تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی مضر است یا نه؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی مضر است یا نه؟

اگر مشتاق مطالعه درباره مواد تشکیل‌دهنده محصولات مراقبت از پوست و مو هستید، چندین قدم از سایر مصرف‌کنندگان جلوتر هستید. تصور برخی افراد این است که اکثر محصولات مراقبت از پوست و مو مواد مضر و غیر ضروری در ترکیبات خود دارند. آن‌ها معتقدند که تولیدکنندگان این مواد مضر را در ظرفی زیبا بسته‌بندی می‌کنند تا مصرف‌کنندگان را به خرید محصولات خود ترغیب کنند. اما آیا به‌راستی مواد تشکیل‌دهنده این لوازم، مضر است؟ برای مثال سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی مثل بهترین کرم پودر چقدر ممکن است خطرناک باشد؟

کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید و با اطلاعات ضد‌ونقیض بسیاری روبه‌رو شوید که برخی معتقدند سیلیکون بسیار خطرناک است. برخی دیگر هم معتقدند این ماده حتی کمترین ضرری هم ندارد و می‌توان از آن در همه لوازم پوست و مو استفاده کرد. نظر شما چیست؟ موافق هستید در ادامه به بررسی سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی بپردازیم؟

سیلیکون چیست؟

سیلیکون چیست

قبل از اینکه به بررسی سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی بپردازیم، بهتر است ابتدا با سیلیکون آشنا شویم. شما می‌دانید سیلیکون چیست؟ سیلیکون ها پلیمرها هستند یا همان موادی که از زنجیره‌های طولانی تکرارشده مولکول‌ها ساخته شده‌اند. پلاستیک‌ها، رزین‌ها و سایر مواد مصنوعی را در نظر بگیرید.

سیلیکون به‌طور طبیعی در ماسه و کوارتز یافت می‌شود؛ اما اغلب توسط شیمی‌دان‌ها به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند. ساختار آن‌ها انعطاف‌پذیر، مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش است.

همین ویژگی آن را به ماده‌ای متنوع تبدیل می‌کند که در زمینه‌های مختلفی مانند اتومبیل، پزشکی و دندانپزشکی، فناوری، ظروف آشپزی و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

این روزها میزان استفاده از سیلیکون در لوازم آرایشی مثل بهترین کرم پودر و حتی سرم مو بیشتر از تولید گوشی‌های آیفون در سرتاسر جهان است. به همین دلیل هم دانستن این موضوع که آیا سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی خطرناک است یا خیر، به موضوعی جالب و امری جذاب برای همه تبدیل شده است.

سیلیکون در محصولات آرایشی و بهداشتی پوست

سیلیکون در محصولات آرایشی و بهداشتی پوست

سیلیکون در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود. این ترکیب را می‌توانید معمولاً به‌صورت دی متیکون، سیکلومتریک، آمودیمتیکون روی مشخصات و لیبل محصولتان شناسایی کنید. سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی معمولاً به‌عنوان لایه پوشاننده و سد استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر سیلیکون یک لایه محافظ بین پوست و هوا ایجاد می‌کند. این مانع با محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای خارجی مانند آلودگی هوا به سلامت آن کمک می‌کند. از سوی دیگر با جلوگیری از هدر رفتن رطوبت پوست، مانع از خشکی و پیری پوست می‌شود.

همچنین بافت لغزنده‌ای را ایجاد می‌کنند. این بافت لغزنده به محصولاتی مثل بهترین کرم پودر کمک می‌کند تا به‌راحتی روی پوست یا مو پخش شوند  حالتی نرم و ابریشمی روی پوست ایجاد کنند. سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی به‌طور موقت ظاهر خطوط ریز و چین و چروک ها را می‌پوشانند و پوست را صاف‌تر و نرم‌تر نشان می‌دهد. در پزشکی، از سیلیکون برای التیام جای زخم و تسکین و محافظت از زخم استفاده می‌شود؛ بنابراین سیلیکون را می‌توان در محصولات روشن‌کننده اسکار (جای زخم) نیز یافت.

سیلیکون در محصولات مراقبت از مو

سیلیکون در محصولات مراقبت از مو

عملکرد اصلی سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی شبیه به یکدیگر است. در واقع همان سد دفاعی که سیلیکون روی پوست ایجاد می‌کند، روی مو نیز ایجاد می‌کند. در موها، این مانع باعث رطوبت‌رسانی داخلی مو می‌شود. همچنین رطوبت موجود در هوا را از بین می‌برد که منجر به رفع وزی مو و ایجاد مویی نرم و لطیف می‌شود. این لایه اضافی همچنین برای ایجاد محافظت در برابر حرارت وسایلی مثل سشوار و اتوی مو هم مؤثر است.

حال پرسش این است که اگر سیلیکون ها همه این مزایا را برای سلامت و ظاهر پوست و مو شما فراهم می‌کنند، چرا برخی از افراد می‌ترسند محصولات حاوی مواد سیلیکونی را به سبد خرید خود اضافه کنند؟ به عبارتی مضرات سیلیکون چیست؟

دلایل رد سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی

دلایل رد سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی

چند دلیل وجود دارد که مردم از سیلیکون دوری می‌کنند، اما شما می‌توانید بسیاری از آن‌ها را مدیریت کنید. برخی می‌گویند چون سیلیکون آب را دفع می‌کنند، آبکشی نمی‌شوند و روی پوست می‌مانند. ماندن سیلیکون بهترین کرم پودر روی پوست، منافذ آن  را مسدود کرده و در آلودگی‌ها و سموم دیر را در منافذ حبس می‌کند.

همان طور که بسیاری از متخصصان می‌گویند برخی از مواد سیلیکونی مانند سیلوکسان که دارای ساختار مولکولی کوچک‌تر است، اگر کاملاً از روی پوست پاک نشود، ممکن است منافذ را جمع کرده و مسدود کند. البته همان طور که گفته شد، این معضل فقط مخصوص سیلیکون‌ها نیست.

رایج‌ترین شکایت درباره استفاده از سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی مربوط به مو این است که این ماده، مو را نازک و کم‌حجم می‌‌کند. این موضوع البته برای موهای ضخیم و موج دار یک ویژگی مطلوب محسوب می‌شود. البته به شرط اینکه در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. برای مثال شما مجاز هستید از نرم کننده حاوی سیلیکون، فقط ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کرده و با آن موهایتان را حالت دهید. اگر موهایتان نازک است و دوست دارید نرم و حالت‌دار شود، از میزان کم محصولات حالت دهنده مو حاوی سیلیکون استفاده کنید.

پاسخ متخصصان به رد سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی

THE SILICONE VERDICT

این نظریه را برخی متخصصان پوست و مو رد می‌کنند. آن‌ها معتقدند که ساختار مولکولی سیلیکون به پوست شما اجازه نفس‌کشیدن می‌دهد؛ زیرا هوا و آب از آن رد می‌شود. با این توضیح حتی اگر در روی پوست شما قرار بگیرد، منافذ باز هم می‌توانند نفس بکشند. از سویی اگر چنین هم باشد، کافی است پاک کننده آرایش بر پایه روغن تهیه کنید تا ریزترین ذره سیلیکون را از پوست شما پاک کند.

بحث دیگر این است که سیلیکون فقط یک ماده پرکننده است تا چین و چروک پوست شما به‌طور موقت صاف شود. سد ایجاد شده توسط سیلیکون برای نگه داشتن رطوبت پوست بسیار عالی است. به این ترتیب  پوست شما مرطوب و سالم می‌ماند. با این توضیح این ماده حتی به‌صورت موقت هم می‌تواند احیاگر پوست شما باشد؛ به‌خصوص اگر در کنار سایر مواد آبرسانی مانند گلیسیرین و هیالورونیک اسید باشد. این ترکیبات کمک می‌کنند صورت شما پرتر و زیباتر جلوه کند.

همچنین این ماده اگر در بهترین کرم پودر وجود داشته باشد، شما با خیال راحت‌تری می‌توانید از آن در هوای گرم یا هنگام حضور در کنار دریا استفاده کنید. سیلیکون مانع از تعریق پوست شما می‌شود. از سویی هم رطوبت و آب محیط نمی‌تواند آن را از روی صورت شما پاک کند. این موضوع به افزایش ماندگاری آرایشتان کمک شایانی می‌کند.

اگر هم نگران تجمع سیلیکون در موهای خود هستید، آبکشی موهایتان را بیشتر کنید. همچنین می‌توانید از شامپو روزانه خود استفاده کنید البته خاطرتان جمع باشد. سیلیکون در میزان متعادل خود آسیب خاصی به موهای شما وارد نمی‌کند.

سخن پایانی

اکنون شما به پرسش‌های ما پاسخ دهید. به نظرتان آیا سیلیکون منافذ را مسدود می‌کند؟ آیا سیلیکون سمی است؟ آیا سیلیکون فقط یک ماده پرکننده است؟ آیا سیلیکون به مو آسیب می‌رساند؟ اگر برای زیبایی و سلامت پوست خود ارزش قائل هستید، قبل از هرچیز لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از برندهای معتبر تهیه کنید. در این راستا ما به شما فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را معرفی می‌کنیم. در این فروشگاه می‌توانید همه لوازم مدنظرتان از جمله بهترین کرم پودر را با کمترین قیمت و بیشترین ضمانت خریداری کنید.

منبع: Cleure دیدگاه‌ها 9296بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه