تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

مصرف مکمل‌های ویتامین D، چقدر در پیشگیری از سرطان موثر است؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
مصرف مکمل‌های ویتامین D، چقدر در پیشگیری از سرطان موثر است؟

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است و در مکمل‌ها نیز وجود دارد. این ویتامین که بسیار ضروری نیز هست، نقشی کلیدی در عملکرد ایمنی بدن ایفا کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. با این‌که تاکنون مطالعات روی ویتامین D و ارتباط آن با جلوگیری از سرطان، نتایج متفاوتی ارائه داده است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند افزایش سطح ویتامین D در بدن، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

دانشی در پس ویتامین D و سرطان

تاکنون، بسیاری از شواهد علمی که بر نقش بالقوه ویتامین D در جلوگیری از سرطان تاکید می‌کنند، حاصل بررسی‌های مبتنی بر مشاهدات هستند.

به‌عنوان مثال، محققان در پژوهشی که در سال 2006 انجام شد، 63 مطالعه درباره سطح ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر سرطان روده، سینه و پروستات را بررسی کردند.

تعدادی آزمایش نیز با تمرکز بر روی ارتباط معنادار میان مصرف ویتامین D و خطر سرطان انجام شده است. مثلا در مطالعه‌ای که در سال 2007 روی 1179 خانم سالم (بالای 55 سال) انجام شد، این افراد به سه دسته تقسیم شدند. به افراد گروه اول، روزانه 1400 تا 1500 میلی‌گرم کلیسم داده شد. گروه دوم 1110 میکروگرم ویتامین D دریافت نمودند و به گروه سوم یک داروی بی‌اثر (دارونما) داده شد.

ویتامین D عاملی موثر در پیشگیری و درمان بیماری ها
بعد ازگذشت چهار سال، کسانی که کلسیم و ویتامین D مصرف کرده بودند، در مقایسه با کسانی که داروی بی اثر مصرف کرده بودند، در برابر خطر ابتلا به سرطان، ایمنی بیشتری نشان دادند.
از سوی دیگر، برخی آزمایشات کلینیکی نشان دادند که مصرف مکمل‌های ویتامین D در کاهش خطر سرطان سینه و روده بزرگ، تاثیری نداشته است.

آیا برای جلوگیری از سرطان، مکمل‌های ویتامین D مصرف کنیم؟

با توجه به کافی نبودن مطالعات در این زمینه، هنوز نمی‌توان به‌طور قطع و یقین گفت آیا مصرف ویتامین D می‌تواند به کاهش سرطان کمک کند یا خیر؟ به همین دلیل موسسه ملی سرطان، در رابطه با کاهش هرگونه سرطان، مصرف یا عدم مصرف ویتامین D  را پیشنهاد‌ نمی‌کند.

با این حال، از آنجا که سطح بهینه ویتامین D برای سلامتی کلی بدن لازم است، بسیاری از متخصصان افزایش مصرف آن را توصیه می‌کنند. اگرچه پیش‌ساز ویتامین D در برخی مواد غذایی مثل برخی انواع ماهی‌ها و شیر غنی شده وجود داشته و می‌تواند حین مواجهه با نور خورشید در بدن به ویتامین D تبدیل شود، اما مصرف مکمل‌های آن منبع مطمئن‌تری برای افزایش سطح این ویتامین در بدن است.

اگر به مصرف مکمل‌های ویتامین D علاقه‌مند هستید تا بتوانید مقاومت در برابر سرطان یا هر بیماری دیگری را افزایش داده و یا به حفظ جوانی پوست خود کمک کرده باشید، حتما با پزشک مشورت کنید تا مکمل مناسبی برای خود بیابید. به یاد داشته باشید که خود درمانی و پرهیز یا تاخیر درمان استاندارد، عواقب جدی در پی دارد.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 2814بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>