تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

جوش میلیا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
جوش میلیا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

جوش میلیا چیست؟ از چه سنی در افراد ظاهر می‌شود؟ چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این نوع کیست هستند؟ چگونه می‌توان میلیا را درمان کرد یا جلوی بروز و پیشرفت آن را گرفت؟ نقش بهترین کرم ضد جوش در درمان یا پیشگیری از ابتلا به این جوش چیست؟ این‌ها همه پرسش‌هایی است که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر خود کرده باشد. در این مقاله قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

جوش میلیا چیست؟

جوش میلیا چیست

جوش میلیا یا همان میلیوم یک برجستگی کوچک و سفید است که به‌طور معمول روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. این کیست‌ها اغلب به‌صورت گروهی دیده می‌شوند. میلیا هنگامی رخ می‌دهد که کراتین در زیر سطح پوست حبس شود. کراتین یک پروتئین قوی است که معمولاً در بافت‌های پوست، مو و سلول‌های ناخن یافت می‌شود.

جوش میلیا ممکن است در افراد از هر نژاد یا سنی بروز کند. با این حال، بیشتر در نوزادان دیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جوش میلیا، علل بروز آن و آنچه می‌توانید برای درمان آن‌ها  انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم جوش میلیا چیست؟

علائم جوش میلیا چیست

میلیا برجستگی‌های کوچک و گنبدی‌شکل هستند که معمولاً رنگ سفید یا زرد دارند. آن‌ها غالباً همراه با خارش یا درد نیستند؛ با این حال، ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشند. گاهی نیز عوامل ساده مثل ملحفه یا لباس خشن ممکن است باعث تحریک و قرمزی میلیا شود.

این کیست‌ها به‌طور معمول در صورت، لب‌ها، پلک‌ها و گونه‌ها دیده می‌شوند. با این حال، آن‌ها ممکن است در سایر قسمت‌های بدن مانند بالا‌تنه یا دستگاه تناسلی نیز دیده شوند. آن‌ها اغلب با حالتی به نام مرواریدهای اپستین (Epstein pearls) اشتباه گرفته می‌شوند. عارضه مروارید اپستین شامل ظهور کیست‌های زرد یا سفید بی‌ضرر در لثه‌ها و دهان نوزاد تازه‌متولدشده است. همچنین اغلب به اشتباه میلیا را به‌عنوان جوش یا آکنه نوزادی می‌شناسند، در حالی که امکان ابتلا به میلیا در بزرگسالان هم دیده می‌شود.

علت بروز جوش میلیا چیست؟

علت بروز جوش

علل بروز کیست میلیا در نوزادان، کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

  • علت بروز میلیا در نوزادان

علت بیماری میلیا در نوزادان مشخص نیست. غالباً هم این کیست با آکنه یا جوش نوزادی اشتباه گرفته می‌شود. برخی معتقدند که علت بروز این عارضه، اختلال در هورمون‌های مادر است. برخلاف آکنه نوزاد، میلیا باعث التهاب یا تورم نمی‌شود. نوزادانی که میلیا دارند معمولاً با آن متولد می‌شوند، در حالی که جوش نوزاد ۲ یا ۴ هفته پس از تولد ظاهر می‌شود.

  • علت بروز میلیا در بزرگسالان

در نوجوانان و بزرگسالان، میلیا به‌طور معمول پس از نوعی آسیب به پوست بروز می‌کند. این عارضه ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • تاول‌زدن به دلیل یک بیماری پوستی؛
  • صدمات تاول‌دار مانند پیچک سمی؛
  • سوختگی پوست؛
  • آفتاب‌سوختگی؛
  • استفاده طولانی‌مدت از کرم‌های استروئیدی؛
  • روش‌های لایه‌برداری تهاجمی پوست مانند درم ابریژن یا لیزر و غیره.

همچنین اگر پوست توانایی طبیعی خود را برای لایه‌برداری از دست بدهد، میلیا ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است در نتیجه افزایش سن رخ دهد.

انواع جوش میلیا کدامند؟

انواع میلیا کدامند

انواع جوش میلیا بر اساس سنی که کیست‌ها اتفاق می‌افتد یا آنچه باعث ایجاد کیست می‌شود، طبقه‌بندی می‌شوند. این عارضه در دسته‌های اصلی یا ثانویه تقسیم می‌شود. میلیا اولیه مستقیماً از کراتینه حبس‌شده تشکیل می‌شود. این کیست‌ها معمولاً در صورت نوزادان یا بزرگسالان دیده می‌شوند. میلیای ثانویه در ظاهر شبیه همان میلیاست؛ اما بعد از مسدودشدن مجاری منتهی به سطح پوست، در اثر آسیب‌هایی شبیه سوختگی یا تاول ایجاد می‌شود.

  • میلیا در نوزادان

میلیا در نوزادان، از نوع میلیای اولیه محسوب می‌شود. این عارضه در نوزادان تازه‌متولدشده ایجاد شده و طی چند هفته نیز برطرف می‌شود. کیست‌ها به‌طور معمول در صورت، پوست سر و بالاتنه دیده می‌شوند. این نوع کیست را می‌توان در اطراف پلک‌ها، پیشانی و دستگاه تناسلی مشاهده کرد. میلیای اولیه گاهی در عرض چند هفته ناپدید می‌شود و گاهی نیز چند ماه طول می‌کشد.

  • میلیا در نوجوان

اختلالات ژنتیکی نادر که روی پوست تأثیر می‌گذارد می‌تواند منجر به جوش میلیا در نوجوانان شود. این اختلالات می‌تواند شامل سندرم (NBCCS)، سندرم گاردنر و بیماری‌هایی شبیه به این باشد. قطر کیست‌ها در میلیا نوجوانان ممکن است چندین سانتی‌متر باشد. البته کیست قطور در درجه اول در زنان میانسال دیده می‌شود؛ اما در نوجوانان و در مجموع در کودکان از هر سنی یا از هر جنسیت مشاهده می‌شود.

  • میلیا فوران چندگانه

این نوع میلیا معمولاً در صورت، بالای بازوها و بالاتنه ظاهر می‌شود. کیست‌ها اغلب در یک بازه زمانی ظاهر می‌شوند و از چند هفته تا چند ماه مدوام دارند.

  • هزاره آسیب‌زا

کیست هزاره آسیب‌زا در جایی ایجاد می‌شوند که آسیبی به پوست وارد شده باشد. به‌عنوان مثال بعد از سوختگی و بثورات شدید ایجاد می‌شود. وقتی کیست‌ها تحریک شوند، اطرافشان قرمز و مرکزشان سفید است.

  • میلیا در اثر استفاده از برخی داروها

استفاده از کرم‌های استروئیدی می‌تواند منجر به ایجاد میلیا در پوست محل استفاده از کرم شود. با این حال، این اثر جانبی نادر است. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایش هم ممکن است در برخی از افراد باعث بیماری میلیا شود. اگر پوست مستعد شپشک دارید، از مصرف لوازم بهداشتی و ارایشی حاوی پارافین مایع، نفت مایع، روغن پارافین، پارافینوم مایع و سایر مواد نفتی خودداری کنید. این‌ها همه نوعی روغن صنعتی و غیرطبیعی هستند که ممکن است باعث ایجاد جوش میلیا شوند. لانولین همچنین ممکن است تشکیل میلیا را افزایش دهد.

چگونه جوش میلیا تشخیص داده می‌شود؟

روش تشخیص

پزشک شما پوست شما را معاینه می‌کند تا بر اساس ظاهر کیست ها، میلیا را تشخیص دهد. نمونه‌برداری از ضایعات پوستی فقط در مواقع ضروری و خاص انجام می‌شود.

چگونه جوش میلیا درمان می‌شود؟

روش های درمان

هیچ درمان قطعی برای میلیا در نوزاد وجود ندارد. البته این عارضه در نوزادان به درمان نیز نیازی ندارد؛ زیرا کیست‌ها معمولاً ظرف چند هفته برطرف می‌شوند. در نوجوانان و بزرگسالان نیز جوش میلیا طی چند ماه از بین می‌رود. اگر طی چند هفته در وضعیت شما بهبود حاصل نشد، با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند نوع جوش را تشخیص دهند و شمار ا مطمئن کنند که این یک بیماری پوستی دیگر نیست.

اگر شدت جوش میلیا باعث ناراحتی فرد شود، روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند در ازبین‌بردن آن‌ها  مؤثر باشد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • سرما درمانی

در این روش با کمک نیتروژن مایع، ملیا را منجمد می‌کنند. این کار متداول‌ترین روش حذف میلیاست.

  • خارج کردن مواد داخل کیست

در این روش با ردکردن یک سوزن استریل، محتوای کیست را بیرون می‌کشند.

  • استفاده از رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی حاوی ویتامین A هستند و به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند.

  • لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی باعث زدودن لایه اول پوست می‌شود. با این کار  پوست جدیدی روییده و به این ترتیب جوش میلیا از بین می‌رود.

  • لیزر درمانی

فرکانس کمی از امواج لیزر برای ازبین‌بردن کیست‌ها روی نواحی آسیب دیده متمرکز می‌شود.

  • دیاترمی

در دیاترمی با تابش گرمای شدید کیست‌ها را از بین می‌برند.

  • کورتاژ تخریبی

در روش کورتاژ تخریبی، کیست حاصل از جوش میلیا با جراحی خراشیده و سقط می‌شوند.

  • استفاده از بهترین کرم ضد جوش

با تشخیص پزشک متخصص یا کارشناس پوست و مو، بهترین کرم ضد جوش برای درمان میلیا تجویز می‌شود.

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید، جوش میلیا مشکلی خاصی ایجاد نمی‌کند. در نوزادان تازه‌متولدشده، کیست‌ها معمولاً طی چند هفته پس از تولد از بین می‌روند. گرچه ممکن است این روند در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بیشتر طول بکشد؛ اما در مجموع بیماری مضر محسوب نمی‌شود. اگر هم پزشک برای شما محصولات ضد جوش تجویز کرد، می‌توانید بهترین کرم ضد جوش را از فروشگاه اینترنتی اردمی تهیه کنید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 10184بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه