تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

ضد آفتاب معدنی و شیمیایی چه تفاوت هایی دارند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
ضد آفتاب معدنی و شیمیایی چه تفاوت هایی دارند؟

ضد آفتاب به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی یک روز نیز صلاح نیست بدون استفاده از آن بیرون بروید. اهمیت ضد آفتاب باعث شده تا محصولات مختلفی روانه بازار شود. هر کدام از این ضد آفتاب‌ها ترکیبات مختلفی دارند. در این بین ۲ نوع اصلی از ضد آفتاب در بازار موجود است که به لحاظ ترکیبات، تفاوت‌های بیشتری دارند. گروهی از این ضد آفتاب‌ها ترکیباتی معدنی دارند و گروهی دیگر ترکیباتی شیمیایی. به همین دلیل طرفداران این محصولات در انتخاب بهترین ضد آفتاب شک می‌کنند. انصافاً هم باید به این افراد حق داد؛ زیرا تفاوت‌های چشمگیری میان ضد آفتاب معدنی و شیمیایی وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تمامی اطلاعات لازم درباره تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی را با شما در میان بگذاریم. مطمئن باشید با مطالعه این مطلب تا انتها، بهترین ضد آفتابِ مناسب با پوست خود را انتخاب کنید.

ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی

تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی

اجازه دهید تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی را با توضیح درباره ضد آفتاب شیمیایی آغاز کنیم. این محصولات عموماً دارای ترکیباتی مانند اکسی بنزون (oxybenzone)، هوموسالات (homosalate)، آکتوکریلین (octocrylene) و آووبنزون (avobenzone) هستند. ترکیباتی که به آن‌ها اشاره کردیم پرتوهای فرابنفش (UV) را جذب می‌کنند. این پرتوها فرسودگی و پیری پوست را به دنبال دارد. از طرف دیگر پرتوهای فرابنفش چین‌و‌چروک‌های عمیقی در پوست ایجاد می‌کند و شادابی آن را از بین می‌برد. شاید باور نکنید حدود ۹۰ درصد از آسیب‌های پوستی بر اثر پرتوهای فرابنفش خورشید ایجاد می‌شود. به آسیب‌هایی که اشاره کردیم، سرطان و بیماری‌های پوستی را هم اضافه کنید.

عملکرد ضد آفتاب شیمیایی

ترکیباتی که در ضد‌ آفتاب‌های شیمیایی وجود دارد، پوست را از این آسیب‌های خطرناک مصون نگه می‌دارد. این ترکیبات پس از اینکه جذب پوست شدند، لایه‌ای محافظ روی آن ایجاد می‌کنند تا پرتوهای فرابنفش خورشید خنثی شود. با این حال از آنجایی که ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی برای اثربخشی باید به داخل پوست نفوذ کند، احتمال حساسیت پوست به این ترکیبات وجود دارد؛ در نتیجه ممکن است پس از استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی، پوست قرمز و ملتهب شود.

جالب است بدانید اثر ضد آفتاب‌های شیمیایی در بدن به همین شرایط خلاصه نمی‌شود. ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی پس از نفوذ به داخل پوست، راه خود را به جریان خون پیدا می‌کنند. در وضعیت‌های بسیار نادر، نفوذ ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی به داخل دستگاه گردش خون، باعث اختلال‌های هورمونی می‌شود. همان‌گونه که اشاره کردیم، احتمال ایجاد این اتفاق بسیار کم است. با این حال بهتر است در حین استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی، این شرایط را در نظر بگیرید.

ترکیبات ضد آفتاب مینرال یا معدنی

ترکیبات ضد آفتاب مینرال یا معدنی

اکسید زینک (Zinc Oxide) و اکسید تیتانیوم (Titanium oxide)، ترکیبات اصلی ضد آفتاب‌های معدنی را تشکیل می‌دهند. این مواد به عنوان ترکیبات فعال در ضد آفتاب‌های معدنی کاربرد دارد.

عملکرد ضد آفتاب معدنی

عملکرد ضد آفتاب معدنی

اجازه دهید برای روشن‌شدن این موضوع، عملکرد ضد آفتاب‌های معدنی را توضیح دهیم. این ضدآفتاب‌ها عملکردی کاملاً متفاوت نسبت به ضد آفتاب‌های شیمیایی دارند. همان‌گونه که اشاره کردیم، ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی باید جذب پوست شود، اما ترکیبات ضد آفتاب‌های معدنی به داخل پوست نفوذ نمی‌کند. این ترکیبات روی سطح پوست قرار می‌گیرد. سپس لایه‌ای محافظ در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید ایجاد می‌شود. این لایه، پرتوهای فرابنفش را بازتاب می‌دهد. در نتیجه این پرتوها شرایطی برای آسیب به پوست پیدا نمی‌کنند.

حتماً با توجه به توضیحاتی که از تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی دادیم، به این نتیجه رسیده‌اید که ضد آفتاب‌های معدنی آسیب کمتری برای پوست ایجاد می‌کنند. دلیل این شرایط نیز کاملاً روشن است؛ زیرا ترکیبات ضد آفتاب‌های معدنی به داخل بدن وارد نمی‌شود. با این حال باید توجه داشته باشید که ضد آفتاب‌های معدنی ترکیباتی چبسنده‌تر دارند. از طرف دیگر رنگ این ضد آفتاب‌ها نیز سفیدتر است. در نتیجه ممکن است پس از استفاده از ضد آفتاب‌های معدنی، چهره شما حالتی روح‌مانند پیدا کند. البته ضد آفتاب‌های معدنی باکیفیتی را سراغ داریم که در کنار محافظت تمام‌و‌کمال از پوست، چیزی از زیبایی پوست کم نمی‌کنند.

نکات مهم در کنار انتخاب ضد آفتاب شیمیایی و معدنی

کرم روز باید حاوی ضد آفتاب باشد

به این نکته نیز اشاره کنیم حتی بهترین ضدآفتاب‌ها پس از چندین ساعت بی‌اثر می‌شوند. از آنجایی که به قول قدیمی‌ها احتیاط، شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم در حد امکان در ساعت‌های ۱۲ تا ۴ ظهر که خورشید بیشترین تابش را دارد، در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. در کنار ضد آفتاب، حتماً کلاه یا روسری به سر کنید. استفاده از عینک آفتابی و لوازم آرایش دارای ترکیبات ضد آفتاب نیز روش‌های دیگری برای محافظت پوست دربرابر پرتوهای مضر خورشید است.

سخن پایانی

تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی را با هم بررسی کردیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، بهترین ضد آفتاب موجود در بازار را خریداری کنید. به همین منظور به شما خرید از فروشگاه اینترنتی اردمی را پیشنهاد می‌کنیم. در این فروشگاه می‌توانید انواع ضد آفتاب های شیمیایی و معدنی برای انواع پوست را با ضمانت اصالت کالا و قیمت مناسب تهیه کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی درباره تفاوت ضد آفتاب معدنی و شیمیایی دارید و روش‌هایی را برای تشخیص بهترین ضد آفتاب می‌دانید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 3121بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه