تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ چگونه آن‌ها را کاهش دهیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ چگونه آن‌ها را کاهش دهیم؟

این روزها که لیزر موهای زائد بسیار مرسوم شده است، تردیدها و پرسش های مختلفی در این باره بین افراد شکل گرفته. بسیاری از افراد از ترس ابتلا به عوارض لیزر موهای زائد است که سراغ این روش تقریباً جدید نمی‌روند. برخی نیز کلاً وجود این عوارض را انکار می‌کنند. نظر شما چیست؟ استفاده از لیزر ممکن است خطرناک باشد؟ اگر شما هم دوست دارید بیشتر در این باره بدانید، همراه ما باشید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

  • قرمزی و تحریک

قرمزی و تحریک پوست در اثر لیزر

شایع‌ترین عارضه جانبی لیزر موهای زائد قرمزی فوری و جوش‌های ریز و برجسته است که معمولاً در عرض یک تا دو ساعت برطرف می‌شوند. این اثرات جزئی هستند و اغلب شبیه به عارضه‌هایی هستند که حتی پس از اپیلاسیون ممکن است برایتان رخ دهد. سوزش کلی معمولاً ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین می‌رود. در این مدت سعی کنید از کیسه‌های یخ برای کاهش ورم استفاده کنید. اگر علائم فراتر از تحریک جزئی مشاهده کردید یا اگر عوارض جانبی برطرف نشد یا با گذشت زمان بدتر شد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

  • بروز جوش

بروز جوش پس از لیزر

معمولاً هنگام انجام لیزر، ابتدا ساقه موهای زاید تراشیده شده و سپس ریشه مو سوزانده می‌شود تا جلوی رشد آن گرفته شود. در هفته اول بعد از لیزر، موهای مرده داخل منافذ پوست باقی می‌مانند. این موهای مرده زیر دست حس می‌شوند و ظاهری متورم و قرمز روی پوست ایجاد می‌کنند. این‌ها جوش‌ها یا آکنه‌های عفونی نیستند و معمولاً با استفاده از پمادهای آنتی‌بیوتیک به مرور زمان از بین می‌روند. اگر حتی پس از استفاده از کرم آنتی‌بیوتیک، جوش‌های ریز از بین نرفتند، حتماً به پزشکتان مراجعه کنید.

  • تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست پس از لیزر

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد که ممکن است برای برخی افراد رخ دهد، تغییر رنگ پوست آنان است. البته این تغییر رنگ جزئی است. علت بروز این اتفاق، تحریک ملانین پوست هنگام لیزر است. این لکه‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و جای نگرانی ندارند. البته شما نیز سعی کنید در مدت زمانی که به لیزر پوستتان می‌پردازید، از حضور زیر نور مستقیم خورشید بپرهیزید. تابش نور خورشید روی پوست لیزرشده، به تحریک ملانین می پردازد و لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند.

  • سوختگی و تاول

سوختگی پوست بعد از لیزر

دردناک‌ترین و بدترین عوارض لیزر موهای زائد روی پوست، سوختگی و تاول آن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لیزر اشتباه انجام شود یا شما برای کاهش هزینه‌هایتان بخواهید به افراد غیر متخصص مراجعه کنید. این عارضه در افراد با پوست تیره بیشتر رخ می دهد؛ زیرا ملانین موجود در پوستشان، با شدت بیشتری انرژی لیزر را جذب می‌کنند و به این ترتیب بیشتر دچار سوختگی و تاول می‌شوند.

  • زخم روی پوست

زخم پس از لیزر

ایجاد زخم روی پوست یکی از نادرترین عوارض لیزر موهای زائد است. همان طور که گفتیم این عارضه بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد. علت اصلی آن نیز حساس‌بودن بیش از حد پوست است. در واقع حتی قدیمی‌ترین دستگاه‌های لیزر موی زائد نیز به ایجاد زخم با این شدت منجر نمی‌شوند.

  • آسیب به چشم

آسیب به چشم در اثر لیزر موهای زائد صورت

هنگام انجام لیزر موهای صورت حتماً حواستان باشد که از عینک محافظ استفاده کنید. در واقع حتی بستن چشم نیز فایده ندارد. در غیر این صورت باعث می‌شود آسیب جدی به چشمتان وارد شود. هر چند این عارضه از جمله عوارض بسیار نادر لیزر موهای زائد است؛ اما اگر شما کمی بی‌احتیاطی کنید، یکی از آنان خواهید بود.

پرسش های پرتکرار درباره لیزر موهای زائد

اکنون که با عوارض لیزر موهای زائد آشنا شدید، به چند پرسش پرتکرار در این باره می‌پردازیم.

  • آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟

لیزر درمانی

خیلی از افراد قبل از اینکه هر چیزی درباره عوارض لیزر موهای زائد بدانند، درباره خطرناک‌بودن آن صحبت می‌کنند. به این افراد باید گفت که این روزها آگاهی افراد خیلی بیشتر از قبل شده است. اگر شما هم دنبال متخصص این فن باشید و به کلینیک‌ها و مراکز معتبر برای لیزر مراجعه کنید، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. اکثر افرادی که از عوارض لیزر موهای زائد شاکی هستند، یا خودشان پیش‌زمینه‌های لازم را رعایت نکرده‌اند، یا به مراکز غیرمجاز مراجعه کرده‌اند.

  • آیا لیزر موهای زاید دردناک است؟

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است

برای پاسخ به این پرسش باید درد ناشی از اصلاح با نخ یا اپلاسیون را در نظر بگیرد. در مقایسه با این دو روش باید گفت لیزر موها عملاً دردی ندارد و اگر هم باشد اصلاً قایل قیاس با اپیلاسیون نیست. بنابراین خیال خودتان را راحت کنید. شاید در گذشته دستگاه‌ها کاملاً مجهز نبودند؛ اما با پیشرفت تجهیزات، این روزها عملاً دردی از لیزر موهای زائد گزارش نمی‌شود.

  • لیزر موهای زائد باعث بروز سرطان می‌شود؟

Is it a safe procedure

مشاهده کردید که در بخش‌های قبلی که درباره عوارض لیزر موهای زائد صحبت کردیم، حرفی از بروز سرطان به میان نیامد. هرچند بسیاری از متخصصان در این باره هنوز به نتیجه واحد و قطعی نرسیدند. بسیاری از متخصصان پوست معتقدند اشعه‌ای که در لیزر ساطع می‌شود، از نوع اشعه‌های رادیویی است و هیچ خطری برای انسان ندارد و حتی باعث بروز سرطان نیز نمی‌شود.

  • لیزر موهای زائد باعث ناباروی می‌شود؟

میکرونیدلینگ چیست و چگونه انجام می‌شود

یکی از نگرانی‌هایی که باعث می‌شود زنان جوان به سمت لیزر موهای زائد خود نروند و آن را جدی‌ترین عوارض لیزر موهای زائد بدانند، بروز ناباروی در آنان است. هر چند این موضوع تاکنون به‌طور قطع رد نشده است؛ اما گزارشی نیز مبنی بر نازایی افراد بعد از دریافت لیزر نیست.

  • کیت های خانگی لیزر موهای زائد چقدر مطمئن هستند؟

لیزر درمانی خانگی

از آنجا که کیت های خانگی لیزر موهای زائد را شرکت‌های مختلف تولید و وارد بازار می کنند و معمولاً نظارت کاملی بر همه آن‌ها نیست، نمی‌توان به قطع گفت که کدام برند یا کدام وسیله مطمئن است. بهتر است کار لیزر را زیر نظر متخصص و در مراکز و کلینیک‌های معتبر انجام دهید تا عوارض لیزر موهای زائد را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با عوارض لیزر موهای زائد آشنا کردیم. نظر شما در این باره چیست؟ شما هم معتقدید که استفاده از پمادها و وسایل رفع موهای زائد خطر و هزینه کمتری دارد؟ یا از آن دسته افرادی هستید ه مشتری ثابت استفاده از لیزر هستند؟ به نظرتان عوارضی که درباره‌شان صحبت کردیم، خطرناک هستند؟ نظرتان را برای همراهان بلاگ اردمی بنویسید. اگر هم دوست داشتید با یک خودتراش ساده از شر موهای زائدتان خلاص شوید، به فروشگاه ازدمی سری بزنید. ضمناً مقاله زیر هم به شما کمک می‌کند عوارض ناشی از شیو را کاهش دهید.

دیدگاه‌ها 5969بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه