تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

ابهاماتی درباره واکسن سرماخوردگی

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
ابهاماتی درباره واکسن سرماخوردگی

سرماخوردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که بدون شک تاکنون گریبان شما را هم گرفته است، این بیماری در بسیاری از مواقع برای بدن خطرساز نیست، اما تب و عوارضی که به‌دنبال دارد یکی دو روزی شما را از کار و زندگی می‌اندازد. در این بین، همان‌‌گونه که برای بسیاری از بیماری‌ها واکسن وجود دارد، سرماخوردگی نیز واکسن دارد. جالب این‌جاست که ابهامات زیادی در خصوص واکسن سرماخوردگی در میان مردم دهان به دهان می‌چرخد و کسی از صحت و سقم آن‌ها باخبر نیست.

متاسفانه باید گفت که بسیاری از این صحبت‌ها در خصوص واکسن سرماخوردگی بر اساس عدم آگاهی کافی درباره این واکسن است. از طرف دیگر، به احتمال زیاد شما هم تاکنون به این فکر افتاده‌اید که با واکسینه‌ کردن خود و خانواده‌تان، از شر سرماخوردگی در امان بمانید. اما عدم آشنایی با واکسن سرماخوردگی ممکن است شما را از این تصمیم باز داشته باشد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با برخی از این ابهامات آشنا شوید:

واکسن سرماخوردگی ممکن است باعث سرماخوردگی شما شود.

در این‌جا با قطعیت اعلام می‌کنیم که تزریق واکسن سرماخوردگی باعث نمی‌شود شما سرما بخورید. این گفته به لحاظ علمی و پزشکی مردود به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید واکسن سرماخوردگی از ویروس‌ مرده ساخته شده است و هیچ‌راهی وجود ندارد که از یک ویروس مرده به سرماخوردگی مبتلا شوید!the-nasal-spray-fluواکسن سرماخوردگی که داخل بینی اسپری می‌شود نیز از یک ویروس زنده و غیرفعال ساخته شده است. همان‌گونه که اشاره شد، این ویروس زنده، اما غیر فعال است و در نتیجه قادر نیست خود را به قسمت‌های مختلف بدن برساند و باعث سرماخوردگی شما شود. این دو نوع واکسن، نقش یک مدل نمایشی از ویروس سرماخوردگی را در بدن ایفا می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا بدن با ویروس آنفلوآنزا آشنا شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن بتواند پادتن مناسب را برای مبارزه با این ویروس تولید کند. تولید این پادتن به بدن کمک می‌کند تا اگر در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفت، بتواند بدون ابتلا به این بیماری از خود دفاع کند.

همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، افراد زیادی ممکن است به شما بگویند در اثر تزریق واکسن سرماخوردگی به این بیماری دچار خواهید شد، اما بنا به دلایلی که مطرح کردیم، این کار عملا غیر ممکن است.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که با تزریق واکسن سرماخوردگی ممکن است دچار عوارض جانبی بشوید. این واکسن حتی ممکن است در چند روز اول، پس از تزریق شما را خسته و کسل نشان دهد، اما این نشانه‌ها به معنای سرماخوردن شما نیست.

واکسن سرماخوردگی، جلوی سرماخوردن شما را نمی‌گیرد.

این گفته در بعضی مواقع ممکن است واقعا صحت داشته باشد. واکسن‌های تولید شده برای سرما‌خوردگی در تمامی موارد جلوی سرماخوردگی فرد را نمی‌گیرند. در واقع می‌توان گفت درست است که واکسن سرماخوردگی همیشه فرد را از سرماخوردن مصون نگه نمی‌دارد، اما بهترین علاج برای مقابله با سرماخوردگی است.he-has-a-serious-fluبدن انسان مقاومت خوبی در مقابل ویروس سرماخوردگی ندارد و به‌راحتی سرما می‌خورد؛ در نتیجه واکسن سرماخوردگی تنها انتخاب، برای محافظت بدن در مقابل این ویروس دردسرساز است. از طرف دیگر، افرادی هم که واکسن سرماخوردگی را تزریق کرده‌‌اند در بیشتر مواقع در صورت سرماخوردگی، بیماری آنها شدت کمتری خواهد داشت.

آمار و ارقام پزشکی نشان می‌دهد که در بازه زمانی یک سال، واکسن سرماخوردگی می‌تواند تا میزان ۶۰ درصد، جلوی ابتلا به سرماخوردگی را بگیرد. لازم به ذکر است که میزان موفقیت ویروس سرماخوردگی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری در افراد مختلف با توجه به سن و شرایط بدنی آنها متفاوت خواهد بود. انواع مختلفی از ویروس‌ها در ایجاد سرماخوردگی و آنفولاآنزا دخیل هستند و برخی از آنها هم پس از دوره‌ای نسبت به برخی داروها مقاوم می‌شوند.

ممکن است که واکسن سرماخوردگی برای همه افراد جوابگو نباشد، اما در جامعه هرچه تعداد افراد بیشتری این واکسن را تزریق کرده‌ باشند، مقابله عمومی بیشتری در برابر سرماخوردگی در جامعه به‌وجود خواهد آمد. به زبان ساده‌تر، این‌گونه می‌توان گفت: به هر اندازه که جمعیت یک منطقه در مقابل سرماخوردگی واکسینه شده باشند، به همان اندازه، ریسک ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا می‌کند.

شما نیازی به واکسینه شدن در برابر سرماخوردگی ندارید

بسیاری از افراد بزرگسال بر این باور هستند، از آنجایی که تاکنون سرما نخورده‌اند، دیگر هرگز سرما نخواهند خورد. از طرف دیگر طبیعت انسان همیشه این‌گونه است که در صورت سلامت، به فکر بیماری نیست و در نتیجه لزومی به واکسینه شدن در برابر سرماخوردگی نمی‌بیند.واکسینه شدن در برابر سرماخوردگی بهتر از سرماخوردن استاما این نکته را از ما داشته باشید که واکسینه شدن در برابر سرماخوردگی بهتر از سرماخوردن است! درست است که سرماخوردگی، یک بیماری مهلک و کشنده به‌حساب نمی‌آید، اما شما بهتر از ما می‌دانید که یک سرماخوردگی ساده، به‌راحتی چندین روز شما را از کار و کاسبی می‌اندازد. به این ترتیب بهتر است عوارض جانبی واکسن‌های سرماخوردگی را به‌جان بخرید و از بدن خود در برابر این ویروس دردسرساز و آزار دهنده مقاومت کنید.

از طرف دیگر، ممکن است شما فرد سالم و قوی باشید و از پس سرماخوردگی برآیید؛ اما این بیماری، واگیردار است و ممکن است اطرافیان‌تان همانند شما در مقابل سرماخوردگی دوام نیاورند. وقتی سرماخورده هستید، حضور شما در بیرون از منزل باعث می‌شود افراد دیگری را نیز در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار دهید. جالب است بدانید، ظهور نشانه‌های سرما‌خوردگی در بدن یک فرد به این معناست که یک روز قبل، ویروس سرماخوردگی به بدنش وارد شده است و با این حساب در روز قبل از بروز نشانه‌های سرماخوردگی نیز می‌توان فرد را عامل انتقال ویروس سرماخوردگی دانست.

در پایان، ذکر این نکته نیز لازم است که افراد زیادی بر این باور هستند که سرماخوردگی و آنفلوانزا حال تهوع و اسهال را به دنبال دارد، اما چنین باوری غلط است. به لحاظ پزشکی این نشانه‌ها را نمی‌توان علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا به‌حساب آورد. به عبارت دیگر این‌گونه می‌توان گفت که، ویروس سرماخوردگی یک ویروس تنفسی است و تنها در موارد بسیار نادر ممکن است این ویروس فرد را به اسهال یا حال تهوع مبتلا کند.

همان‌گونه که اشاره کردیم، افراد زیادی به‌خوبی با واکسن سرماخوردگی آشنا نیستند و در نتیجه اگر شما بدن خود را در مقابل سرماخوردگی واکسینه کرده‌اید یا تجربه‌های مفیدی در این زمینه دارید، خواهشمندیم ما و سایر کاربران را از تجربه‌های گران‌قدر خود در قسمت نظرات باخبر سازید.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 1100بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>