تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

تاثیر کاهش مصرف قند بر اشتها

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
تاثیر کاهش مصرف قند بر اشتها

اگر به دنبال سر و سامان دادن به رژیم غذایی خود هستید، احتمالاً یکی از خواسته‌های شما کاهش مصرف قند است؛ اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زمانی که مسأله کاهش وزن مطرح می‌شود، تنها کاهش مصرف قند کافی نیست، بلکه باید میزان مصرف نوع خاصی از قند، یعنی فروکتوز (که احتمالاً کلید حل مسأله است) را نیز کاهش داد. مصرف بیش از اندازه فروکتوز نه تنها مضر است، بلکه محققان دریافته‌اند که موجب افزایش میل انسان به غذاهای حاوی کالری بالا نظیر کلوچه، شیرینی، برگر و پیتزا در طول روز می‌شود.

چطور یک مونوساکارید ساده می‌تواند کل یک برنامه غذایی سالم را ناکارآمد کند؟ محققان دریافته‌اند هنگامی که گروهی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، یک نوشیدنی شیرین شده با فروکتوز (قند میوه) را مصرف کردند، نسبت به آنانی که نوشیدنی شیرین شده با گلوکز (قند کربوهیدرات) دریافت کرده بودند، نه تنها واکنش‌های شدیدتری به تصویر غذاها نشان دادند، بلکه در مدت زمان اندکی اشتهای بیشتری را گزارش کرده‌اند که احتمالا این موضوع به دلیل هضم سریع‌تر فروکتوز نسبت به گلوکز است، در حالی که گلوکز در بدن انباشته می‌شود.

بنابراین آیا واقعا نیازمند آن هستیم که برای کاهش مصرف قند و مشخص شدن نوع قند موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود، برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنیم؟ یکی از متخصصان تغذیه مرکز درمانی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید احتمالا نیازی به این کار نیست. وی توصیه می‌کند که بررسی کل قند مصرفی بسیار ساده‌تر و امکان‌پذیرتر است. وی می‌افزاید از آنجا که در حال حاضر برچسب‌های مواد غذایی مشخص نمی‌کنند که چه میزان از قند موجود در مواد خوراکی از قندهای طبیعی گرفته شده است، بهترین کار این است که مقدار کلی قند ذکر شده در جداول ارزش غذایی محصولات مختلف را با هم مقایسه کنیم. به عنوان مثال، اگر کره بادام زمینی نوع الف، ۸ گرم قند دارد و کره بادام زمینی نوع ب فاقد قند است، بهتر است کره بادام زمینی نوع ب را خریداری کنیم.

می‌خواهید قند مصرفی خود را به طور جدی کنترل کنید؟

پس ۴ مرحله ساده‌ای که در ادامه می‌آید را از همین امروز به کار گیرید:

  • به جای نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه، یک لیوان آب را جایگزین کنید. آیا طعم و مزه خاصی ندارد؟ اگر دوست دارید آبی که می‌نوشید طعم داشته باشد، برش‌های لیمو ترش، پرتقال یا خیار را به آن اضافه کنید.
  • به جای دو حبه قند در قهوه یا چای، آن‌ها را بدون شکر میل کنید و اگر به نوشیدن چای و قهوه شیرین عادت دارید، نیازی نیست برای ترک این عادت کار سختی انجام دهید، تنها هر هفته از میزان شکری که در نوشیدنی خود می‌ریزید کمی بکاهید تا سرانجام به چای و قهوه‌ای بدون شکر برسید.
  • به جای سس سالاد آماده، از انواع خانگی ساخت خودتان استفاده کنید. اگر در دستور تهیه سس‌ها از شکر استفاده شده، نیمی از آن یا مقدار بیشتری را حذف کنید. این کار علاوه بر کاهش مصرف قند مقدار مصرف سدیم را هم کاهش می‌دهد!تاثیر کاهش مصرف قند در اشتها
  • به جای ماست شیرین، از ماست ساده استفاده کنید. به حرف ما اعتماد کنید، روش‌های بسیار خوبی برای شیرین کردن ماست، آن هم بدون کمک قند افزوده موجود در انواع ماست‌های شیرین وجود دارد و تفاوت حیرت‌انگیزش آنجاست که به ازای هر وعده ۱۷۰ گرمی، حدود ۱۲ تا ۱۵ گرم قند کمتری مصرف می‌شود و شیوه‌ای موثر بر کاهش مصرف قند است. برای لذت بردن از شیرینی می‌توانید به جای اضافه کردن شکر، از میوه‌ها استفاده کنید.

توصیه آخر: فروکتوز که به طور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود، پس منابع غذایی طبیعی را انتخاب کنید.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 3094بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه