تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! در آخرین جشنوارهٔ سال سفارشات بازهٔ ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین، از ۵ فروردین ارسال خواهند شد

چگونه شپش سر را به‌طور کامل درمان کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
چگونه شپش سر را به‌طور کامل درمان کنیم؟

شپش (پدیکلوزیس) یک انگل خارجی بدن انسان محسوب می‌شود که می‌تواند سر و بدن را آلوده کند. شپش سر توانایی پرواز یا جهیدن ندارد. طول آن‌ها 2 تا 3 میلی‌متر است و رنگی سفید یا خاکستری دارند. شپش‌های سر دارای سه جفت پا هستند که این پاها از چنگال‌های خاصی برای چسبیدن، خزیدن و حرکت در امتداد موها تشکیل شده است. تخم شپش بیضی شکل و سفیدرنگ است که به کمک ترشح شپش ماده به رشته مو یا درز لباس‌ها می‌چسبد. هر شپش سر بالغ به طور متوسط روزانه بین 7 تا 10 تخم می‌گذارد و در صورت وجود شرایط مناسب این تخم‌ها بین 8 تا 10 روز به شپش نابالغ تبدیل می‌شوند.

روش‌های ابتلا به شپش سر

ابتلا به شپش سر به معنای عدم رعایت بهداشت نیست؛ بلکه هر فرد در هر سن، با هر جنسیت و سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود. همه افرادی که سرشان مو دارد و پوست سرشان بتواند منبع تامین خون برای شپش باشد، کاندیدی مناسب برای انتقال شپش‌ها هستند. برای شپش اهمیتی ندارد که میزبان جدید، سر تمیز یا کثیفی داشته باشد، شپش‌ها به دنبال خون هستند چون بدون خون قادر به ادامه حیات نیستند. انتقال از یک فرد به فرد دیگر اغلب از طریق تماس مستقیم یا استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند شانه، کلاه، شال و روسری و حوله صورت می‌گیرد.انتقال شپش از یک فرد به فرد دیگر

ابتلا به شپش سر در مدارس و مهد کودک‌ها بسیار شایع است. بیشتر کودکان بین 3 تا 12 سال مورد حمله شپش‌ها قرار می‌گیرند و میزان شیوع این عارضه در دختران بیش از پسران است.

علامت این عارضه، خارش شدید و بدون علت در نواحی پشت سر و اطراف گوش‌هاست. بزاق شپش دارای مواد ضدانعقادی است که مانع از لخته شدن خون شده و باعث ایجاد خارش شدید می‌شود. معمولا شب‌ها که شپش‌ها تغذیه می‌کنند این خارش نیز شدیدتر است. افزایش خارش سر باعث خراشیدگی پوست و ایجاد عفونت‌های پوستی و زرد زخم در ناحیه پشت سر و پشت گوش می‌شود. گاهی در موارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن نیز برجسته می‌شود.

درمان شپش سر

در قدیم تنها راه قاطع و سریع رفع شپش تراشیدن موها بود، اما امروزه به راحتی با استفاده از یک شامپوی ضد شپش می‌توان آن را درمان کرد. شامپوی ضد شپش به علت دارا بودن ترکیبات شیمیایى خاص باعث مرگ شپش‌ها می‌شود و به مرور زمان با حل کردن کپسول تخم‌ها، آن‌‌ها را از مو جدا می‌کند.
بهترین شامپو در درمان شپش، در حال حاضر شامپو «آنتی لایس ضد شپش هگور» است. این شامپو حاوی ماده مؤثر «دی فنوترین» می‌باشد که یک ماده ضد شپش فوق‌العاده قوی است و مورد تائید سازمان بهداشت جهانی می‌باشد. این محصول با دارا بودن اسید استیک پیوند بین تخم شپش و ساقه مو را از بین برده و بدین ترتیب درمان کامل انجام می‌گیرد. ماده موثر در شامپو ضد شپش آنتی لایس هگور دی فنوترین ٪۰/۲۳ ، ماده موثر از خانواده Pyrethroid است. این شامپو از بین برنده شپش و تخم شپش، ضد خارش و التهاب است.

جهت استفاده از این شامپو، موها را به آن آغشته کرده و بین 3 تا 5 دقیقه صبر نمایید و سپس سر را با آب فراوان شستشو دهید و این عمل را یک‌بار دیگر تکرار کنید. استفاده از شانه ضد شپش پس از شامپو کردن، به دلیل دندانه‌های بسیار ریزی که دارد، کمک زیادی به پاک‌سازی موها از شپش و تخم آن می‌کند. یک روز پس از اولین استفاده و همچنین یک هفته پس از اولین استفاده، یکبار دیگر مراحل بالا را تکرار نمایید.

توجه داشته باشید که همه اعضای خانواده باید همزمان مورد درمان با استفاده از شامپوی ضد شپش قرار گیرند، هرچند که علامتى نداشته باشند. معمولا علت شکست درمان شپش سر عدم رعایت همین نکته است. همچنین پیشنهاد می‌شود همزمان با استفاده از شامپوی ضد شپش، روسرى، شانه، برس، کلاه، شال، روسری، روبالشى و ملحفه همه افراد تحت درمان، با آب داغ شست‌وشو داده شوند.

منبع: Webmd دیدگاه‌ها 9807بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه