تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی کدامند؟ فواید و مضرات هرکدام چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی کدامند؟ فواید و مضرات هرکدام چیست؟

استفاده از کرم ضد لک عالی یک روش سریع برای از بین بردن لکه های پوست است. وجود لکه پوستی به‌تنهایی بیماری محسوب نمی‌شود؛ اما ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد. همچنین تعدد لکه ها بر زیبایی افراد تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است اعتمادبه‌نفس فرد را کاهش دهد. به همین دلیل لازم است پس از مشورت با پزشک یا متخصص زیبایی، از کرم ضد لک عالی متناسب با نوع پوست و درجه تیرگی آن استفاده کند. برای شناخت بهترین کرم ضد لک، آشنایی با ساختار کرم بسیار اهمیت دارد. در ادامه شما را ترکیبات مهم در کرم ضد لک آشنا می‌کنیم.

ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی

ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی

عوامل فراوانی از جمله افزایش سن، بارداری، قرارگرفتن زیر نور خورشید، مصرف داروهای هورمونی و غیره باعث بروز تیرگی و لک روی پوست افراد می‌شود. هرکدام از این عوامل، لکه هایی با درجات تیرگی متفاوت روی پوست افراد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برای ازبین‌بردن یا درمان آن‌ها باید از محصولات ضد لک با کاربردهای مخصوص خود استفاده کرد. در این بین برخی از ترکیبات در ساختار کرم ضد لک عالی، مشترک بوده و وجود آن‌ها برای رفع لک های پوستی ضروری است. از جمله این ترکیبات مهم می‌توان به انواع ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین سی، هیدروکینون، رزورسینول، کوجیک اسید و آربوتین اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

ویتامین های موجود در کرم ضد لک عالی

ویتامین های موجود در کرم ضد لک عالی

یکی از ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی، انواع ویتامین است. ویتامین‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و باعث کاهش تشکیل ملانین در پوست می‌شوند. همین خاصیت آنتی اکسیدانی کمک می‌کند تا پوست در برابر رادیکال آزاد موجود در طبیعت محافظت شود. خاصیت آبرسانی عمیق یه پوست و مراقبت از پوست برای حفظ آب نیز از خصوصیات مهم ویتامین‌های موجود در کرم ضد لک است.

در بین ویتامین های مختلف، ویتامین سی بهترین ماده روشن کننده برای پوست است. ویتامین سی علاوه بر جلوگیری از انتقال رنگدانه به سطح پوست، خاصیت لایه برداری نیز دارد. با کمک این ویژگی مولکول های مرده روی سطح پوست از بین رفته و پوست شفاف‌تر می‌شود. البته باید توجه کنید که فقط ویتامین سی با غلظت ۱۰درصد قدرت روشن کنندگی دارد. کرم‌هایی که غلظت ویتامین C استفاده‌شده در آن فقط ۲درصد باشد، بیشتر خاصیت ضد چروک داشته و در از بین بردن لکه های قهوه ای پوست تأثیر چندانی ندارند.

نکات مهم درباره ویتامین سی

هرچند ویتامین سی یکی از ترکیبات مهم در کرم ضد لک محسوب می‌شود؛ اما مانند همه‌ی مواد موجود در طبیعت، علاوه بر فواید فراوان، گاهی مضراتی نیز دارد. توصیه ما این است که قبل از استفاده از ویتامین سی به این نکته توجه داشته باشید. ازآنجایی‌که ویتامین سی خاصیت لایه برداری دارد، مصرف مداوم و بی‌رویه از آن پوست را نازک و حساس می‌کند. در طول درمان با ویتامین سی از قرارگرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کرده و در صورت حضور حتماً ضد آفتاب خود هر دو الی سه ساعت تمدید کنید. مواد آرایشی و بهداشتی بسیار سبک استفاده کرده و بیش از گذشته مراقب پوست خود باشید.

هیدروکینون موجود در کرم ضد لک

هیدروکینون موجود در کرم ضد لک

یکی دیگر از ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی، هیدروکینون است. درباره این ماده مؤثر، ویژگی‌ها و عوارض آن قبلاً در مقاله‌ی دیگر به تفصیل صحبت کرده‌ایم. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم هیدروکینون قوی‌ترین ماده موجود در کرم ضد لک است که برای درمان تمام انواع لکه شامل لکه های قهوه ای، ملاسما، کک و مک، لکه های قرمز و غیره می‌توان از آن استفاده کرد.

نکات مهم درباره هیدروکینون

معمولاً زمانی که کرم های ضد لک ضعیف نتوانند عارضه شما را درمان کنند، کرم دارای هیدروکینون یا پماد هیدروکینون با دوز متناسب با لکه های پوست تجویز می‌شود. نکته مهم درباره هیدروکینون این است که حتماً باید با تجویز پزشک استفاده شود. مهم‌ترین نکته منفی درباره این ماده، عوارض جانبی آن است. هیدروکینون عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد و به همین دلیل معمولاً سعی می‌شود، درمان لک با استفاده از کرم های ضد لک دیگر انجام شود و در صورتی که تأثیری روی لک نداشتند، هیدروکینون استفاده می‌شود.

رزورسینول موجود در کرم ضد لک

رزورسینول یکی از ترکیبات مهم در کرم ضد لک

یکی دیگر از ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی، رزورسینول است. این ماده قوی‌ترین ترکیب ضد لک، بعد از هیدروکینون، است. ازآنجایی که رزورسینول مانع رسیدن دانه های رنگی به پوست می‌شود، قدرت بسیار زیادی در درمان لک های قهوه ای پوست دارد. به همین دلیل نیز کرم های ضد لک حاوی رزورسینول بهترین و کم‌خطرترین راه برای درمان لکه های قهوه ای پوست به شمار می‌روند.

نکات مهم درباره رزورسینول

نکته بسیار مهم درباره رزورسینول این است که عوارض جانبی خطرناکی ندارد. البته بهتر است همراه با کرم ضد لک حاوی رزورسینول از ژل شستشو و پاک کننده و همچنین کرم یا ماسک لایه بردار استفاده کنید تا به روند درمان خود سرعت ببخشید و بهترین نتیجه را بگیرید.

آربوتین موجود در کرم ضد لک

آربوتین موجود در کرم ضد لک

آربوتین یکی دیگر از ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی است که از میوه بربری (توت خرس) به دست می‌آید. این ماده همچنین در برگ گلابی و گندم نیز یافت می‌شود. ازآنجایی‌که آربوتین پیوند شیمیائی گلوکز و هیدروکینون است، قدرت کمتری در ازبین‌بردن لکه های پوست داشته و در مقابل عوارض جانبی آن نیز بسیار کمتر از هیدروکینون است. پس از اینکه آربوتین جذب پوست ‌شود، زیر پوست پیوند بین گلوکز و هیدروکینون شکسته شده و هیدروکینون به‌تدریج آزاد می‌شود.

نکته مهم درباره آربوتین

اگر آربوتین با مواد لایه بردار مثل رتینوئیدها (ویتامین A) یا اسیدهای میوه (AHA) همراه شود، تأثیر بیشتری در درمان لک خواهد داشت.

کوجیک اسید موجود در کرم ضد لک

کوجیک اسید موجود در کرم ضد لک

کوجیک اسید نیز یکی دیگر از ترکیبات مهم در کرم ضد لک است. این ماده روشن کننده و شفاف کننده طبیعی پوست است. مکانیزم اثر این ماده به این صورت است که رنگدانه ها را در سطح پوست پخش می‌کند. در واقع کوجیک اسید از قارچ‌هایی مشتق شده است که مانع از تولید بیش از حد ملانین می‌شوند. این ماده علاوه بر اثر شفاف کنندگی، یک تسکین دهنده پوست نیز به شمار می‌رود. همچنین در لوازم آرایشی به‌عنوان یک نرم کننده و در سایر محصولات پوستی برای درمان جوش یا عفونت های قارچی مانند کچلی یا عفونت پا استفاده می‌شود.

نکات مهم درباره کوجیک اسید

هر چند عوارض استفاده از کوجیک اسید بسیار کمتر از هیدروکینون است؛ اما باز هم در استفاده از آن باید محتاط بود. یکی از پیامدهای مصرف بیش از حد یا دوز زیاد این ماده، ابتلا به حساسیت‌های خفیف پوستی است. همچنین این ماده پوست را در برابر خطرات آفتاب‌سوختگی حساس‌تر می‌کند. با این توضیح هنگام درمان با کرم ضد لک عالی حاوی کوجیک اسید حتماً باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با ترکیبات مهم در کرم ضد لک عالی آشنا شدید. برای خرید محصولات ضد لک می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. اگر پرسش یا ابهامی درباره مطالب فوق دارید، می‌توانید از طریق درج پیام در بخش نظرات با کارشناسان پوست مجموعه اردمی در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها 18004بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>