تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۵ علت آسیب و ریزش مو در زنان

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۵ علت آسیب و ریزش مو در زنان

تغییرات هورمونی، تمیزکننده‌های چربی، بی‌خوابی و سپری کردن ساعت‌های طولانی در سالن‌های زیبایی همگی می‌توانند از عوامل آسیب‌رسان به مو باشند. با واکاوی در رموز تاریخی زیبایی مو، در پنج مرحله می‌توانید در زمان سفر کرده و ریزش مو را متوقف کرده و درخشش و حجم دلخواه را به موها بازگردانید.

۱- تغییرات هشداردهنده

اگر ریزش موهای شما بیش از میزان طبیعی (یعنی روزانه 60 تا 100 تار مو) است، به خاطر داشته باشید که هر محرک تنش‌زای بلند مدت (مانند افزایش ناگهانی مدت زمان ورزش، بیماری‌های سخت یا حتی مصرف داروهای خاص) می‌تواند فولیکول‌های مو را به مرحله استراحت برده و باعث شود ذخیره خون ریشه‌ موها تامین نشود و در نهایت به ریزش مو منجر شوند.

یکی دیگر از پژوهش‌های بسیار رایج محققان، بررسی تاثیر استرس روی افزایش ترشح نوروپپتدی به نام «ماده P» است که چرخه رشد مو را کوتاه‌تر می‌کند و در نتیجه مو نازک‌تر می‌شود. بنابراین، عادت‌ها یا اختلال‌های ناشی از مشغله کاری یا بدخوابی در شب را نیز در این لیست قرار دهید!

به گفته متخصصان پوست نیویورک «بدن ما در حین خواب، خود را درمان کرده و رشد می‌کند» و این ویژگی بدن، شامل موها نیز می‌شود. خوشبختانه این شیوه از دست دادن مو دائمی نیست و هنگامی که عامل تنش‌زا را حذف کنید، مو در طی چند ماه به رشد عادی خود باز می‌گردد.

۲- بارداری و یائسگی

اگر در دوران بارداری موهای شما بیش از حد رشد کرده باشد به دلیل فوران استروژن در بدن است، زیرا این ماده در دوران بارداری مو را به مرحله رشد برده و سپس به نازک شدن مو منجر می‌شود. به عبارت دیگر هورمون‌هایی که حالت روانی شما، گرسنگی و وزن را کنترل می‌کنند، نقشی حیاتی در میزان رشد و سلامتی موها دارند.

هنگامی که زنان به یائسگی می‌رسند، سطح هورمون‌های آن‌ها در بدن تغییر می‌کند و بنابراین میزان استروژن به طور معمول کاهش می‌یابد و در نتیجه مقادیر آندروژن (هورمون‌های مردانه) افزایش یافته و باعث ریزش مو می‌شود. به طور معمول این فرآیند از جلوی سر آغاز می‌شود.

برخلاف مردها که اغلب متوجه ریزش موهای خود از بخش جلوی سر می‌شوند، زنان ممکن است این تغییر را در دو طرف فرق سر خود مشاهده کنند. اگرچه هورمون درمانی توصیه نمی‌شود (تحقیقات نشان می‌دهند که هورمون درمانی احتمال ابتلا به سرطان پستان و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد) اما ماده افزایش دهنده رشد مو به نام ماینوکسیدیل، راه حلی امن و تاثیرگذار برای درمان ریزش مو است.

۳- اتوی مو و هایلایت کردن مو

این مساله ممکن است ناخوشایند باشد اما لازم است بدانید بعضی از اقداماتی که جهت زیباتر کردن مو انجام می‌دهید، در بلند مدت وضعیت سلامت مو را وخیم‌تر می‌کند. خشک کردن موهای خیس با سشوار، باعث می‌‌شود آب درون موها بخار شود و بنابراین مو در معرض شکستگی قرار گیرد.

رنگ کردن دائم و هایلایت کردن موها نیز می‌تواند آن‌ها را تضعیف کرده و خشک کند و بدینسان موها وز می‌شوند. حتی جمع کردن روزانه موها به شکل دم اسبی نیز می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب بزند، زیرا موها تحت کشش هستند.

به منظور کاهش آسیب‌های وارده، پیش از خشک کردن مو با سشوار، بگذارید موها در معرض هوا قرار گرفته و اندکی از رطوبت آنها کاسته شود. همچنین دفعات استفاده از دستگاه‌های حالت دهنده را به حداقل برسانید. اگر موهای شما رنگ شده است، مطمئن شوید که محصول مراقبت از مو بر روی ریشه‌ها قرار گرفته است، زیرا این بخش از مو، سالم‌ترین و قوی‌ترین قسمت است و به راحتی درمان می‌شود!

ریزش مو

۴- رژیم‌های سنگین

اسموتی‌های سبزیجات و میوه‌ها که معمولا در فصل بهار یا در هوای گرم مصرف می‌شوند این حس را به انسان می‌دهند که مشغول مصرف اکسیر سلامتی هستید اما اگر تمام آنچه را که مصرف می‌کنید همین باشد موی شما می‌تواند دوباره دچار مشکل شود. به گفته متخصصان مو «%95 مو متشکل از پروتئین است و این امر باعث می‌شود انرژی زیادی صرف رشد آن شود».

اگر بدن شما دچار کمبود مواد مغذی باشد، مو نخستین قسمت بدن است که دچار مشکل می‌شود. سبد غذایی خود را با ماهی، مرغ،سبزیجات و حبوبات پر کنید زیرا حبوبات علاوه بر انتقال اسید فولیک به بدن، حاوی ویتامین B نیز هستند که اهمیت زیادی در رشد مو دارند. به گفته متخصصان، کم‌خونی و در نتیجه کمبود آهن در بدن زنان یکی از علل ریزش مو در آن‌هاست.

پزشکان همواره از بیماران خود می‌خواهند که سطح آهن بدن را بررسی کنند، زیرا گاهی اوقات کمبود اندک این ماده نیز بر روی رشد مو تاثیر می‌گذارد. استفاده از مواد مغذی همچون تخم مرغ، گوشت قرمز و اسفناج همواره توصیه می‌شود. تحقیقی در سال 2013 نشان داد بین کمبود ویتامین D و ریزش مو در زنان ارتباط معناداری وجود دارد و دلیل دیگری برای مصرف شیر و افزایش روزمره ویتامین‌های مختلف ارائه می‌کند.

۵- پیش‌زمینه خانوادگی

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که DNA شما نقش بسیار مهمی در این مساله ایفا کرده و قابل تغییر نیست.

بهترین راه برای پیش‌بینی، پیدا کردن یکی از وابستگان نزدیک است که حالت و رنگ موهای وی همانند موهای شماست و به گفته متخصصان، به احتمال زیاد شما نیز پا جای پای او خواهید گذاشت. اما اگر به عنوان مثال عمه شما موهایی آشفته و پر از موخوره دارد، زیاد غصه نخورید چرا که کمک در راه است.

درست است که ژن‌های شما قابل تغییر نیستند اما سبک زندگی شما بر بیان ژن‌ها (چگونگی تبدیل اطلاعات درون آنها به علایم ظاهری) تاثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین می‌توانید با انتخاب سبک زندگی سالم، بیان ژن‌های خود را دگرگون ساخته و موهایی سالم داشته باشید.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 10083بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه