مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

قند طبیعی یا مصنوعی: کدام یک را بیشتر مصرف می‌کنید؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
قند طبیعی یا مصنوعی: کدام یک را بیشتر مصرف می‌کنید؟

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به شیرینی دارند؟ ممکن است بخواهید مصرف قند خود را ارزیابی و کنترل کنید. اگر چه کارشناسان انجمن قلب آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مدافع سلامت درباره مصرف بیش از حد قند هشدار داده‌اند، متخصصین قلب بار دیگر بر ضرورت کاهش مواد قندی از رژیم غذایی تاکید کرده‌اند. انجمن قلب آمریکا، مصرف حداکثر 6 قاشق چای‌خوری شکر برای بانوان و  9 قاشق چای‌خوری برای آقایان را در روز توصیه می‌کنند که در کل حاوی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری می‌باشد. مساله این است که برچسب‌های تغذیه‌‌، تمایزی میان قند افزوده و  قند طبیعی قائل نمی‌شوند؛ در نتیجه اکثر مردم از مقدار مصرفی قندهای اضافه شده خود اطلاع دقیقی ندارند. علاوه بر آن، ظاهرا برای قند، اسامی مستعار بسیاری استفاده می‌شود. نویسنده کتاب پیش از آنکه بخورید، آن را بشناسید می‌گوید قند استاد تغییر چهره است، زیرا خود را در برچسب‌های غذایی تحت عناوین دیگری مانند گلوکز، عصاره نیشکر طبیعی، قند برنج و یا عسل، پنهان می‌کند.

قند طبیعی برای بدن مفیدتر است. این قند در سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات یافت می‌شود و با مواد مغذی، ویتامین‌ها، فیبر و آب همراه می‌شود. از طرفی دیگر، قندهای افزوده و مصنوعی، قندهایی هستند که در حین آماده‌سازی غذا، به آن اضافه می‌شوند تا به راحتی غذا را مزه‌دار کنند. این قندها کالری‌هایی به بدن اضافه می‌کنند که فاقد ارزش غذایی بوده و هیچ سودی برای بدن و تناسب اندام شما، به خصوص در ناحیه شکم، نخواهند داشت. این نوع از قند را می‌توان در مواد غذایی مانند دسرهای بسته‌بندی شده، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های بسته‌بندی شده یافت. همچنین این نوع قندها در غذاهایی که شیرین نیستند نیز وجود دارند مانند: غذاهای کنسرو شده، سس‌های سالاد و غذاهای کم‌چرب یا بدون چربی! اگر چه مشخص کردن مقدار دقیق قند مصرفی کار دشواری است، اما می‌توانید از طریق قواعد ساده‌ای که در زیر اشاره شده است، آن را بررسی کنید.

انواع قند طبیعی و مصنوعی

قند مورد نیاز خود را از میوه‌ها بگیرید:

فروکتوز، قند طبیعی و اشباع نشده موجود در میوه‌ها می‌باشد و در مقایسه با سایر قندها، از شاخص قند خون پایین‌تری برخوردار است. بنابراین به دنبال برچسب‌های تغذیه‌ای باشید که دارای مواد افزودنی میوه‌ها، میوه‌های خشک شده و آبمیوه‌های صد در صد طبیعی باشند. اگر شکلات شما قند مورد نیاز خود را از میوه‌های خشکی چون زردآلو و توت بگیرد، احتمالا خطری شما را تهدید نمی‌کند.

قندهای اضافه شده به ماست را شناسایی کنید:

فرآورده‌های لبنی‌، که همانند میوه‌ها دارای فروکتوز هستند، از قند طبیعی دیگری به نام لاکتوز نیز برخوردارند که ممکن است میزان قند آن فرآورده لبنی را بالا ببرد. بر مبنای پژوهش‌های انجمن رژیم غذایی آمریکا، ۱۷۰ گرم ماست معمولی حاوی ۱۲ گرم قند می‌باشد که به طور طبیعی از قند ساده لاکتوز حاصل می شود. قند بیشتر از این میزان، به عنوان قند افزوده محسوب می‌شود. به لطف میوه‌ها و شیرین‌کننده‌ها، معمولا ماست‌های میوه‌ای حاوی ۱۴ گرم قند افزوده می‌باشند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از مصرف قند افزوده این است که ماست معمولی خود را با میوه‌های تازه شیرین کنید.

فریب کلمات را نخورید:

بازاریابان برای اینکه شما را فریب دهند تا محصولاتشان را خریداری کنید، از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که سلامتی را القا می‌کند و به ظاهر، سالم بودن این محصولات را نشان می‌دهد. کلماتی نظیر ارگانیک، خام و ۱۰۰٪ طبیعی ممکن است به نظر وسوسه انگیز باشند، اما به این مفهوم نیست که قند افزوده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنند، سالم‌تر است.

به جای شکر از عصاره‌ها استفاده کنید:

به جای اضافه کردن شکر بیشتر در حین پخت، به دنبال آن دسته از دستورالعمل‌های آشپزی باشید که از عصاره‌های طعم دهنده استفاده می‌کنند و یا در دستور‌العمل خود به جای شکر از این عصاره‌ها استفاده کنید. عصاره‌های بادام، وانیل، موز و لیمو بدون آنکه میزان قند را افزایش دهند، طعم و مزه شیرینی به غذا می‌بخشند.

از نوشیدنی‌های بدون کالری استفاده کنید:

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین منابع قند‌های افزوده به شمار می‌روند. متاسفانه اسپرسو طعم‌دار مورد علاقه شما نیز از این قاعده مستثنی نیست و جزو این منابع قندی محسوب می‌شود. به جای نوشیدنی‌های ذکر شده، به خوردن نوشیدنی‌های بدون کالری ادامه دهید.

منبع: RodaleWellness دیدگاه‌ها 4031بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>