۱۵٪ تخفیفِ بیشتر برای همهٔ ضدآفتاب‌ها با کد تخفیفِ استثنائی SUN15 فقط تا پنجشنبه!

ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

حتماً شما هم هنگام خرید بهترین کرم ضد آفتاب، با ضد آفتاب رنگی مواجه شده‌اید. این محصولات چند سالی است که وارد بازار شده‌ و با استقبال خوبی‌ هم مواجه شده‌اند. با این حال هنوز هم برخی افراد در خرید ضد آفتاب رنگی تردید دارند. پرسش این افراد بیشتر این است که مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب رنگی چیست و چه تفاوتی با ضد آفتاب بدون رنگ دارد. ازآنجایی‌که این پرسش بین مشتریان فروشگاه اردمی بسیار تکرار شده بود، در این مقاله تصمیم داریم به آن پاسخ دهیم. اگر برای شما هم دانستن این موضوع جالب است، در ادامه با ما باشید.

انواع اشعه‌های خورشید کدامند

قبل از پرداختن به فواید بهترین کرم ضد آفتاب رنگی و مقایسه آن با کرم‌های بدون رنگ و معمولی، لازم است با انواع اشعه‌های خورشید آشنا شوید. همان طور که می‌دانید اشعه‌های خورشید به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:

  • نورهای مادون قرمز که با علامت اختصاری IR  شناخته می‌شود.
  • اشعه‌های مرئی یا همان نور سفیدرنگی که ما از خورشید می‌بینیم و زل‌زدن به آن حتی برای چند ثانیه چشمانمان را اذیت می‌کند.
  • نور فرابنفش که با علامت(UV)  می‌شناسیم و از سه طول موج مختلف تشکیل شده است: UVB ،UVA و UVC .UVC بیشتر در لایه ازن جذب می‌شود و UVA و UVB طول موج اصلی هستند که به سطح پوست نفوذ می‌کنند.

اثرات مضر نور UV روی پوست کاملاً اثبات شده است. اولین اثر اشعه UVA روی پوست افراد، بروز چین و چروک است. اشعه UVB نیز نقش مؤثری در آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست دارد.

نور مرئی چیست و چه آسیبی به پوست می‌زند

نور مرئی چیست و چه آسیبی به پوست می‌زند

نور مرئی نیز از خورشید ساطع می‌شود. این نور بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که با چشم  دیده می‌شود. نور مرئی همچنین ممکن است از منابع مصنوعی، از جمله دستگاه‌های پزشکی، صفحه نمایش و لامپ‌ها ساطع شود. نور مرئی چندین کاربرد درمانی مرتبط با پوست در طول موج‌های خاص دارد، از جمله درمان رگ‌های خونی، از بین بردن موهای زائد و درمان جوش و عارضه‌های پوستی غیرسرطانی.

نور مرئی عمیق‌تر از اشعه ماورای بنفش در پوست نفوذ می‌کند؛ بنابراین ممکن است پیامدهای منفی برای پوست شما به همراه داشته باشد. برای مثال، این نور مرئی در تشدید اختلالات رنگدانه‌های اضافی پوست، از جمله ملاسما و هایپرپیگمنشن پس از التهاب (لکه‌های تیره) نقش دارد. کرم ضد آفتاب بدون رنگ قادر به جذب این نور نیست و این نور فقط به کمک کرم ضد آفتاب رنگی جذب می‌شود.

تفاوت ضد آفتاب های رنگی و بدون رنگ در چیست

کرم های ضد آفتاب بدون رنگ حاوی فیلترهایی هستند که باعث جلوگیری از UVA و UVB می‌شوند؛ اما این مواد برای جلوگیری از نور مرئی طراحی نشده‌اند. برای جلوگیری از نور مرئی، باید مواد ضد آفتاب روی پوست دیده شود. ذرات موجود در ضد آفتاب های غیررنگی «نانوسیم» هستند. این ذرات کوچک‌تر می‌شوند تا به کاهش رنگ سفید ضد آفتاب کمک کنند. بنابراین کرم های ضد آفتاب بدون رنگ به گونه‌ای ساخته شده‌اند که روی پوست دیده نمی‌شوند و بنابراین نمی‌توانند نور مرئی را مسدود کنند.

ضد آفتاب های رنگی با فیلترهای UV معدنی، طیف گسترده‌ای مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم را با رنگدانه‌های اضافه‌شده یعنی دی اکسیدهای تیتانیوم رنگی و اکسیدهای آهن ترکیب می‌کنند که رنگ مرئی و رنگ پوست را ایجاد کرده و بتواند نور مرئی را منعکس کند. پایه رنگی ضد آفتاب های رنگی با مخلوط‌کردن مقادیر مختلف اکسیدهای آهن سیاه، قرمز و زرد با دی اکسید تیتانیوم رنگی ایجاد می‌شود و در نتیجه می‌تواند با هر رنگ پوست مطابقت داشته باشد.

عوارض استفاده از ضد آفتاب رنگی چیست

عوارض استفاده از ضد آفتاب رنگی چیست

در حالی که رنگدانه‌های ضد آفتاب رنگی غیرفعال در نظر گرفته می‌شوند؛ اما باز هم خالی از عوارض نیستند. حتی ضد آفتاب بدون رنگ نیز عوارض خاص خود را دارد؛ اما در مجموع چیزی شبیه به ترکیبات ضد آفتاب رنگی در ریمل هم وجود دارد که در برخی مواقع باعث واکنش‌های آلرژیک به اکسیدهای آهن می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد اکثر پوست‌ها این مواد را به‌خوبی تحمل می‌کنند.

فواید استفاده از ضد آفتاب رنگی چیست

علاوه بر اینکه ضد آفتاب رنگی از پوست در برابر نور مرئی محافظت می‌کند، ممکن است به درمان برخی از بیماری های پوستی نیز منجر شود. شواهد مختلفی نشان می‌دهد که ضد آفتاب رنگی ممکن است برای افرادی که مستعد هایپرپیگمنشن یا ملاسما هستند بسیار مفید باشد. علت عمده این امر توانایی آن‌ها در مسدودکردن نور مرئی است.

در واقع تحقیقات نشان داده‌اند که ضد آفتاب رنگی بیشتر از ضد آفتاب بدون رنگ مانع از بروز ملاسما تا حد زیادی می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که ضد آفتاب های رنگی باعث افزایش رنگدانه، هم در سطح پوست و هم در زیر میکروسکوپ می‌شوند. به ویژه طبق نظر محققان و دانشمندان، اکسید آهن به‌طور خاصی در جلوگیری از نور آبی مؤثر است.

بهترین کرم ضد آفتاب رنگی چه ویژگی هایی دارد

عوارض ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ

انتخاب صحیح بهترین کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ بسیار مهم است. اگر شما بتوانید محصول خوب و مناسبی تهیه کنید، از چند راه به پوست خود خدمت کرده‌اید زیرا:

۱. کرم ضد آفتاب رنگی به لطف فیلترهای UVA می‌تواند به جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از افزایش سن کمک کند.

۲. همچنین به لطف فیلترهای UVB می‌تواند به جلوگیری از تغییرات پوستی ناشی از سرطان کمک کند.

۳. از همه مهم‌تر اینکه به لطف پایه رنگی که نور مرئی را مسدود می‌کند، می‌تواند از ایجاد رنگدانه‌های اضافی در پوست جلوگیری کند. بنابراین اگر مستعد هایپرپیگمنتیشن یا ملاسما هستید، یک ضد آفتاب رنگی انتخاب کنید که حاوی اکسید آهن باشد.

نکته: اکسید آهن را در لیست مواد تشکیل‌دهنده محصولتان مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کرم ضد آفتاب رنگی پرداختیم و مزایا و معایب آن را برای شما بازگو کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. شما کدام محصول را می‌پسندید؟ رنگی یا غیر رنگی؟ دلیلش را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 7550بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه