تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ نکته موثر بر زبان بدن

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ نکته موثر بر زبان بدن

به‌کار بردن مناسب زبان بدن، نقش مهمی را در برقراری ارتباط بازی می‌کند. در این مقاله، ۱۰ نکته موثر بر زبان بدن آمده است که سخنوران طی سال‌ها تجربه به آن‌ها دست یافته‌اند:

۱-  برای بالابردن اعتماد به نفس، ژست قدرت بگیرید!

یک پژوهش در مدارس بازرگانی هاروارد و کلمبیا نشان می‌دهد نگه داشتن بدن در موضع قدرت و آسایش (مثل تکیه دادن به پشتی صندلی در حالی که دست‌ها پشت سر قلاب شده و پاها روی میز است یا ایستادن با دست‌ها و پاهای باز شده از هم) فقط برای دو دقیقه، محرک تولید سطح بالایی از تستسترون (هورمون مربوط به قدرت و سلطه) است و میزان کورتیزول (هورمون استرس) را کم می‌کند.
این کار را زمانی که مردد هستید و می‌خواهید مصمم به نظر برسید امتحان کنید. به علاوه این حالت‌ها با تغییر هورمون‌ها در هر دو جنس مرد و زن، به افزایش حس قدرت و ریسک‌پذیری منجر می‌شود. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد افراد، بیشتر تحت تاثیر این هستند که چه احساسی دارند تا این‌که چه چیزی می‌گویند.

۲-  برای افزایش مشارکت، نشان دهید که در حال گوش دادن هستید!

ایجاد مشارکت با گوش دادن اگر می‌خواهید دیگران حرف بزنند، در حین صحبت آنها به کار دیگری مشغول نشوید. از وسوسه چک کردن پیامها، ساعت و نگاه کردن به دیگر افراد خودداری کنید. در عوض، با چرخاندن سر و چرخیدن به سمت سخنران و نگاه رو در رو، کاملا به شخص توجه کنید. خم شدن به جلو و تکان دادن سر، شیوه‌های غیر کلامی برای نشان دادن اهمیت و توجه به شخص سخنران هستند. گوش دادن به افراد، بسیار مهم است و به همان اندازه مهم است که مطمئن شوند، شما در حال گوش دادن به آنها هستید.

۳-  برای ترغیب همکاری، موانع را رفع کنید!

موانع فیزیکی به ویژه برای کارهای گروهی مضر هستند. هر جسمی که دید شما را مسدود می‌کند یا بین شما و دیگر اعضای گروه، مانعی ایجاد می‌کند را کنار بگذارید. حتی نوشیدن قهوه یا چای، با نگهداشتن فنجان با حالتی که به نظر بیاید قابل نفوذ نیستید یا فاصله گرفته‌اید، می‌تواند مانع ایجاد کند. یک مدیر عالی‌رتبه چنین می‌گفت که می‌تواند از طریق اندازه‌ای که اعضای تیمش فنجان قهوه خود را بالا نگه می‌دارند، آرامش آن‌ها را ارزیابی کند! او مشاهده کرده بود که هرچه افراد حس اطمینان کمتری دارند، فنجان خود را بالاتر می‌گیرند؛ در حالی‌که افرادی که دست‌هایشان را نزدیک کمر می‌گذارند نسبت به افرادی که دست‌هایشان در قسمت بالاتر از سینه است دارای آرامش بیشتری هستند.

۴-  برای ایجاد حس خوب، لبخند بزنید!

یک لبخند واقعی نه‌تنها سبب خوشحالی خود شما می‌شود، بلکه به نزدیکان و اطرافیان شما این پیام را می‌رساند که شما دست‌یافتنی، یاری‌دهنده و قابل اعتماد هستید. یک لبخند واقعی به آرامی نقش می‌بندد، چشم‌ها را کوچک نموده، صورت را روشن می‌کند و به آرامی محو می‌شود. مهم‌تر از همه، لبخند شما روی پاسخی که افراد به شما می‌دهند تاثیر می‌گذارد. وقتی به کسی لبخند می‌زنید، او تقریبا همیشه در پاسخ به شما لبخند می‌زند و از آنجا که حالات چهره سبب ایجاد حسی مشابه در طرف دیگر می‌شود، لبخندی که برمی‌گردانید احساسات فرد مقابل را به احساساتی مثبت تبدیل می‌کند.

۵-  برای ارتباط برقرار کردن فوری با افراد، با آن‌ها دست بدهید!زبان بدن دست دادن

لمس کردن، اساسی‌ترین و نیرومندترین اشاره غیر کلامی است. لمس افراد در قسمت بازو، دست یا شانه برای فقط ۱/۴۰ ثانیه یک پیوند انسانی ایجاد می‌کند. در محل کار، از طریق دست دادن، تماس و گرمای فیزیکی ایجاد می‌شود و این برخورد لمسی، اثری مثبت و طولانی مدت می‌گذارد. مطالعه‌ای در زمینه دست دادن که در یکی از مراکز مبادلات تجاری انجام شده، نشان داده است وقتی شخصی با شما دست می‌دهد، شانس به خاطر سپردن آن شخص برای شما ۲ برابر می‌شود! این محققان همچنین دریافتند افراد با کسانی که با آن‌ها دست داده‌اند دوستانه‌تر و راحت‌تر برخورد می‌کنند.

۶-  برای نشان دادن موافقت، حالات و ژست‌ها را تقلید کنید!

وقتی مشتری یا همکار شما ناخودآگاه زبان بدن شما را تقلید می‌کند، به‌طور غیر کلامی می‌گوید که از شما خوشش آمده یا با شما موافق است. وقتی شما عمدا از کسی تقلید می‌کنید، این کار می‌تواند بخش مهمی از بنای تفاهم و حس هم‌نظری متقابل باشد. تقلید را با نگاه کردن به حالات صورت و بدن فرد شروع کنید و سپس زیرکانه اجازه دهید بدن شما آن حالات و ژست‌ها را به خود بگیرد. این کار به دیگران می‌فهماند آن‌ها را درک کرده و پذیرفته‌اید.

۷-  برای دریافت حقیقت، به پاهای افراد دقت کنید!

وقتی افراد می‌خواهند زبان بدن خود را کنترل کنند، ابتدا روی حالات چهره، ژست‌های بدن و حالات دست و بازوها تمرکز می‌کنند. از آنجا که معمولا پاها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، حقیقت را می‌توان بیشتر در آنجا یافت. افراد تحت استرس، اغلب حالت عصبی و نگران را با افزایش حرکات پاها نشان می‌دهند. پاهایشان بی‌قرارند، به این سو و آن سو حرکت می‌کنند و دور خود و دیگر وسایل می‌چرخند. پاها کشیده و جمع می‌شوند تا تنش را تسکین دهند و حتی به صورتی با حرکات ریز، چنان حرکت می‌کنند که گویی می‌خواهند فرار کنند. این مطالعه نشان داد که مشاهده‌‌کنندگان، وقتی می‌توانستند کل بدن را ببینند، قضاوت صحیح‌تری در مورد حالت واقعی حس فرد مقابل خود داشتند. شاید ندانید ولی شما در طول زندگی به طور غریزی با پاهایتان عکس‌العمل نشان می‌دهید.

۸-  برای بهبود سخنرانی، از دست‌ها استفاده کنید!بهبود سخنرانی با استفاده از دست‌ها

تصویربرداری از مغز نشان داده است که منطقه‌ای به نام «بروکا» که برای عمل حرف زدن اهمیت دارد، نه‌تنها هنگام حرف زدن، بلکه وقتی دست‌ها را تکان می‌دهیم نیز فعال است. از آنجا که ژست، کاملا مربوط به کلام است، گرفتن ژست حرف زدن، ذهن ما را تقویت می‌کند.
هر وقت مدیران و دیگر افراد در حین سخنرانی خود، به استفاده از ژست‌ها و حرکات دست روی آورده‌اند، بدون استثناء محتوای کلامی آنها بهبود یافته است. این کار را امتحان کنید؛ خواهید دید که حرکات و حالات فیزیکی به شما کمک می‌کنند افکاری واضح‌تر را شکل دهید و جملاتی محکم‌تر و با زبانی نافذتر بیان کنید.

۹-  برای اینکه مقتدر به نظر برسید، با صدای آرام صحبت کنید!

قبل از یک سخنرانی یا مکالمه تلفنی، لب‌ها را ببندید و صدای «امم، اممم، مممم» تولید کنید تا فرکانس صدای خود را به حالت مطلوب برسانید (این تکنیکی است که معمولا توسط گفتاردرمان‌ها توصیه می‌شود). دقت کنید آهنگ صدای شما در انتهای جملات به سمت بالا تمام نشود، طوری که گویی درحال پرسیدن سوال یا گرفتن موافقت هستید. در عوض، هنگام اظهار نظر از منحنی قدرت استفاده کنید، یعنی صدای شما با یک نت آغاز شود، در طول جمله به سمت بالا حرکت کند و در پایان دوباره به جای اول بازگردد.

۱۰-  برای بهبود عملکرد حافظه، دست به سینه ننشینید و پاها را روی هم نیاندازید!

گروهی از محققان زبان بدن، مطلب شگفت‌انگیزی دریافته‌اند: وقتی عده‌ای از داوطلبان به یک سخنرانی می‌آیند و در حالتی می‌نشینند که دستها و پاهایشان رها از هم است، ۳۸٪ بیشتر از افرادی با دست‌ها و پاهای تاخورده و به هم آمیخته، مطالب را به خاطر می‌آورند. برای بهبود عملکرد حافظه، دست به سینه ننشینید و پاهای خود را روی هم نیاندازید. اگر شنوندگان شما حالت فیزیکی دفاعی دارند، تاکتیک خود را عوض کنید، تنفسی اعلام کنید یا از آن‌ها بخواهید جایشان را عوض کنند و تا زمانی که بدنشان کاملا در حالت آزاد و رها قرار نگرفته است، برایشان سخنرانی نکنید.

اگر از این ۱۰ نکته ساده و موثر بر زبان بدن استفاده کنید، ‌تاثیر غیر کلامی شما در محل کار، افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

منبع: AmaNet ۱ دیدگاه 3228بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>