تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۶ باور غلط درباره چربی

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۶ باور غلط درباره چربی

امروزه، توصیه‌های مختلف و متفاوتی درباره رژیم غذایی سالم می‌شنویم، اما چگونه می‌توانیم از درستی و صحت آن‌ها مطمئن شده و غذایی سالم را انتخاب کنیم؟ به عنوان مثال چربی را در نظر بگیرید. برای سال‌های طولانی به عنوان یک هیولای بد و عامل کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی و چاقی به تصویر کشیده شده است. اما مطالعات علمی نشان می‌دهند که در حال حاضر، خوردن چربی (به میزان متعادل) مزایای فراوانی دارد و زمان آن فرا رسیده است که ما این بخش ضروری از رژیم غذایی خود را مورد بازنگری قرار دهیم.

 ۱- خوردن چربی شما را چاق می‌کند!

فست فود

حقیقت این است که چربی شکم شما را پر می‌کند، بنابراین غذای کمتری خواهید خورد. درست است که یک گرم چربی نسبت به کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کالری بیشتری دارد، اما مصرف صحیح چربی‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی، شما را چاق نمی‌کند. هضم چربی بسیار آرام‌تر از کربوهیدرات‌هاست و آزادسازی هورمون‌های سیری را تحریک می‌کند؛ که این امر مانع از پرخوری می‌شود. در حقیقت، در پژوهشی از داوطلبان خواسته شد رژیم غذایی با سطح چربی متوسط را مصرف کنند و آن‌ها در طول 18 ماه ، 2 کیلو وزن اضافه کردند درحالیکه گروه دوم با مصرف چربی کمتر، تنها ۱/۵ کیلو وزن اضافه کردند. به علاوه، چربی وظایف مثبتی در بدن ایفا می‌کند که از آن جمله می‌توان تولید هورمون، بهبود عملکرد مغزی و حتی جذب مواد مغذی را نام برد.

 

۲- چربی‌های اشباع شده باعث بسته شدن رگ‌ها و حملات قلبی می‌شود!

در حقیقت، تحقیقات این مفهوم که مصرف چربی و گوشت قرمز به حملات قلبی منجر شده‌اند را زیر سوال می‌برند. مدت‌های مدیدی است که به ما گفته شده مصرف کره، پنیر و گوشت قرمز می‌تواند به بسته شدن رگ‌ها و بروز حملات قلبی منجر شود. با این حال، نتایج بررسی‌های انجام شده در ژورنال تاریخچه طب داخلی نشان می‌دهند که میان مصرف چربی‌های اشباع شده و افزایش حملات قلبی، رابطه مستقیمی وجود ندارد. خلاصه مطلب این‌که «اعتدال، بهترین حالت است».

 

۳- کره بد است!

کره

در حقیقت اندکی کره بد نیست و بهتر است بگوییم مُهر تایید بر کره خورده است. نتایج بررسی‌های اخیر تغذیه بالینی نشان می‌دهد که مقادیر متوسط مصرف کره می‌تواند تا حدی سالم باشد. با این حال، این امر به شما اجازه نمی‌دهد که در صبحانه هر روز خود کره را بر روی نان بمالید و میل کنید و یا این‌که سبزیجات خود را با آن ماده طلایی خوشمزه سرخ کنید! به گفته متخصصان، زیاده‌روی نکنید.

 

۴- خوردن تخم مرغ سرشار از کلسترول، سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد!

در حقیقت، مصرف کلسترول هیچ ارتباطی با میزان کلسترول خون ندارد. کلسترول خون در نتیجه فعالیت‌های کبد ایجاد می‌شود و آنچه شما مصرف می‌کنید تاثیری بر سطوح کلسترول خون ندارد، بنابراین به سراغ تخم مرغ بروید. به گفته متخصصان، این بمب پروتئینی یکی از بهترین منابع غذایی کولین است که نوعی انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با حافظه و عملکرد ادارکی است.

 

۵- گوشت قرمز بخشی ار رژیم غذایی سالم نیست!

در حقیقت گوشت‌های فرآوری شده را حذف کنید، اما با مواد غذایی فرآوری نشده کاری نداشته باشید. همبرگر خود را بخورید، اما ژامبون را در کنار آن مصرف نکنید. محققان دانشگاه ورشو به این نتیجه رسیده‌اند مردانی که گوشت‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند (مانند سوسیس‌های نمک‌سود شده و گوشت‌های دودی و ژامبون وکالباس) دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض حمله قلبی قرار دارند. به علاوه، افرادی که گوشت فرآوری نشده مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمتری دارند. بنابراین با توجه به توضیحات فوق، از میان ژامبون و همبرگر، حتما همبرگر را انتخاب کنید.

 

۶- روغن زیتون معرکه است!

روغن زیتون

شما در حقیقت، نیازمند مجموعه متنوعی از چربی‌ها در رژیم غذایی خود هستید. روغن زیتون، نوعی چربی تک اشباع‌نشده سالم است که با مجموعه‌ای از مزایای قلبی همراه شده است. با این حال، محدود کردن خود به یک نوع از چربی، همچون مصرف یک نوع سبزی است. به گفته متخصصان، مصرف مجموعه‌ای از غذاهای حاوی چربی همچون روغن‌ها، مغزها، دانه‌های گیاهی، آووکادو و ماهی آزاد موجب وفور مجموعه‌ای از اسیدهای چرب لازم و فیتوسترول‌ها در بدن می‌شود که ما را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. تنها کافی است از چربی‌های ترانس مصنوعی اجتناب کنید، زیرا این چربی‌ها شامل مجموعه‌ای از روغن‌های هیدروژنه (مانند مارگارین، شیرینی‌جات، خامه، قهوه و غیره) شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 2956بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>