مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

5 ویتامین لازم برای داشتن پوستی زیبا

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
5 ویتامین لازم برای داشتن پوستی زیبا

شما به‌طور معمول در مورد میزان استفاده از میوه‌ها و سبزیجات هوشیار هستید، با این‌حال پوست شما هنوز هم ویتامین‌ها را کم دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف برخی مواد مغذی برای پیشگیری از بسیاری نشانه‌های پیری پوست ضروری است. رژیم غذایی متعادل و خوردن انواع غذاهای سالم بسیار مهم بوده و به انعطاف‌پذیر و درخشان نگه داشتن پوست کمک می‌کند. اما واقعیت این است که مهم نیست شما چه مقدار ویتامین مصرف می‌کنید، زیرا بدن تنها درصد خاصی از ویتامین‌ها را به پوست شما منتقل می‌سازد. به علاوه، هیچ راهی برای ارسال مستقیم ویتامین‌ها به چین و چروک اطراف چشم و یا لکه‌های قهوه‌ای روی پوست وجود ندارد.
راه حل: استفاده موضعی از ویتامین‌ها برای بهره بردن از حداکثر مزایای ضد پیری مانند بهتر شدن بافت پوست و محو شدن حلقه‌های سیاه زیر چشم.
راهنمای زیر را به‌کار ببرید و به زودی پوست شما از همیشه بهتر به نظر خواهد رسید.

ویتامین A برای چروک صورت

ویتامین A برای چروک صورتمنابع: ویتامین A در لوسیون‌های غیر تجویزی و کرم‌های شب (مشتقات ویتامین A با عنوان رتینوئیدها شناخته می‌شوند) و داروهای تجویزی یافت می‌شود.

نتایج تحقیقات: پژوهش‌ها حاکی از آن است که ویتامین A چروک‌ها و زبری پوست را کاهش داده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ را از بین می‌برد. افرادی که خواهان چهره‌ای جوان‌ و پوستی زیبا هستند باید از این ماده استفاده کنند.

نحوه استفاده: رتینوئید را در شب به‌کار برید زیرا نور خورشید، باعث غیرفعال شدن بسیاری از اشکال ویتامین A می‌شود. رتینوئیدهای تجویزی عملکرد سریع‌تری، بین 4 تا 8 هفته دارند. نکته منفی این مواد، حساسیت‌زا بودن آنهاست که باعث سرخی و پوسته شدن پوست می‌شود. برای شروع، محصولات غیر تجویزی که به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند بهترین عملکرد را دارند؛ مصرف آن‌ها باعث ایجاد عوارض جانبی کمتری می‌شود زیرا رتینول این مواد، به آرامی به اسید رتینوئیک تبدیل می‌شود. به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت، این ویتامین را هر دو یا سه شب یک‌بار و حداقل به مدت دوهفته مصرف کنید. مقدار مصرف برای کل صورت باید به اندازه یک نخود باشد.

ویتامین B3 برای سرخی پوست

ویتامین B3 برای سرخی پوستآب‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد تا از این طریق، سرخی پوست کاهش یابد.

منابع: در لوسیون‌ها،کرم‌ها و سرم‌ها وجود دارد و اغلب با عنوان نیاسین‌آمید بر روی برچسب قوطی‌ها دیده می‌شود.

نتایج تحقیقات: افزایش تولید سرامیدها و اسیدهای چرب، دو مؤلفه کلیدی در محافظت از لایه بیرونی پوست است. به عقیده متخصصان «پوست در این حالت، قادر به حفظ رطوبت و مقاومت در برابر محرک‌های خارجی است؛ این امر، ویتامین B3 را به ماده‌ای مناسب برای پوست‌های خشک و حساس تبدیل می‌کند.» در یک بررسی، استفاده از کرم مرطوب‌کننده حاوی نیاسین‌آمید برروی پوست، به کاهش سرخی و التهاب پوستی آکنه روزاسه (که یک مشکل رایج بوده و با کهولت سن بدتر می‌شود) منجر می‌شود. مزیت دیگر ویتامین B3، ممانعت از انتقال رنگ دانه‌ها به سلول‌های پوستی و به حداقل رساندن لکه‌های تیره است.

نحوه استفاده: برای رسیدن به بهترین نتیجه، ویتامین B3 را صبح‌ها و عصرها مصرف کنید. به منظور کاهش حساسیت‌های ناشی از رتینوئید، آن را همزمان با نیاسین‌آمید مصرف کنید. آن‌ها را در کف دست با هم‌دیگر ترکیب کرده و سپس به صورت بمالید، این دو، اثرات یکدیگر را خنثی نخواهند کرد.

ویتامین C برای رفع لک صورت

ویتامین C برای رفع لک صورتمنابع: ویتامین C در کرم‌های مرطوب‌کننده، با فرمولاسیون خاص که ویتامین C را پایدار نگه می‌دارند (حالت ایده‌آل آن‌ها قوطی‌های مات و وکیوم است) یافت می‌شود. متخصصان پوست می‌گویند در بین مواد تشکیل‌دهنده کرم مرطوب‌کننده، به دنبال نماد C بگردید تا از وجود غلظت %5 یا بیشتر که برای نگهداری از پوست لازم است، اطمینان حاصل کنید.

نتایج تحقیقات: ویتامین C، رادیکال‌های آزادی را که باعث ایجاد چروک‌های پوستی، شل شدن پوست و سایر تغییرات پوستی است، از بین می‌برد. همچنین، باعث نرم شدن پوست و از بین رفتن لکه‌های پوستی نیز می‌شود. در یک پژوهش، از زنان دچار آفتاب سوختگی خواسته شد به مدت شش ماه کرم حاوی ویتامین C مصرف کنند و پیشرفت‌های جالب توجهی در خصوص بهبود خطوط ریز صورت و تغییر رنگ پوست مشاهده شد. اگرچه مزایای رتینوئید (ویتامین A) و ویتامین C یکسان به نظر می‌رسند اما استفاده از هر دو، تاثیرات بهتری خواهد داشت. متخصصان می گویند: «پیری پوست به اشکال متعدد اتفاق می‌افتد بنابراین شما نیازمند انواع حالت‌های دفاعی و ترمیمی هستید.»

نحوه استفاده: ویتامین C را صبح‌ها، پیش از مصرف کرم ضدآفتاب به صورت خود بمالید تا از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه فرابنفش محافظت کند.

ویتامین E برای رطوبت رسانی

ویتامین E برای رطوبت رسانیویتامین E باعث رفع خشکی و تقویت پوست در برابر اشعه فرابنفش می‌شود.

منابع: کرم‌های ضدآفتاب و محصولات آفتاب‌سوختگی اغلب دارای ویتامین E هستند. بهترین محصولات ضد چروک، حاوی حداقل %1 ویتامین E هستند بنابراین در اواسط لیست مواد تشکیل دهنده ذکر می‌شود.

نتایج تحقیقات: ویتامین E با آب‌رسانی طبیعی، خشکی پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین، ویتامین E خاصیت خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد را دارد و به همین دلیل لقب «محافظ» را به آن داده‌اند. در پژوهشی، ویتامین E تا حد زیادی تعداد مولکول‌های ناپایدار ناشی از دود سیگار را از بین برد. نتایج سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که این ویتامین پس از تماس با نور خورشید استفاده شد، سرخی، تورم و خشکی آن تا حد زیادی کاهش یافت.

نحوه استفاده: قبل و بعد از تماس جدی با نور خورشید از آن استفاده کنید. تماس مستقیم و شدید با اشعه فرابنفش می‌تواند نیمی از ویتامین E طبیعی پوست را نابود کند، بنابراین، با استفاده مکرر از ضدآفتاب حاوی ویتامین‌های E و C پیش از قدم زدن در آفتاب، از پوست خود محافظت کنید. ویتامین C تاثیر کرم را افزایش می‌دهد. به گفته متخصصان، ویتامین E پس از تماس با آفتاب نیز از پوست محافظت می‌کند. بعضی بررسی‌ها نیز افزایش خواص ضد التهابی پوست را حتی پس از تماس با نور خورشید ثابت کرده‌اند.

ویتامین K برای رفع سیاهی دور چشم

ویتامین K برای رفع سیاهی دور چشمویتامین K برای داشتن چشمانی درخشان‌تر و جوان‌تر لازم است.

منابع: ویتامین K در کرم‌های دور چشم حاوی رتینول وجود دارد.

نتایج تحقیقات: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین K احتمالا به رفع سیاهی دور چشم کمک می‌کند. نشت خون از مویرگ‌های نازک در زیر پوست، عامل این مشکل است و ویتامین K مانع از لخته شدن خون می‌شود. در یک بررسی، مصرف روزانه کرم‌های حاوی ویتامین K به مدت 4 ماه، تا حد زیادی سیاهی دور چشم را رفع کرد؛ اما از آنجایی که کرم نیز حاوی رتینول بود، محققان مطمئن نیستند کدام یک عامل اصلی انجام فرآیند بوده است؛ زیرا رتینول به تنهایی پوست نازک زیر چشم را ضخیم می‌کند و مانع از دیده شدن رگ‌های تیره خونی در زیر پوست می‌شود و همچنین ملانین (عامل اصلی پررنگ شدن سیاهی دور چشم) را کم می‌کند. با این وجود، مصرف کرم‌های حاوی ویتامین K و رتینول ضرر ندارد؛ بنا به نظر متخصصان، رتینول ممکن است توانایی ویتامین K در نفوذ به پوست و از بین بردن لکه‌های تیره را افزایش دهد.

نحوه استفاده: شب‌ها استفاده کنید. ابتدا به پوست فرصت بدهید تا خود را با رتینول تطبیق دهد؛ در هفته اول یک یا دو بار استفاده کنید و از هفته بعد، هر هفته یک شب دیگر نیز اضافه نمایید.

 

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 12954بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه