تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۸ نکته که باید درباره‌ی کراتینه‌کردن مو بدانید

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
۸ نکته که باید درباره‌ی کراتینه‌کردن مو بدانید

موهای مجعد زیبایی خاصی دارند اما همیشه نمی‌شود موها را به یک حالت نگه داشت و تغییر حالت مو نه تنها باعث زیبایی بیشتر می‌شود بلکه برای بهبود روحیه نیز مناسب است. یکی از روش‌های مناسب برای تغییر حالت موهای مجعد یا فر،کراتینه مو است.

کراتین یک نوع پروتئین است که موجب صاف و لخت شدن موها می‌شود و هر چه کراتین طبیعی موها کمتر باشد، موها حالت فر یا وز به خود می‌گیرند. به همین دلیل برای صاف کردن موها علاوه بر اتوهای مو که نهایتا دوام آن تا چند روز بیشتر نیست، روش کراتینه مو که معمولاً در سالن‌های آرایشی انجام می‌شود و دوام آن به‌طور میانگین چند ماه است، پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اشتباه عمده در صاف کردن مو با اتو مو

انجام کراتینه مو بسته به طول موها، معمولا فرایند زمان‌بری بوده و نسبتاً هزینه انجام آن بالاست. اگر شما هم تمایل به داشتن موهایی صاف و براق دارید، بهتر است به ۸ موردی که در کراتینه‌کردن مو باید در جریان آن‌ها قرار بگیرید، توجه کنید.

۱- کراتینه، فرهای مو را باز نمی‌کند

کراتینه فرهای مو را باز نمی‌کند

حتماً به خوبی می‌دانید که کراتینه باعث باز شدن جعد گیسوان می‌شود و فرهای مو را برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها برطرف می‌کند. این واقعیت در عمل صحت دارد اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که به لحاظ فنی، کراتینه در صافی مو تاثیری ندارد. برای روشن‌تر شدن این واقعیت در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

۲- کراتینه، به صورت دائم اتصال بافت تارهای مو را ازبین‌ می‌برد

برای روشن شدن این واقعیت باید مثالی بزنیم، گیسوان صاف را همانند یک نردبان در نظر داشته باشید و موهای مجعد را در ذهن خود همانند یک پلکان مارپیچ. در این حالت، پله‌های هر دو نردبان به‌عنوان محل اتصال بافت تارهای مو به‌حساب می‌آید. با این حساب اگر محل اتصال بافت تارهای مو را از بین ببرید عملاً‌ پلکان مارپیچ تبدیل به نردبانی صاف می‌شود.

چنین فرایندی در خصوص تارهای مو نیز کاملاً صدق پیدا می‌کند. در مورد اول اشاره کردیم که کراتین عملاً باعث صاف شدن موها نمی‌شود و در واقع آمونیوم تیوگلیکولات (Ammonium thioglycolate) و سدیم هیدروکسید (Sodium Hydroxide) را می‌توان به عنوان موادی دانست که به صورت دائم، اتصال بافت تارهای مو را ازبین‌برده و در نتیجه موها را صاف می‌کنند.

در این شیوه، تا زمانی که مو از ریشه دوباره رشد نکند، موهایی که صاف شد‌‌ه‌اند حالت صافی خود را حفظ می‌کنند اما این فرآیند آسیب‌هایی را نیز به دنبال دارد و گاهی اوقات موهای تازه، حالتی شکننده پیدا می‌کنند.

در بعضی از روش‌های کراتینه، تارهای مو قبل از صاف‌شدن به فرمالدهید (Formaldehyde) آغشته می‌شوند. فرمالدهید، ماده‌ای سرطان‌زا است، اما صافی موها ها را تا زمان استحمام بعدی حفظ می‌کند. بافت طبیعی تارهای مو نیز پس از گذشت ۲ تا ۵ ماه به حالت اول خود باز می‌گردد.

۳- مواد کراتینه، اغلب حاوی فرمالدهید است

ترکیبات کراتینه مو

لازم به ذکر است به لحاظ فنی هیچ صاف‌کننده مویی دارای فرمالدهید نیست چرا که این ماده عملاً یک نوع گاز است. اما در صاف‌کننده‌های مو با موادی نظیر متیلن گلیکول، فرومالین، مِتانال و متان‌دی‌ال سروکار داریم که این مواد اگر در معرض آب یا هوا قرار بگیرند فرمالدهید را متصاعد می‌کنند.

جالب اینجاست که سازمان‌های بهداشتی و پزشکی در هیچ‌کجای دنیا سخت‌گیری زیادی در این مورد ندارند و در نتیجه در حین انتخاب مواد صاف‌کننده مو باید حسابی حواستان باشد تا ترکیبی فاقد فرمالدهید استفاده کنید.

البته در این زمینه متصدیان سالن‌های آرایشی نیز اطلاعات خوبی را می‌توانند در اختیار شما قرار دهند. همان‌گونه که اشاره کردیم کراتینه‌کردن مو به لحاظ ترکیبات شیمیایی فرآیندی پیچیده‌ است و در نتیجه در حین کراتینه‌کردن باید ببینید دقیقاً چه محصولی را انتخاب می‌کنید.

اگر مواد کراتینه‌ای که به شما پیشنهاد می‌شود، قرار است گیسوان را به مدت زیادی صاف کند به احتمال زیاد این مواد دارای ترکیباتی است که منجر به تولید فرمالدهید و یا سایر ترکیبات شیمیایی می‌شود. همان‌گونه که در قسمت دوم اشاره شد این ترکیبات محل اتصال بافت‌ تارهای مو را صاف می‌کنند. این نگرانی‌ها باعث شده است تا ترکیبات جایگزینی را نیز برای کراتینه مو در بازار شاهد باشیم.

۴- کراتینه کمپلکس، جایگزین بی‌ضرری برای کراتینه است

ترکیباتی که در آن‌ها شاهد حضور گلیوکسیلیک اسید هستیم، موها را صاف می‌کنند بدون اینکه عارضه‌ای را به دنبال داشته باشند. از طرف دیگر حدود یک دهه می‌شود که شیوه‌ای با نام کراتینه کمپلکس را شاهد هستیم که عارضه‌ خاصی تاکنون در این شیوه گزارش نشده است. جالب است بدانید کراتینه کمپلکس، ۱۰۰ درصد بدون فرمالدهید است.

اما این سکه روی دیگری نیز دارد و صاف کردن موها با این روش، ماندگاری کمتری خواهد داشت. این شیوه در بیشترین حالت خود چیزی حدود ۲ تا نهایتاً ۳ ماه، موها را صاف می‌کند، از طرف دیگر در این روش موها به گونه‌ای که با مواد دارای فرمالدهید صاف‌ می‌شوند، ابریشمی و صاف نمی‌شود. به همین دلیل بعضی از آرایشگران چنین روشی را قبول ندارند.

۵- برای موهای کراتینه‌شده، مدل موهای بیشتری قابل اجراست

مدل موی پیکسی

بدون شک گیسوان بلند زمانی که صاف باشد زیبایی خاص خود را دارد اما مدل‌ موهای زیبایی را نیز شاهد هستیم که فقط با صاف‌کردن موها می‌توانید امتحان کنید. در این زمینه مدل موی کوتاه پیکسی، مثال خوبی است. از طرف دیگر تجربه نشان داده، آقایانی که موهای مجعد خود را کراتینه می‌کنند تمایل بیشتری به مدل‌های موی کوتاه مردانه نشان می‌دهند.

۶- بعد از کراتیه‌کردن موها، بهتر است از شامپوهای کراتینه استفاده شود

برند‌های آرایشی بهداشتی زیادی را در بازار شاهد هستیم که شامپوهایی را برای افزایش مدت کراتینه مو عرضه کرده‌اند. خرید شامپوهایی از این دست پیشنهاد می‌شود اما اجباری در خرید شامپوهای مخصوص موهای کراتینه‌ شده نیست. در واقع هر شامپویی که در ساخت آن از سولفات استفاده نشده باشد برای گیسوان شما مناسب خواهد بود.

لازم به ذکر است که نباید از اسپری‌های نمک روی موهای کراتیه شده استفاده کنید، این اسپری‌ها سرشار از سولفات و نمک است و صافی مو را زودتر از زمان معمولی از بین می‌برد.

۷- موها را در منزل نیز می‌توان کراتینه کرد

کراتینه مو در منزل

فرآیند کراتیه مو را در منزل هم می‌توان انجام داد اما نباید توقع داشته باشید موهایی که از این طریق صاف شده‌‌ است چیزی بیشتر از یک هفته صاف بماند.

بیشتر روش‌های صاف‌کردن مو که در منزل انجام می‌شود تاثیر چندانی روی صاف‌کردن محل اتصال بافت مو ندارند، در نتیجه این روش‌ها آسیب‌های کمتری را برای مو به دنبال دارند، اما ماندگاری این روش‌ها نیز بسیار کمتر است.

در غالب این روش‌ها، ترکیبات سیلیکون‌مانند را روی تارهای مو قرار می‌دهند تا از این طریق رطوبت به موها نرسد و موها صاف شود. به این ترتیب ممکن است کراتینه یا سایر روش‌های صاف‌کردن مو در سالن‌های آرایشی هزینه بیشتری داشته باشند، اما بدون شک ماندگاری این روش‌ها از روش‌های خانگی بیشتر خواهد بود.

۸- بیشتر از ۳ بار در سال نباید موها را صاف کرد

همان‌گونه که در قسمت دوم اشاره کردیم کراتینه‌کردن، موها را آسیب‌پذیرتر می‌کند و در نتیجه اگر موهای شما بیش از اندازه فردار و مجعد نیست پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی به موهای خود استراحت دهید و با مدل‌های زیبایی که برازنده موهای فردار است از موهای طبیعی خود لذت ببرید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌ای در صاف کردن موها و استفاده از روش‌های کراتینه دارید، این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Allure دیدگاه‌ها 18505بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه