌داری، پوست شما را کم آب می‌کند و باعث می‌شود چروکیده و کسل به نظر برسید. اما قسمت خوب ماجرا آنجاست که به آسانی می‌توان با اثرات یک تا چند فنجان قهوه مبارزه کرد. مرطوب کننده دست، آسان‌ترین روش برای رسیدن به پوست جوان است. از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که دارای اسید هیالورونیک است. این اسید، ماده‌ای بسیار مرطوب است که توانایی نگهداری ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب را دارد!

۱۰-  روغن‌های ترانس (هیدروژنه)

چربی های ترانس

در صورتی که خطر بیماری قلبی باعث نمی‌شود که برای همیشه از چربی‌های ترانس دست بکشید، بهتر است بدانید که این مواد برای پوست هم مضر بوده و موجب پیری زودرس پوست می‌شوند! چربی‌های ترانس باعث التهاب می‌شوند (که قبلا هم گفتیم التهاب برای کلاژن پوست خبر خوبی نیست و پیری زودرس پوست را به دنبال دارد). به علاوه ممکن است چربی‌های ناسالم، شما را در برابر اثر مخرب اشعه فرابنفش (UV) آسیب‌پذیر کند که آن نیز دلیل اصلی افزایش سن محسوب می‌شود. تا جایی که امکان دارد از مصرف چربی ترانس پرهیز کنید، چرا که ممکن است حاوی ۰/۵ گرم چربی مصنوعی باشد، بنابراین از مصرف محصولاتی که در برچسب مواد تشکیل‌دهنده خود مقداری چربی هیدروژنه دارند، خودداری کنید.

۱۱-  قهوه

11

کافئین تنها دلیلی نیست که نوشیدن قهوه می‌تواند سن شما را بیشتر نشان دهد، بلکه قهوه برای دندان نیز مضر است. نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند بر روی سطح مینای دندان منافذ میکروسکوپی ایجاد کنند که در طول زمان باعث ایجاد ساییدگی می‌شود. نمی‌توانید قهوه را ترک کنید؟ (که بهتر است ترک نکنید، چرا که تحقیقات نشان می‌دهند مصرف قهوه، مزایای متعددی برای سلامتی دارد؛ در واقع رابطه مستقیمی میان قهوه، کافئین و کاهش خطر سرطان پوست وجود دارد) راه حل، نوشیدن یک لیوان آب پس از صرف قهوه است. آب pH خنثی دارد که اسید را از بین می‌برد. آدامس‌های بدون قند نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند، چرا که تولید بزاق را افزایش داده و بزاق باعث تشکیل مجدد مواد معدنی و در نتیجه حفاظت از مینای دندان‌های شما می‌شود.

۱۲-  چای سیاه

چای سیاهبه دلیل وجود ماده‌ای به نام تانن در چای، افرادی که چای می‌نوشند نیز از معضل لکه‌های دندانی دور نیستند. اما خبر خوب این است که پروتئین کازئین موجود در شیر، اثرات لکه‌های دندانی ایجاد شده به واسطه چای را کاهش می‌دهد! پس چای را با شیر درست کنید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 9391بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه