تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ مورد که افراد با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند (بخش دوم)

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ مورد که افراد با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند (بخش دوم)

در قسمت اول 4 موردی که افراد با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند را مطالعه کردید، اکنون ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

۵- نسبت به انگیزه‌های درونی خود بی‌تفاوت نمی‌باشند:

در این مورد می‌توان به جمله‌ای که سقراط گفته بود، توجه کرد:

برای داشتن هوش هیجانی بالا، ابتدا باید خود را بشناسید!

افراد دارای EQ بالا، مجموعه واکنش‌های خود را که در احساسات آن‌ها بروز می‌کند، می‌شناسند. همچنین آن‌ها می‌توانند توضیح دهند که چرا احساسات مشخصی را بدون سرزنش کردن یک شخص دیگر، تجربه می‌کنند. افراد دارای هوش هیجانی زیاد هیچ‌گاه به احساسات خود دروغ نمی‌گویند؛ همچنین آن‌ها در احساسات خود بزرگنمایی نمی‌کنند.
خود‌آگاهی، به شما کمک می‌کند تا در مورد آنچه که واکنش نشان می‌دهید آگاه بوده و در صورت نیاز، اقداماتی را در جهت تغییر آن انجام دهید. شما باید بدانید که چه کسی هستید و از آن مهم‌تر به دیگران اجازه ندهید تا شما را نسبت به انتظارات خود تعریف کنند. هنگامی که شما دارای خود آگاهی بوده و قادر به کنترل بهتر احساسات خود می‌باشید، می‌توانید واکنش‌های دیگران را بهتر درک کنید. این موضوع، در نهایت موجب رسیدن به روابط شخصی بهتر و نشاط کلی خواهد شد. برخی از سوالات مهم که می‌توانند جهت درک بهتر احساسات درونی‌تان به شما کمک کنند عبارتند از: «چرا من این کار را انجام دادم؟ چرا من به این راه اعتقاد دارم؟ چرا من از داشتن چنین نظر چالش‌برانگیزی واهمه دارم؟»

۶- هراسان یا بی‌تفاوت نمی‌باشند:

افراد دارای EQ بالا، استاد برقراری ارتباط می‌باشند. آن‌ها دارای روابط احساسی بسیار خوب و مهارت‌های شنیداری عالی می‌باشند. آن‌ها قادر به مدیریت بهتر شرایط، داشتن روابطی قوی‌تر و قادر به انتقال افکار و نظرات به صورت دوستانه می‌باشند. همچنین ارتباط مناسب، موجب افزایش توانایی آن‌ها جهت تاثیرگذاری مثبت بر دیگران می‌شود. افراد دارای هوش هیجانی بالا، علاوه بر آگاهی داشتن از احساسات خود، از به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران واهمه‌ای ندارند. آن‌ها عقاید خود را نسبت به نگرش و بازخورد حاصل از منابع مطمئن بررسی می‌کنند.
افراد دارای EQ بالا، اغلب از عباراتی همچون «من احساس می‌کنم…» جهت بیان احساسات خود استفاده می‌کنند. با این حال، آن‌ها از عبارت «من احساس می‌کنم که …» استفاده نمی‌کنند. این عبارت نشان دهنده یک نگرش خاص نسبت به یک احساس می‌باشد. به طور مثال در عبارت «من مثل شما احساس می‌کنم … » هر چند که قسمت من احساس می‌کنم نشان دهنده اطلاعات مورد نیاز در یک روش دوستانه می‌باشد، اما قسمت «شما» این پیام را مخابره می‌کند که احساسات واقعی فرد نشان داده نشده است. افراد دارای EQ زیاد دیگران را مقصر نشان نمی‌دهند، بلکه آن‌ها همواره نقطه نظرات خود را در روابط به صورت صادقانه بیان می‌کنند. به جای انجام واکنش بدون توجه به احساسات خود، با حفظ اثرات منفی، سعی در صحبت کردن به صورت آرام دارند. افراد دارای هوش هیجانی بالا، هیچ‌گاه در تلاش برای بازی کردن با احساسات دیگران و کنترل آن‌ها نمی‌باشند. آن‌ها شنوندگان بسیار خوبی هستند و حرف دیگران را قطع نمی‌کنند. آن‌ها نسبت به نظرات دیگران گشاده‌رو بوده و هیچ‌گاه در تلاش برای برنده شدن در یک بحث نمی‌باشند. آن‌ها هیچ‌گاه در تلاش برای قضاوت و انتقاد از دیگران، بدون در نظر گرفتن اثر واکنش‌های آن‌ها نمی‌باشند.

۷- هیچ‌گاه از «متعادل بودن» دست بر نمی‌دارند:

افراد دارای EQ بالا، همواره به زندگی به صورت مثبت نگاه می‌کنند. آن‌ها نه کاملا بدبین و نه کاملا خوشبین هستند، به شاد بودن و موفق بودن تمایل دارند، همواره در جستجوی نگاه کردن به ویژگی‌های خوب دیگران هستند و همواره از مشکلات و سختی‌ها جهت کمک به بهبود احساسات و عملکرد شخصی خود استفاده می‌کنند. افراد دارای EQ بالا نسبت به آنچه که در کنترل آن‌ها می‌باشد، آگاهی دارند و خود را به خاطر مسئله‌ای که توانایی اثرگذاری بر آن را ندارند، سرزنش نمی‌کنند.

۸- منفی‌نگر نیستند:

افراد دارای هوش هیجانی بالا، خود را تحت سیطره ترس، نگرانی، ناامیدی، اضطراب، ضعف و وابستگی قرار نمی‌دهند. آن‌ها مستقل هستند؛ اهداف خود را جهت انگیزه‌بخشی به خود، صرف‌نظر از قدرت، شهرت و ثروت تعیین می‌‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه کاری را از روی وظیفه، اجبار یا ممانعت انجام نمی‌دهند. در صورت نیاز، احساسات خود را با منطق موجود تطابق می‌دهند. آن‌ها مستقل، دارای انگیزه درونی و متکی به خود می‌باشند و هراسی از خروج از منطقه آسایش خود جهت رسیدن به دستاورد‌های جدید ندارند.

۹- به دیگران اجازه سرزنش کردن خود را نمی‌دهند:

افرادی که احساسات خود را به صورت سنجیده کنترل می‌کنند، می‌توانند از خود موافقت یا عدم موافقت نشان داده و از شکست دلسرد نمی‌شوند؛ حتی اگر آن‌ها دارای زندگی سختی باشند، قادر به مدیریت خود بوده و می‌توانند تبدیل به فرد شادی شوند. آن‌ها خود را در گذشته محبوس نمی‌کنند، بلکه از آن می‌آموزند. آن‌ها می‌دانند که گذشته خارج از کنترل آن‌ها می‌باشد، بنابراین در تلاش برای زندگی در زمان حال بوده و در جستجوی ساختن آینده‌ای بهتر می‌باشند.
افراد دارای EQ بالا هیچ‌گاه خود را تخریب نکرده و به طور منفی درباره خود صحبت نمی‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه احساس ناامیدی، ضعف، نگرانی یا تشویش نمی‌کنند. اگر آن‌ها دچار مشکلی باشند، به سرعت بر آن غلبه خواهند کرد. به جای تمرکز بر ضعف‌های خود، به نقاط قوت خود تکیه می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه تمایلی به تحمل تجربیات منفی ندارند. آن‌ها هیچ‌گاه هنگام بروز یک مشکل انتقاد‌ناپذیر نبوده و در صورت نیاز عذرخواهی می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه کار خود را به این صورت که «من انتخاب دیگری نداشتم!» توجیه نمی‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه به دیگران اجازه تصمیم‌گیری برای کارهای خود را نمی‌دهند و کنترل زندگی خود را به دست می‌گیرند. آن‌ها انسان‌های صبوری می‌باشند.
افراد دارای EQ بالا، هیچ‌گاه بر سر افراد دیگر فریاد نمی‌زنند. هنگامی که متوجه بشوند که روابط‌شان مضر است، میزان آن را فراتر از یک درد تصور می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه در جستجوی روابطی با خطر کمتر و به صورت کنترل شده‌تر نمی‌باشند!

۱۰- هیچ‌گاه با خود به منازعه نمی‌پردازند:

افراد دارای هوش هیجانی بالا، قادر به کنترل احساس خود و علاقه‌مند به درک احساسات دیگران بوده و نسبت به صحبت در مورد احساسات خود بسیار راحت می‌باشند. با این حال، آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که احساسات، معادل واقعیت نیست. آن‌ها تمایل دارند که به شرایط به صورت منطقی نگریسته و بدانند که چرا دارای چنین عقیده‌ای هستند و سپس در مورد آن فکر کنند. به دست آوردن هوش هیجانی به سادگی امکان پذیر نبوده و نیازمند تمرینات زیاد می‌باشد؛ با این وجود هنگامی که شما به این مهارت تسلط یابید، در آینده نزدیک به روابط شخصی بهتر، موفقیت بیشتر، شادی و آرامش خواهید رسید. این موضوع، رضایت درونی بیشتری را نسبت به محاسبه روزانه بهره هوشی در بر دارد.

منبع: LifeHack دیدگاه‌ها 3689بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>