۱۵٪ تخفیفِ بیشتر برای همهٔ ضدآفتاب‌ها با کد تخفیفِ استثنائی SUN15 فقط تا پنجشنبه!

علت خشکی کاذب پوست سر و چربی بیش‌ازحد موها چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
علت خشکی کاذب پوست سر و چربی بیش‌ازحد موها چیست؟

اگر پوست کف سر شما بیش‌ازحد چرب است و شوره سر شما حالت چرب، چسبنده و زردرنگی دارد، ممکن است مبتلا به عارضه‌ای به نام درماتیت سبورئیک شده باشید. پوست سر افرادی که به این بیماری مزمن پوستی دچار هستند معمولاً قرمز و ملتهب است و غدد چربی پوست در این قسمت‌ها بیشتر است.

درماتیت سبورئیک با تغییرات هورمونی بدن، قارچ‌ها، شرایط عصبی و یا بیمار‌هایی مانند پارکینسون و ایدز در افراد دیده می‌شود که در حال حاضر درمان قطعی برای این عارضه پوستی وجود ندارد و تنها می‌توان آن را با شامپوهای ضد شوره و روش‌های مراقبتی کنترل کرد.

دلایل خشکی بیش‌ازحد پوست و ابتلا به درماتیت سبورئیک چیست؟

از دلایل خشکی پوست سر، سشوار زدن با هوای داغ است افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا هستند، چون پوست و موی چرب و شوره‌ای دارند، معمولاً به طور ناآگاهانه اقدام به شستشوی بیش‌ازحد پوست و مو می‌کنند تا به اصطلاح موهایشان تمیز شود؛ اما بهتر است بدانید شستن بیش‌ازاندازه پوست، حرارت بالای آب، آب و هوای گرم و خشک، نور شدید آفتاب و قرارگرفتن در معرض بادهای شدید نیز از عوامل اصلی خشکی کاذب پوست به شمار می‌روند. البته استرس، فشارهای روحی، ترکیبات موجود در شوینده‌های سر و سشوارکردن موها با گرمای زیاد (برای خرید سشوار Babyliss کلیک کنید) نیز از دلایل دیگر خشکی بیش‌ازحد پوست به‌شمار می‌روند.

خشکی بیش‌ازحد، باعث می‌شود پوست سر رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود؛ در نتیجه غدد مولد چربی برای جبران خشکی پوست، چربی بیشتری تولید می‌کنند. از طرفی خشکی کاذب پوست سر، احساس خارش و التهاب ایجاد می‌کند و در نتیجه این افراد در بیشتر مواقع بدون این‌که متوجه باشند، در حال خاراندن پوست سر خود هستند.

خارش بی‌وقفه پوست سر منجر به پخش‌شدن چربی به سایر قسمت‌های سر و چرب‌شدن موهای این افراد می‌شود. چربی بیش‌ازاندازه مو باعث می‌شود فرد، بیشتر موهای خود را بشوید و در نتیجه‌ی شستشوی بیشتر، به تشدید التهاب و خشکی پوست سر منجر می‌شود.

از طرف دیگر ابتلا به درماتیت سبورئیک می‌تواند ریشه ارثی داشته باشد که دانه‌های قرمز به همراه پوسته‌پوسته‌های زرد یا سفید روی پوست سر را می‌توان از نشانه‌های آن دانست.

بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته، تولید بیش‌ازاندازه چربی توسط غدد پوست سر و همچنین نوعی قارچ که به طور طبیعی روی سطح پوست انسان مقیم است را می‌توان از دلایل بروز عارضه پوستی درماتیت سبورئیک دانست. استرس، شرایط آب‌وهوایی نامطلوب و چاقی نیز از دیگر دلایل تشدید نشانه‌های این عارضه پوستی هستند.

درمان‌های شیمیایی درماتیت سبورئیک

استفاده از انواع برای درمان خشکی پوست سرمتاسفانه باید گفت نوشداروی قطعی برای افرادی که پوست سر آنها به طور کاذب خشک شده است و موهای چربی دارند وجود ندارد. از آنجایی که درماتیت سبورئیک، عارضه‌ای مزمن است، افراد باید مواظب سلامتی پوست خود باشند و همیشه از محصولات متناسب با پوست و موی خود استفاده کنند. با این حساب همان‌گونه که در بالا هم ذکر شد، بنا به شرایط پوستی افراد، درمان‌های مختلفی را جهت برطرف‌کردن خشکی و یا چربی بیش‌ازحد مو باید به کار بست.

خوشبختانه در حال حاضر شامپوهای زیادی در بازار برای درمان شوره و درماتیت سبورئیک وجود دارند. در ترکیبات این شامپوها مواد ضدقارچ مانند کتوکونازول، سلنیوم سولفاید، زینک پیریتیون و قطران زغال‌سنگ را که همگی در درمان درماتیت سبورئیک موثر هستند را می‌توان یافت.

اسید سالیسیلیک نیز یکی دیگر از مواد شیمیایی است که در شامپوهای ساخته شده برای درمان این عارضه استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در حین استفاده از این شامپوها حتماً به مدت زمان ماندگاری شامپو روی پوست سر و روش درست استفاده از آن که پشت جعبه شامپو ذکر شده است توجه کنید. اگر از یک شامپو به مدت چندین هفته استفاده کردید و متوجه شُدید که در درمان چربی سر تاثیری نداشته است، از شامپوی دیگری استفاده کنید. در نهایت هم اگر پس از استفاده از چندین شامپو متوجه شدید که روال درمان آن‌گونه که باید، پیش نمی‌رود حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی درماتیت سبورئیک

مخلوط سرکه سیب و آب نیز گزینه مناسبی برای التیام خشکی پوست سربعضی از درمان‌های خانگی و وظایف روزانه برای مراقبت از مو نیز در کاهش خشکی کاذب سر و چربی مو کاربرد دارند که برای نمونه می‌توان به روغن درخت چای و روغن ماهی اشاره کرد. تجربه نشان داده است، مخلوط سرکه سیب و آب نیز گزینه مناسبی برای التیام این عارضه است، این مخلوط باید روی پوست سر اِسپری شده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه با آب شسته شود.

خوشبختانه خشکی کاذب پوست سر و چربی مو، عارضه‌‌ای نیست که سلامت عمومی بدن را تهدید کند. از طرف دیگر این عارضه پوستی ربطی به حفظ بهداشت شخصی و آلرژی هم ندارد. البته چربی بیش‌ازحد مو در اثر خشکی کاذب پوست سر ممکن است به اگزما منجر شود. خشکی کاذب، خارش را به دنبال خواهد داشت و خاراندن بیش‌ازحد پوست سر به خون‌ریزی پوست و در نتیجه عفونت‌های قارچی و باکتریایی منجر خواهد شد.

در پایان باید بگوییم اگر شما هم برای درمان خشکی کاذب پوست سر و چربی مو، راه‌حلی سراغ دارید، یا این‌که پرسشی در این زمینه در ذهن شما باقی‌مانده است، این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 17339بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه