تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا مصرف نوشابه‌های رژیمی گازدار برای لاغری موثر است؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
آیا مصرف نوشابه‌های رژیمی گازدار برای لاغری موثر است؟

نوشابه‌های زیادی در بازار موجود است که سازندگان آنها ادعا می‌کنند بدون قند هستند. این نوشابه‌ها که از آنها با نام «نوشابه‌های رژیمی» هم یاد می‌شود، عوارض مختلفی را در پی دارند. در این مطلب، به دلایلی که باید نوشابه‌های رژیمی بدون قند را کنار بگذارید، اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با عوارض نوشابه‌های رژیمی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

قند مصنوعی

soda-sugarممکن است نوشابه‌های رژیمی گازدار در نگاه اول چندان هم مضر به نظر نرسند. این نوشیدنی‌ها در حالی‌که همچنان شیرین هستند، شما را از دریافت بیش از 140 کیلوکالری (که در نوشابه‌های معمولی وجود دارد) حفظ می‌کنند، زیرا در ساخت آنها از مواد شیرین‌کننده مصنوعی نظیر آسپارتام، ساخارین و سوکروز استفاده شده است. این مواد شیمیایی ضررهای مختلفی را به بدن می‌رسانند و یکی از عوارض نوشابه‌های رژیمی این است که عملکرد گوارش را مختل می‌سازند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی نسبت به شکر، طعم بیشتری دارند؛ به این ترتیب اگر در دراز مدت از نوشابه‌های رژیمی گازدار استفاده کنید، حس چشایی شما نسبت به درک مزه شیرینی‌هایی که در محصولات طبیعی (مانند عسل) و میوه‌ها وجود دارد، ضعیف می‌شود. از طرف دیگر این شیرین‌کننده‌های مصنوعی، اثری همانند قند بر روی بدن دارند. محققان مدعی هستند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی، باعث تحریک ترشح انسولین در بدن می‌شوند؛ به این ترتیب بدن فردی که نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کند، به جای اینکه لاغرتر شود، در دراز مدت چاق‌تر می‌شود.

ممکن است نوشابه‌‌های رژیمی به جای این که وزن شما را کم کنند، باعث افزایش وزن شوند

soda-gainweightشرکت‌های سازنده نوشابه‌های رژیمی ادعا می‌کنند این نوشابه‌ها کالری کمی دارند یا اصلا فاقد کالری هستند؛ اما با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شد، مصرف این نوشابه‌ها ربطی به کاهش وزن ندارد. محققین دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده‌اند که در یک بازه زمانی ده ساله، افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که اصلا نوشابه مصرف نمی‌کردند، حدود ۷۰ درصد به چاقی بیشتری در نواحی دور کمر دچار شده‌اند.

جالب این‌جاست که تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که روزی یک یا دو نوشابه رژیمی را می‌نوشند، ۵۰۰ برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند. شیرین‌‌کننده‌های صنعتی و مصنوعی به همان صورت که باعث سردرگمی سیستم غذایی بدن انسان می‌شوند، به لحاظ روانی هم تاثیراتی را به دنبال دارند. وقتی فرد از مصرف کردن نوشابه بدون کالری آگاه است،‌ راحت‌تر می‌تواند به خودش بقبولاند که پیتزا یا همبرگر بیشتری بخورد.

نوشیدن نوشابه‌های رژیمی، فرد را بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد

soda-diabetesتحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک شیشه نوشابه‌ رژیمی باعث افزایش ۳۶ درصدی خطر ابتلا به سندرم‌ متابولیک و دیابت می‌شود. لازم به ذکر است سندرم متابولیک به شرایطی گفته می‌شود که فرد به افزایش فشار خون، بالا رفتن گلوکز و کلسترول و همچنین افزایش سایز دور کمر دچار شود. این علائم از مواردی است که فرد را در معرض ریسک بیشتری برای بیماری‌های قبلی، سکته و همچنین دیابت قرار می‌دهد.

نوشابه‌های رژیمی ارزش غذایی خاصی ندارند

seltzerwaterزمانی که نوشابه رژیمی میل می‌کنید، هیچ کالری جذب بدن شما نمی‌شود. اگر خیلی اهل نوشیدن مایعات هستید و به دنبال نوشیدنی هستید که کالری زیادی نداشته باشد، بهترین گزینه برای شما نوشیدن آب است. همه سلول‌های بدن ما به آب نیاز دارند، با این حساب بهتر است به جای مصرف نوشابه رژیمی، آب را جایگزین کنیم. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که به خوردن نوشابه‌های رژیمی عادت دارند و به دنبال نوشیدنی گازدار می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل به سراغ آب‌های گازدار بروید.

شیرینی نوشابه‌های رژیمی، رابطه مستقیمی با سردرد دارد

soda-headacheتحقیقات جدید بر روی مواد شیرین‌کننده نوشابه‌های رژیمی مانند آسپارتام، نشان داده‌اند که قند مصنوعی به کار رفته در نوشابه‌های رژیمی می‌تواند در بعضی افراد به بروز سردرد منجر شود. بیماران زیادی که از میگرن رنج می‌برند و به پزشک مراجعه کرده‌اند، دلیل آغاز سردرد میگرنی خود را خوردن نوشابه‌های رژیمی می‌دانند.

نوشابه‌های رژیمی، لبخند را برای همیشه از لبان شما دور خواهند کرد

soda-teethبر اساس یک آزمایش پزشکی، افرادی که بیش از اندازه نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند، در معرض آسیب‌های شدید دندان قرار دارند و به این ترتیب لبخند برای همیشه از لبان شما دور خواهد شد. بد نیست بدانید، پزشکان دلیل خرابی دندان‌های افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند را اسید سیتریک می‌دانند.

نوشابه‌های رژیمی در ابتلاء افراد به افسردگی تاثیر دارند

soda-depressionدر تحقیقاتی که توسط آکادمی عصب شناسی آمریکا در یک بازه زمانی ده ساله انجام شده و نتایج آن به تازگی منتشر شده است، افرادی که بیشتر از چهار فنجان یا یک قوطی نوشابه رژیمی در روز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که نوشا‌به‌های حاوی قند می‌نوشند، حدود ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند . البته دلیل و تاثیر مستقیم نوشابه‌های رژیمی در افسردگی مشخص نشده است، اما باز هم نمی‌توان به راحتی از کنار این آمار گذشت و عوارض نوشابه‌های رژیمی را نادیده گرفت.

مصرف نوشابه‌های رژیمی برای استخوان‌ها مضر است

soda-bone-densityخانم‌های بالای ۶۰ سال، نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نوشابه‌های رژیمی می‌تواند ریسک ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر کند. این محققین ثابت کردند خانم‌هایی که نوشابه‌هایی با ترکیب کولا (cola) مصرف می‌کنند، حدود ۴ درصد بیشتر در معرض پوکی استخوان در قسمت‌‌های لگن هستند.

در این آزمایش میزان مصرف کلسیم و همچنین ویتامین D افراد شرکت‌کننده تحت نظر قرار گرفته شد تا شرایط برابری برای اجرای آزمایش وجود داشته باشد. با این حال، میزان مصرف ماده کولا، در کاهش تراکم استخوان بانوان تاثیر مستقیمی دارد.

یکی از عوارض نوشابه‌های رژیمی آسیب به قلب است

soda-heartrateتحقیقات ثابت کرده است که مصرف تنها یک جرعه نوشیدنی رژیمی گازدار می‌تواند ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی نظیر سکته و حمله قلبی را بیشتر کند. این تحقیقات نشان می‌دهند طرفداران نوشابه‌های رژیمی، به میزان ۴۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند. از طرف دیگر، افرادی که نوشابه‌های غیر رژیمی مصرف می‌کنند، در معرض ریسک بیشتری برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی قرار ندارند.

در پایان باید به این نکته هم اشاره کرد، که محققین هنوز به نتیجه کامل و جامعی برای اثبات عوارض نوشابه‌های رژیمی به بدن انسان نرسیده‌اند؛ اما از قدیم گفته‌اند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها و عقل سلیم حکم می‌کند تا با در نظر گرفتن عوارض نوشابه‌های رژیمی این نوشیدنی‌ها را از سفره و برنامه غذایی خود حذف کنیم.

منبع: Health دیدگاه‌ها 7301بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>