تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چگونه رژیم‌های یویویی به سلامتی شما آسیب می‌زنند؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
چگونه رژیم‌های یویویی به سلامتی شما آسیب می‌زنند؟

حتما تا به حال بارها شنیده‌اید که بازیگران معروف برای ایفای نقش‌های مختلف، با افزایش یا کاهش وزن همه را شگفت‌زده کرده‌اند. جالب است بدانید تنها 5 درصد انسان‌ها می‌توانند پس از رژیم غذایی لاغری، وزن خود را ثابت نگه دارند؛ به این‌گونه رژیم‌های غیراصولی که کاهش و افزایش متناوب وزن بدن را در پی دارند، رژیم یویویی گفته می‌شود. اما آیا نوسان وزن، واقعا به سلامتی آسیب نمی‌رساند؟ متاسفانه پاسخ کارشناسان مثبت است.

افزایش خطر سرطان رحم

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد، زنانی که بیش از یک یا چند بار دچار کاهش و افزایش وزن شده‌اند، دو برابر بیش‌تر از افراد عادی، در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند. این خطر به طور ویژه، افراد چاقی را تهدید می‌کند که بیش از 9 کیلوگرم وزن از دست داده و دوباره این وزن را به‌دست آورده‌اند.

به متابولیسم شما آسیب می‌زند

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که نوسان وزن دارند، میزان مصرف انرژی و سوختن کالری در بدن آن‌ها هنگام استراحت، کاهش می‌یابد (جهت کسب اطلاع بیشتر، می‌توانید مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اردمی با عنوان آیا هنگام خوابیدن کالری می‌سوزانیم؟ را مطالعه نمایید.) هم‌چنین، محققان دریافته‌اند هنگامی که وزن این افراد مجددا بالا می‌رود، این افزایش وزن به‌طور نامتناسبی در بازوها و پاهای آن‌ها نمودار می‌شود.

شما را گرسنه‌تر می‌کند

بر اساس پژوهشی، رژیم‌های یویویی باعث افزایش سطح گرلین، هورمون اشتها، می‌شوند. اما چرا؟ تلاش پیوسته برای کاهش وزن، بدن شما را وادار می‌کند تا از طریق ایجاد حس گرسنگی، با این شرایط مبارزه کند.

راه حل چیست؟ وقتی عادات غذایی جدید و سالمی را برمی‌گزینید اطمینان حاصل کنید که این عادات به اندازه کافی برای یک برنامه بلند مدت، مفید و واقع‌بینانه هستند. انجام ورزش‌های سنگین و برنامه‌های رژیمی سخت برای کاهش وزن سریع، ممکن است باعث از بین رفتن انگیزه شما و برگشت وزن شود. شاید نتوان اثرات یک رژیم بلند مدت را به اندازه یک رژیم کوتاه و سریع مشاهده کرد اما محققان می‌گویند این کاهش وزن را مدت زمان بیشتری می‌توان نگه‌داشت. با تغییر شیوه زندگی، انتخاب تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن پیوسته و مداومی را در پیش گیرید.

منبع: WomensHealthMag دیدگاه‌ها 2966بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه