تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

روش های درمان لکه های خورشیدی چیست و کدام بهتر است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
روش های درمان لکه های خورشیدی چیست و کدام بهتر است؟

یکی از دلایلی که بسیاری افراد سراغ کرم ضد لک عالی می‌روند، درمان لکه های خورشیدی پوست است. شما می‌دانید لکه های خورشیدی چه نوع لکه هایی هستند؟ دلیل بروزشان چیست؟ چه علائمی دارند؟ چطور می‌توان آن‌ها را از بقیه لکه ها تشخیص داد؟ چطور می‌شود آن‌ها را درمان کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم به درمان لکه های خورشیدی پوست با بهترین کرم ضد لک عالی بپردازیم. اگر دانستن این مطالب برای شما هم جالب است، در ادامه با ما باشید.

آشنایی با لکه های خورشیدی پوست

آشنایی با لکه های خورشیدی پوست

قبل از اینکه به موضوع درمان لکه های خورشیدی پوست با بهترین کرم ضد لک عالی بپردازیم بهتر است با ماهیت این نوع از لکه آشنا شویم. لکه های خورشیدی یا  لنتیژینوز خورشیدی یک بیماری پوستی شایع است که بیشتر در افراد سفیدپوست بیشتر از ۴۰ سال رخ می‌دهد. این بیماری شامل ایجاد لکه های قهوه ای کم‌رنگ تا قهوه ای تیره روی پوست است که لکه های کبدی یا لکه های پیری هم نامیده می‌شوند.

لکه های پیری نواحی مسطح و معمولاً بیضی‌شکل پوست هستند که رنگدانه آن‌ها افزایش یافته است. به عبارت دیگر، آن‌ها تیره‌تر از پوست اطراف هستند و حتی ممکن است سیاه یا خاکستری باشند. این لکه ها بیشتر روی صورت، دست، بازو، بالای پا، شانه‌ها و بالای کمر دیده می‌شوند. لکه های خورشیدی گاهی با لکه های سرطانی پوست اشتباه گرفته می‌شوند. برای تشخیص آن‌ها حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت بروز لکه های خورشیدی روی پوست

علت بروز

همان طور که از نامش پیداست نور فرابنفش (UV) خورشید دلیل اصلی ایجاد لکه های پیری است. به رنگدانه‌ای که به پوست شما رنگ می‌دهد ملانین گفته می‌شود. نور ماورای بنفش، سرعت تولید ملانین را افزایش می‌دهد که به تیرگی پوست یا برنزه‌شدن می‌انجامد. پس از سال‌ها قرارگرفتن در معرض نور خورشید، ملانین در مناطق خاصی جمع شده و در غلظت‌های زیاد تولید می‌شود. این موضوع منجر به بروز لکه های خورشیدی می‌شود.

نکته‌ای که مهم است و باید به آن دقت کنید این است که نور فرابنفش باعث بروز این اتفاق است؛ بنابراین خیلی بعید نیست که دستگاه‌های برنزه‌کننده یا دستگاه‌های خشک‌کننده لاک ناخن هم به بروز این لکه ها بینجامد. البته برخی از افراد به دلیل داشتن سابقه ژنتیکی ممکن است مستعد ابتلا به لکه های پیری باشند. به‌عنوان مثال افرادی که پوستی روشن و موهای بلوند دارند، بیشتر در معرض ابتلا به لکه های خورشیدی هستند و باید به فکر پیشگیری قبل از درمان آن باشند.

تشخیص لکه های خورشیدی پوست

تشخیص لکه های پیری پوست

گام اصلی قبل از درمان لکه های خورشیدی پوست این است که آن‌ها به درستی تشخیص داده شوند. در بخش قبلی گفتیم که برای تشخیص این لکه‌ها بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. یک معاینه ساده می‌تواند نگرانی شما را برطرف کند. البته اگر عارضه‌های دیگری در کنار بروز این لکه‌ها دارید، بهتر است از پزشک بخواهید که از لکه های شما نمونه‌برداری کند. به این ترتیب قبل از هر اتفاق ناگوار دیگری می‌توانید ریشه بیماری را تشخیص دهید. این عارضه‌ها شامل گزینه‌های زیر است:

  • رنگدانه های بسیار تیره؛
  • افزایش اندازه در یک دوره کوتاه مدت؛
  • تراکم خیلی زیاد لکه؛
  • خارش، حساسیت، خونریزی یا قرمزی؛
  • ترکیبی از رنگ‌ها.

درمان لکه های خورشیدی پوست

درمان لکه های خورشیدی پوست

ازآنجایی‌که لکه های خورشیدی بی ضرر هستند، درمان آن‌ها چندان ضروری نیست. با این حال، بسیاری از افراد به دلایل زیبایی، روش‌های مختلف درمان این لکه ها را پیش می‌گیرند. در گام اول و وقتی لکه ها خیلی وسیع نیستند، ممکن است پزشک یا متخصص یکی از سه روش زیر را به شما پیشنهاد کند:

  • تجویز بهترین کرم ضد لک عالی

متخصص پوست ممکن است کرم ضد لک عالی سفید کننده را برای روشن شدن لکه ها تجویز کند. اینها اغلب با کرم‌های استروئیدی و رتینوئید استفاده می‌شوند. این داروها با هم می‌توانند پوست شما را به مرور روشن کنند. البته بدون نظر متخصص و سرخود از این کرم ها استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است برایتان عوارضی در پیش داشته باشد.

  • سرما درمانی

کرایوتراپی یا سرما درمانی یکی دیگر از روش‌های درمان لکه های خورشیدی پوست است که شامل استفاده از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن لکه‌ ها می‌شود. در این روش ممکن است کلا ملانین پوست از بین برود و به احتمال ضعیف، پوست هم زخمی خواهد شد.

  • درم ابریژن

درم ابریژن شامل استفاده از برس‌های مخصوص برای خراشیدن سطحی پوست و از بین بردن لایه های بالایی آن است. در این روش ممکن است پوست دچار قرمزی شده یا پوسته‌پوسته شود. این روش در جلسات مختلف انجام می‌شود و هزینه‌بر است.

  • درمان های لیزری

استفاده از لیزر برای درمان لکه های خورشیدی ممکن است سلول های تولیدکننده ملانین را از بین ببرد. این روش درمانی به ویزیت‌های متعدد نیاز دارد. با استمرار در این کار، در طی چند هفته یا چند ماه لکه ها کم‌رنگ می‌شوند. اگر لیزر درمانی به‌درستی انجام شود، عارضه‌ چندانی ندارد؛ اما این روش درمان معمولاً پرهزینه‌ترین تکنیک است.

  • لایه برداری شیمیایی

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای درمان لکه های خورشیدی پوست معمولاً کم‌هزینه‌تر است. در مقابل روند درمان هم بسیار کند پیش می‌رود. ضمناً ازآنجایی‌که استفاده از لایه‌بردار در کل پوست انجام می‌شود، ممکن است به‌تدریج پوست شما نازک شده و به نور یا عوامل دیگر حساس شود. اگر از لایه بردارهای اسیدی استفاده می‌کنید، ترجیحاً تا مدتی زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

جلوگیری از بروز لکه های خورشیدی

جلوگیری از بروز لک پوست

حتماً بعد از استفاده از کرم ضد لک عالی یا هر روش دیگر درمان لکه های خورشیدی پوست از ضد آفتاب استفاده کنید. در واقع بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه های خورشیدی یا همان پیری هم پرهیز از نور مستقیم خورشید و دستگاه‌های برنزه است. به این منظور همیشه و در همه حال از ضد آفتابی استفاده کنید که از انواع اشعه‌های UV ،UVA و UVB محافظت می‌کند. هنگام حضور در محیط بیرون و فضای آزاد هم خود را با کلاه، عینک آفتابی و لباس آستین‌دار بپوشانید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با لکه های خورشیدی پوست، روش تشخیص و درمان آن آشنا کردیم. اگر برای درمان این عارضه به کرم ضد لک عالی نیاز داشتید، به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. همچنین برای گرفتن مشاوره می‌توانید پرسش خود را در بخش نظرات بنویسید یا با مشاوران سایت از طریق شماره تلفن درج‌شده در بالای صفحه در تماس باشید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 4263بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه