تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۲ وظیفه روزانه برای نگهداری از مو

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
۱۲ وظیفه روزانه برای نگهداری از مو

برای نگهداری از مو استفاده از محصولات فانتزی را کنار بگذارید. به جای آن عادات روزانه‌ای را انجام دهید که تفاوت آشکاری ایجاد می‌کنند. در این‌باره نکاتی را از قول متخصصان برای شما آورده‌ایم که می‌توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

۱- تمیز نگه‌ داشتن موها

اگر جزو افرادی هستید که مو را با شامپو نمی‌شویید تا چربی طبیعی آن را حفظ نمایید، باید بدانید که خود مو با چرب شدن از شما می‌خواهد که آن را تمیز کنید. تا زمانی که از شامپوهای با کیفیت استفاده کنید، می‌توانید به‌طور روزانه موهایتان را بشویید. شامپوهای باکیفیت، از دوشاخه شدن سر مو جلوگیری می‌کند، مو را مرطوب نگه‌ داشته و آن را تمیز و درخشان می‌کنند.
نمی‌دانید چه زمانی باید موهای خود را شامپو کنید؟ قاعده نگهداری از مو چنین است: اگر در شهری با هوای آلوده یا مرطوب زندگی می‌کنید یا اگر هر روز ورزش می‌کنید، موهای خود را هر روز بشویید. اگر در محیطی دور از آلودگی هوا، یا در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید موهای خود را هر چند روز یک‌بار بشویید. اگر موهای نرمال یا ترکیبی دارید که ریشه‌ها چرب و سر مو خشک است، باید یک روز درمیان مو را بشویید.

۲- روبالشی ابریشم برای نگهداری از مو

بافت نرم پارچه ابریشم، برعکس کتان به لایه سطحی مو آسیب نمی‌زند، بلکه در عوض مو را نرم‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید صبح با موی وز شده بیدار نشوید، اکنون وقت تعویض روبالشی است.

۳- تا حد امکان از ابزار داغ‌کننده‌ مو پرهیز کنید

شما مجبورید گاهی از این وسایل استفاده کنید. پیشنهاد ما بیگودی است زیرا زیاد داغ نمی‌شود؛ بلکه از طریق بخار آب داغ می‌شوند، در نتیجه به مو آسیب نمی‌زنند. اما اگر مجبور شدید از وسایل دیگری استفاده کنید (سشوار، اتوی مو، بابلیس، بیگودی برقی، فر برقی) برای نگهداری از مو قبل از استفاده به موهای خود اسپری‌های محافظ حرارتی اسپری کنید.

اتوی مو

۴- از آب‌رسانی غفلت نکنید

پوست سر مثل دیگر نقاط بدن نیاز به مرطوب شدن دارد به ویژه اگر می‌خواهید ساقه‌ سالمی برای مو شما تولید کند. پس بعد از هر بار شامپو، از نرم‌کننده استفاده کنید.
اما مرطوب کردن فقط به نرم‌کننده بعد از شامپو ختم نمی‌شود. حتی اگر از وسایل داغ‌کننده برای مو استفاده نمی‌کنید نیز باید از محصولات محافظ مو استفاده کنید و با آن‌ها مو را شانه کنید. این کار سبب کاهش وز شدن، خشکی و دوشاخه شدن مو می‌شود و رنگ آن را نیز حفظ می‌کند.

۵- وفاداری به محصولاتی که مناسب شماست

این شایعه وجود دارد که تعویض مارک محصولاتی که برای مو می‌خرید سلامتی مو را حفظ می‌کند زیرا مو بعد از مدتی عادت می‌کند. اما متخصصان موافق نیستند. بلکه می‌گویند، همیشه چیزی که مناسب شما است را استفاده کنید. به یاد داشته باشید: موی شما این تفاوت را تشخیص نمی‌دهد. اگرچه همیشه تغییر خوب است اما هر زمان که محصول مناسب موهای خود را یافتید آن را به سرعت تغییر ندهید.

۶- چیدن سر موها، حتی وقتی قصد بلند کردن مو را دارید

شاید هنگامی که قصد بلند کردن مو را دارید، از چیدن سر آن اجتناب کنید؛ اما برای افزایش قد سالم باید این کار را انجام دهید. چیدن سر موها هر 6 تا 8 هفته ضروری است تا از دوشاخه شدن سر مو جلوگیری کنید.
وقتی مو تا نیمه دوشاخه شود، شکننده می‌شود. راه حلی برای موی دوشاخه شده وجود ندارد پس بهتر است قبل از آن سر موها را بچینید.

داشتن موهای زیبا

۷- خوردن غذاهای مناسب

علی رغم توجه به فولیکول مو، زمانی که مو از پوست سر جدا شود شما نیمی از بازی را باخته‌اید و این به غذایی که می‌خورید بستگی دارد. رژیم غذایی شما تاثیر فراونی بر درخشش، رشد و حجم موهای شما دارد.
یک رژیم سرشار از آهن، زینک، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین، فولیکول موی شما را وادار به رشد می‌کند. در طول هفته سه ماده غذایی: گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی را حتما مصرف کنید تا بهترین رشد مو را برای شما تضمین کند.

۸- مصرف ویتامین‌ها

حتی اگر رژیم غذایی شما بی‌نقص باشد نیز ممکن است برخی از ویتامین‌های ضروری برای رشد مو را کم داشته باشید. آیا از این مسئله مطمئن نیستید؟ پس به میزان سلامت پوست و ناخن خود دقت کنید. مثلا اگر ناخن‌های دست شیاردار است یا اگر پوست شما خشک و پوسته شده است احتمالا موهای شما نیز نیاز به کمک دارند و باید در شیوه نگهداری از مو نیز تجدید نظر کنید. اما نگران نباشید، زمانی که شروع به مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و سبزیجات مورد نیاز کنید، موهای شما نیز در عرض چند ماه پُرتر، درخشان‌تر و قوی‌تر خواهند شد. ضمنا پوست و ناخن شما نیز از این روند نفع می‌برند.

۹- راحت باز کردن گره‌های مو

قبل از شانه کردن مو به کاری که در حال انجام آن هستید فکر کنید و آرام باشید. برای گره‌های بزرگ مو از یک شانه دانه درشت استفاده کنید و سپس با یک برس، از ته تا سر مو را شانه کنید تا گره‌ها باز شوند.

مراقبت از موها

۱۰- کاهش مواجهه با آفتاب

شما مضرات آفتاب برای پوست را می‌دانید اما اگر موی شما نیز از آفتاب آسیب بببیند، مسئله نگهداری از مو سخت‌تر خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب خورشید، یک روز درمیان از محصولات آب‌رسان مو استفاده کنید. آغشته کردن کامل مو از میانه تا انتها، آن را در مقابل سه عنصر مراقبت می‌کند، اشعه فرابنفش، باد و آب شور.
اگر در ساحل هستید به دلیل این‌که نور خورشید از همه طرف بر شما می‌تابد از محصولات محافظ حرارت با SPF ، روی موهای خیس استفاده کنید و سپس بیرون بروید. بعد از شنا نیز دوباره این محصول را به موها بزنید.

۱۱- استفاده از آب ولرم در حمام

هنگام شستن مو، از آب داغ استفاده نکنید. حرارت بیش از حد آب، سبب از بین رفتن حجم مو و گره خوردن آن می‌شود. به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید زیرا به شما اجازه می‌دهد موها را بشویید و به اندازه‌ای داغ هست که کف شامپو را بشوید. قبل از زدن نرم‌کننده بهتر است مو را با آب کمی سردتر آب بکشید. آب خنکی که روی موهاست مواد مغذی را به رشته‌های مو جذب نموده و آن را زیبا و سالم می‌کند.

۱۲- دانستن میزان کافی و محل مناسب استفاده از هر محصول

اگر هنگام شامپو زدن، تمام سر خود را با شامپو یا نرم‌کننده می‌پوشانید اشتباه می‌کنید. بهتر است شامپو را به پوست سر و چند سانتی‌متری اول رویش بزنید که بیش‌ترین چربی را ایجاد می‌کند. انتهای مو نیازی به آن‌قدر شست‌شو ندارد. برای نرم‌کننده هم بهتر است تمرکزتان روی نیمه مو به پایین باشد؛ چرا که آمادگی خشک شدن و دوشاخه شدن دارد.

منبع: Goodhousekeeping دیدگاه‌ها 10435بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه