مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

عوارض مصرف بیش از حد آجیل

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
عوارض مصرف بیش از حد آجیل

آجیل خوراکی بسیار سالمی است که با بهبود سلامت قلب، مبارزه با سرطان، کاهش خطر آلزایمر و حتی کاهش وزن ارتباط دارد؛ به همین دلیل، هنگام خوردن این خوراکی‌ خوشمزه، احساس بدی ندارید. در تعطیلات نوروز و دید‌و‌ بازدیدهای عید، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد و بهتر است که درباره عوارض مصرف زیاد آجیل، بیشتر بدانیم.

آجیل‌ از جهت سالم بودن مشهور است و همچنین به اعتیادآور بودن نیز شناخته شده‌ است؛ این امر باعث می‌شود بسیاری از ما بیش از اندازه توصیه شده در روز مصرف کنیم؛ زیرا تصور می‌کنیم آن‌ها چیزی جز یک مشت آجیل نیستند. در واقع، میزانی که باید مصرف شود بسیار اندک و در حد 24 بادام درختی، 18 بادام هندی، 15 نیمه مغز گردو یا 8 دانه آجیل برزیلی می‌باشد.

مصرف این دانه‌های اعتیادآور، بعضی خطرات جدی برای سلامتی را به همراه دارد. در این مقاله، به سه مورد از تاثیرات منفی مصرف بیش از حد آجیل برروی سلامت، اشاره می‌شود:

۱- ممکن است به سرعت اضافه وزن پیدا کنید:

افزایش وزن با مصرف آجیلبله، تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که مصرف آجیل‌ می‌تواند به کاهش وزن منجر شود؛ اما تمامی این بررسی‌ها و کاهش وزن، یک احتیاط را در پیش دارند: این نتایج، تنها هنگامی صحیح هستند که «اگر» و «تنها اگر» آجیل را در حد متوسط مصرف کنید. اگر مصرف شما بیش از مقدار توصیه شده روزانه باشد، بلافاصله تأثیر عکس خواهد داشت و اضافه وزن پیدا خواهید کرد و این امر بسیار سریع‌تر از پرخوری در سایر غذاهاست. به این علت که ۳۰ گرم آجیل در مقایسه با سایر غذاها کالری بیشتری دارد. به عنوان مثال، ۳۰ گرم بادام درختی 163 کالری دارد در حالیکه همان میزان پاستا، تنها 73 کالری دارد.

۲- ایجاد مشکلات گوارشی:

مشکلات هاضمه با مصرف آجیلاگر پس از مصرف آجیل احساس نفخ می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. این امر به دلیل وجود ترکیباتی با عنوان فیتات و تانن‌ها است که عمل گوارش را دشوار ساخته و یکی از عوارض جانبی رایج پس از مصرف آجیل‌ است و در واقع ابزار دفاعی آجیل‌ است: اگر اکثر حیوانات آن‌ها را بخورند، بدون هضم شدن از سیستم گوارشی آنها عبور کرده و دفع می‌شوند تا بدینسان همچنان فرصت رشد داشته باشند. متاسفانه، این مساله در انسان‌ها نیز صحیح است و در صورت مصرف مقادیر زیاد، به نفخ زیاد منجر می‌شود. اما این تمام مساله نیست؛ مقادیر زیاد چربی در آجیل‌ نیز می‌تواند اسهال را به همراه داشته باشد.

۳- ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، تنگی نفس و درد عضلات و غضروف‌ها:

ریزش مو در اثر مصرف بیش از حد آجیلتمامی این‌ها نشانه مسمویت با سلنیوم است که وضعیت نادر اما خطرناکی است و در نتیجه مصرفِ مقادیر زیاد آجیل برزیلی به‌وجود می‌آید. یک وعده این آجیل، یا 8 دانه از آنها، 10 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه (55 میکروگرم) سلنیوم دارد. در واقع، این دانه‌ها آنقدر سرشار از سلنیوم هستند که بعضی متخصصان تغذیه، مصرف بیش از 4 دانه در روز را توصیه نمی‌کنند و حتی پرهیز از مصرف روزانه نیز عنوان می‌شود.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 5238بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه