تا ۸ تیر تمدید شد! تخفیف‌های تا ۵۰+۱۰درصدی! + پکیج‌های تخفیف‌دار و هدیهٔ ماسک ورقه‌ای «بارونس»

تأثیرات مخرب استرس روی پوست

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
تأثیرات مخرب استرس روی پوست

جوش زدن همیشه ناخوشایند است، اما آیا تا به‌حال دقت کرده‌اید که جوش‌ها در بدترین زمان ممکن بر روی پوست ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال، شب قبل از اجرای مراسمی رسمی یا صبح روز مهمانی که هفته‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید، جوش‌ها بر روی صورت شما پدیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد این مساله دلیل داشته باشد. استرس کاملا بر روی پوست تأثیر گذاشته و به ناراحتی‌های پوستی، التهاب و حتی چروک پوست صورت منجر می‌شود. موارد زیر، تاثیرات استرس بر روی پوست و روش‌های رهایی از آن را بیان می‌کنند:

هورمون‌های ناشی از استرس، پوست را تخریب می‌کنند:

هنگامی که استرس دارید بدن شما هورمون‌های استرس را به عنوان بخشی از واکنش حمله یا دفاع تولید می‌کند. این هورمون‌ها خون را از سطح پوست دور کرده و در عوض، آن را برای انرژی دادن به عضلات و اندام‌ها به کار می‌برند. اگر از دست خرس فرار می‌کنید، این مساله فوق‌العاده است اما برای زیبایی شما، یک کابوس است؛ به ویژه اگر دائما استرس داشته باشید. بنا به نظر متخصصان پوست «استرس مزمن، پوست را از اکسیژن و مواد مغذی ضروری عاری می‌کند که در نتیجه به التهاب و بیماری‌های پوستی منجر می‌شود». این مساله به ویژه در یکی از هورمون‌های استرس‌زا با عنوان کورتیزول دیده می‌شود که باعث بیش‌فعالی غدد چربی می‌شود. بنابراین، اگر صورت شما آکنه دارد باید به جوش‌های خود توجه بیشتری داشته باشید.

استرس مشکلات کنونی پوست را دو چندان می‌کند:

اگر بیماری‌های پوستی مزمن همچون اگزما، پسوریازیس یا روزاسه دارید، احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید هنگامی که درگیر استرس می‌شوید مشکلات پوستی شما وخیم‌تر می‌شوند. به عقیده متخصصین «استرس، تنها علت این مشکلات نیست. اما برای فردی که از نظر ژنتیکی با این بیماری‌ها درگیر است، استرس آخرین چیزی است که باید با آن روبرو شود.» اگر اگزما در شما ناگهان شدیدتر شود، می‌تواند نشانه‌ای باشد دال بر این‌که باید برای کاهش استرس خود اقدامی بکنید.

عملا بی‌خواب می‌شوید:

هنگامی که مغز شما درگیر مساله‌ای است، خاموش کردن آن در شب دشوار می‌شود؛ اما به هیچ عنوان از خوابیدن اجتناب نکنید زیرا به عقیده متخصصان، خوابیدن برای داشتن پوست سالم (و سلامت کلی بدن) اهمیت بسیاری دارد. خوابیدن، زمان حیاتی برای بدن است؛ زیرا بدن در این بازه خود را ترمیم می‌کند. کم خوابی باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود که در کنار بیش فعالی غدد چربی، خوابیدن را نیز دشوارتر می‌کند. خواب کمتر = کورتیزول بیشتر = استرس بیشتر = خواب کمتر. این یک دور باطل است. کم خوابی در کنار استرس بیشتر، به تضعیف سیستم دفاعی بدن منجر شده و پوست را پژمرده کرده و باعث ایجاد چین‌وچروک روی آن می‌شود.

تاثیر استرس بر پوست

خلاص شدن از عادت‌های اضطراب‌آور دشوارتر می‌شود:

نحوه کنار آمدن با استرس می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. «ممکن است به جویدن ناخن‌های خود اقدام کنید، پوست خود را بکشید یا بدون آنکه بفهمید با موهای خود بازی کنید.» تمامی این موارد باعث انتقال باکتری به پوست شما می‌شود و شما را در برابر مشکلات پوستی آسیب‌پذیر می‌کند. اگر این احساس را دارید که یک فنجان قهوه غلیظ شما را به «زندگی» برمی‌گرداند، به یاد داشته باشید که کافئین می‌تواند تاثیر تمامی این عادت‌های اضطراب‌آور را دوچندان کند؛ بنابراین به عقیده متخصصان، بهتر است به جای آن به آب روی آوریم.

استرس پوست شما را در معرض سرطان قرار می‌دهد:

نترسید! استرس سرطان پوست ایجاد نمی‌کند اما «می‌تواند» خطر ابتلا به آن را بیشتر کند. استرس به صورت کلی سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند و محققان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که واکنش سیستم دفاعی در برابر سلول‌های سرطانی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به مصرف کرم ضدآفتاب ادامه دهید؛ زیرا همچنان بهترین ابزار دفاعی است. اما تکنیک‌های مبارزه با استرس را نیز پیدا کنید تا سیستم دفاعی خود را قوی نگاه دارید.

استرس پیری پوست را افزایش می‌دهد:

اگر تاکنون به چروک‌های صورت خود توجه نداشته‌اید باید بدانید که استرس می‌تواند در عرض چند سال خطوط بیشتری در صورت ایجاد کند. هورمون‌های استرس‌زا سرعت کهولت سن پوست را افزایش می‌دهند زیرا بدن شما به جای مبارزه با عوامل مخرب پوست نظیر اشعه فرابنفش، دود سیگار و آلودگی، درگیر مبارزه با استرس نیز شده است. شما در پوست خود سیستم‌های دفاعی طبیعی بسیار زیادی دارید و اگر آن‌ها را به خاطر استرس درونی کاهش دهید، آنگاه به منابع حفاظتی و دفاعی خود پایان می‌بخشید.

منبع: Seventeen دیدگاه‌ها 8201بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه