تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا سیر شما را از سرماخوردگی در امان نگاه می‌دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
آیا سیر شما را از سرماخوردگی در امان نگاه می‌دارد؟

بسیاری از مردم در طول فصول سرد و خصوصا اوایل پاییز برای پیشگیری از سرماخوردگی به سیر روی می‌آورند. سیر به عنوان یکی از سبزیجات آشپزخانه، سرشار از آلیسین است که یک ترکیب شیمیایی کشف شده برای تحریک سیستم ایمنی در تحقیقات آزمایشگاهی بوده است. اگرچه مطالعات اندکی در مورد تاثیر مصرف سیر بر سرماخوردگی و سیستم ایمنی صورت گرفته است، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی سیر به طور منظم مصرف شود، در مقابل سرماخوردگی ایمنی ایجاد می‌کند.

تحقیقات روی تاثیر مصرف سیر بر سرماخوردگی

دانشمندان در تحقیقی که در سال 2009 چاپ شد، آزمایشات کلینیکی روی نقش بالقوه تاثیر مصرف سیر بر سرماخوردگی انجام دادند.

فقط یک آزمایش این نظرات را تایید کرد، یک آزمایش بر روی 146 نفر که یک مکمل سیر یا یک داروی مشابه بی اثر (دارونما) را برای 12 هفته مصرف کردند. نتایج آزمایش نشان داد کسانی که مکمل سیر مصرف کرده بودند به طور آشکاری کمتر به سرماخوردگی مبتلا شدند و بعد از ابتلا نیز زودتر بهبود می‌یافتند (در مقایسه با افرادی که داروی بی‌اثر خورده بودند). تحلیل و بررسی نتایج نشان می‌داد که سیر از بروز سرماخوردگی‌های عادی جلوگیری می‌کند؛ اما مطالعات بیشتری لازم است تا نتایج را اثبات کند.

 

تاثیر سیر بر درمان سرماخوردگی

تذکرات ایمنی

خوردن سیر، اثرات جانبی خاصی مثل بوی بد دهان، بوی بدن و سوء‌هاضمه دارد.

از آن‌جا که یکی از اثرات سیر رقیق کردن خون است، اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، از خوردن سیر اجتناب کنید. استفاده از مکمل‌های سیر قبل از عمل جراحی نیز ممنوع است.

باید به یاد داشته باشید که این مکمل‌ها از لحاظ ایمنی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. در برخی موارد، محصول ممکن است میزان متفاوتی از خود ماده ارائه کند. در دیگر موارد محصول ممکن است به موادی مثل فلزات سنگین آلوده باشد.

هم‌چنین بی‌خطر بودن مکمل‌های خوراکی سیر در زنان باردار، شیرده، کودکان و افراد تحت درمان دارویی هنوز تایید نشده است.

آیا تاثیر مصرف سیر بر سرماخوردگی اثبات شده است؟

با توجه به کمبود شواهد برای تاثیر مصرف سیر بر سرماخوردگی، نمی‌توان آن را برای این مورد پیشنهاد داد. اگر می‌خواهید از شر سرماخوردگی خلاص شوید، دست‌های خود را زیاد بشویید و از ارتباط نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، خواب کافی و کنترل استرس نیز سیستم ایمنی شما را تقویت و خطر ابتلا به سرماخورگی را کم می‌کند.

اگر می‌خواهید برای سرماخوردگی (یا هر بیماری دیگری) سیر مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید. خود درمانی یا پرهیز از درمان استاندارد، عواقب جدی دارد.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 1929بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>