تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چربی حیاتی بدن چیست و چه نقشی در سلامتی و تناسب اندام دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
چربی حیاتی بدن چیست و چه نقشی در سلامتی و تناسب اندام دارد؟

چربی، واژه‌ای که همیشه در مقابل لاغری و تناسب اندام قرار دارد و هر کجا سخن از چربی به میان آید، عارضه‌هایی نظیر چاقی و اضافه وزن در ذهن تداعی می‌شوند؛ اما چربی که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد فرق می‌کند. این چربی، که از آن با نام چربی مفید هم یاد می‌شود، برای انجام فرآیندهای مختلفی در بدن ضروری است و باعث ایجاد بافتی می‌شود که به جذب ویتامین‌های موجود در غذا کمک می‌کند.

چربی مفید (حیاتی) بدن با چربی که در زیر لایه پوست قرار دارد و پس از سوختن، انرژی آزاد می‌کند، تفاوت دارد. چربی مفید تنها در مواقعی برای ایجاد انرژی در بدن سوخته می‌شود که فرد دچار سوء تغذیه شدید باشد. میزان چربی حیاتی و چربی ذخیره شده در بدن را با کم کردن از چربی کلی بدن محاسبه می‌کنند.

محل وجود چربی مفید در بدن

جالب است بدانید چربی مفید بدن، در تمامی اندامهای داخلی یافت می‌شود. چربی حیاتی بدن را می‌توان به صورت لایه‌ای در کنار استخوان‌‌ها، ماهیچه‌ها و پرده‌ای که اندام‌های داخلی را از یکدیگر جدا می‌کند، مشاهده کرد. لایه‌های چربی حیاتی را حتی در بافت مغز نیز می‌توان یافت.چربی حیاتی در بدن خانم‌ها بیشتر استچربی حیاتی در تولید مجدد بافت‌ها تاثیر زیادی دارد. میزان چربی حیاتی در بدن خانم‌ها بیشتر است. دلیل این امر را می‌توان وجود چربی مفید در بافت پستان‌ها و رحم دانست.

نقش چربی مفید در بدن

چربی حیاتی بدن، کاری به سوخت‌وساز صورت گرفته در بدن ندارد. به عبارت دیگر، تنها زمانی که به کالری بیشتری از آنچه که بدن سوزانده است، نیاز بود، از این چربی استفاده می‌شود. در عوض نقش چربی حیاتی را در ساخت مواد مختلفی برای بافت قسمت‌‌های متفاوت بدن شاهد هستیم.
با این حساب در حین کاهش وزن، این چربی سوخته نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت، هما‌ن‌گونه که از اسمش پیداست، چربی حیاتی برای عملکرد قسمت‌های مختلف بدن ضروری است. آزمایش‌های مختلف تشخیص توزیع وزن در قسمت‌‌های مختلف بدن، نظیر اندازه‌گیری با ابزارهای مخصوص، وزن کردن در زیر آب و حتی استفاده از اشعه ایکس، درصد چربی بدن را به عنوان بخشی از وزن کلی بدن مشخص می‌کند.تشخیص درصد چربی مفید بدن به عنوان قسمتی از وزن کلی بدنبرای نمونه اگر چربی موجود در بدن یک خانم، ۲۵ درصد از وزن کلی بدن وی را تشکیل دهد و ۹ تا ۱۲ درصد این میزان چربی، از نوع چربی حیاتی باشد، در نتیجه ۱۳ تا ۱۶ درصد چربی باقیمانده را چربی انباشته در بدن تشکیل می‌دهند. با این حساب اگر این خانم 63/5 کیلوگرم وزن داشته باشد، مقدار 15/88 کیلوگرم چربی انباشه شده در بدن وی وجود دارد که از این میزان، حدود 5/7 تا 7/7 کیلوگرم را چربی حیاتی تشکیل می‌دهد.ورزشکاران لاغر اندام نیز مقداری چربی انباشته در بدن خود دارنداین نکته را نیز باید در نظر داشت که غیر ممکن است فردی اصلا در بدن خود چربی نداشته باشد؛ حتی ورزشکاران لاغر اندام نیز مقداری چربی انباشته در بدن خود دارند. در بهترین شرایط باز هم حدود ۱۴ درصد از وزن کلی خانم‌ها و ۶ درصد از وزن کلی آقایان را چربی تشکیل می‌دهد. در این بین، وزن لایه چربی زیر پوست را هم باید در نظر داشت. اما به صورت عمومی می‌توان گفت حدود ۱۸ تا ۲۴ درصد از وزن خانم‌ها را چربی تشکیل می‌دهد، در صورتی که میزان چربی در بدن آقایان بین ۱۰ تا ۱۷ درصد است. ورزشکاران حرفه‌ای خانم هم به صورت کلی، ۱۴ تا ۱۸ درصد چربی در بدن خود دارند در صورتی که این میزان در ورزشکاران حرفه‌ای مرد، بین ۶ تا 10 درصد است.

داستان چربی اضافه بدن و کاهش وزن از آن دسته مقوله‌های پایان‌ناپذیر است که متاسفانه حتی افرادی که با تلاش و پشتکار فراوان و اراده‌ای پولادین توانسته به وزن دلخواه خود برسند، ممکن است بار دیگر با این پدیده مواجه شوند. بر همین اساس، خواندن مقالات زیر که پیشتر از این در بلاگ تخصصی اُردمی منتشر شده‌اند را به شما پیشنهاد می‌کنیم و خواهشمندیم دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید:

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 2197بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>