مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

۸ راه افزایش متابولیسم بدن

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۸ راه افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم، اصطلاحی است که برای توصیف تمام واکنش‌های شیمیایی مرتبط با پایدار نگه داشتن وضعیت سلول‌ها و به طورکلی موجودات زنده، به کار می‌رود. احتمالا برخی از ما در زندگی به افرادی که از نعمت سوخت‌و‌‌ساز متعادل بهره‌مند هستند حسادت کرده‌ایم، اما حقیقت این است که لازم نیست همه چیز را به ژنتیک واگذار کنیم! بر اساس تحقیقات، رفتارهای بسیار ساده‌ای وجود دارند که با ایجاد و تقویت آن‌ها در خود می‌توانید سوخت‌و‌‌ساز بدن خود را افزایش دهید.

۱- آب بنوشید:

نکته جالب در مورد آب، این است که در حقیقت یک غذای رژیمی است! محققان آلمانی کشف کرده‌اند که بعد از نوشیدن ۴۸۰ میلی‌لیتر آب (حدود ۲ لیوان)، متابولیسم بدن افراد شرکت‌کننده در آزمایش حدود ۳۰٪ افزایش یافت! این تاثیرات سریع و نسبتا طولانی مدت بودند، این میزان افزایش، تقریبا ۱۰ دقیقه بعد از نوشیدن آب رخ داد و حداکثر تا ۴۰ دقیقه پایدار ماند. بر اساس نتایج این پژوهش‌ها، محققان تخمین زدند که با افزایش میزان مصرف روزانه آب تا ۱/۵ لیتر در روز باعث سوخت ۱۷۴۰۰ کالری بیشتر در طی یک سال می‌شود!

۲- آب گریپ‌فروت هم بنوشید:

ممکن است پس از خواندن این مطلب، بخواهید دفعه بعدی که یک وعده غذای چرب مصرف می‌کنید، آب گریپ‌فروت هم بنوشید. محققان دانشگاه بِرکلی دریافتند که موش‌هایی که رژیم غذایی چربی داشتند و آبمیوه شیرین شده گریپ‌فروت مصرف می‌کردند، نسبت به موش‌های دیگری که از آب شیرین شده ساده استفاده می‌کردند، اضافه وزن کمتری داشتند! بعد از ۱۰۰ روز، موش‌هایی که آبمیوه مصرف کرده بودند ۱۸/۴ درصد وزن کمتری از موش‌های دیگر داشتند و از سلامتی متابولیکی بهتری هم برخوردار بودند (سطح قند خون بهتر و حساسیت بالاتری هم نسبت به انسولین داشتند). البته این نتایج طی یک رژیم غذایی چرب به دست آمده، پس دفعه بعدی که به رستوران می‌روید، آب گریپ‌فروت را به خاطر داشته باشید!

۳- خنک شوید:

به سرعت، نسبت به یک زمستان فوق‌العاده سرد جبهه نگیرید. بر اساس تحقیقات، قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند متابولیسم بدن را از ۸ تا ۸۰ درصد افزایش دهد، که این میزان به متغیرهایی مانند مدت حضور در سرما، سن شما و شاخص توده بدنی (BMI) شما وابسته است. پژوهشی در سال ۲۰۱۴ نشان داده که ۱۵ دقیقه حضور در هوای سرد، اثر متابولیکی برابر با یک ساعت ورزش دارد! پژوهش دیگری در سال گذشته نشان داد که افرادی که در نقاط گرم‌تر کشور اسپانیا زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در نقاط سردتر همین کشور زندگی می‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به چاقی مفرط هستند.

۴- یک خنده حسابی:

بروید و ویدئویی بامزه را تماشا کنید. محققان دانشگاه واندربیلت نشان دادند که بلند خندیدن از ته دل، باعث افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی و ضربان قلب می‌شود. بر اساس پژوهش آن‌ها، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن خالصانه در روز، باعث سوزاندن ۴۰ کالری بیشتر می‌شود.

افزایش متابولیسم بدن با خنده

۵- عضله بسازید:

خبر خوب برای آدم‌های تنبل این است که متابولیسم شما به طور میانگین مسئول سوزاندن تقریبا ۷۰ درصد کالری دریافتی روزانه شما است. خبر بهتر برای افرادی که کمتر تنبل هستند و تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند این است که، افرادی که عضلات بیشتری دارند کالری بیشتری می‌سوزانند، حتی هنگام استراحت! در مورد این‌که به چه میزان کالری سوزانده می‌شود، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی متخصصان می‌گویند هر ۴۵۰ گرم عضله، روزانه ۵۰ کالری بیشتر مصرف می‌کند، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که مصرف این میزان عضله، فقط شش کالری است! اما به هرصورت، تقویت عضلات به‌طور کلی می‌تواند مفید باشد.

۶- کمی آفتاب بگیرید:

به عنوان این قسمت دقت کنید، کمی آفتاب بگیرید! محققان دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش به میزان متعادل، باعث آزاد شدن اکسید نیتریک در بدن می‌شود، همان ماده‌ای که سرعت گسترش چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد! طی پژوهشی در سال ۲۰۱۴، دانشمندان دریافتند که در مورد موش‌هایی که موادغذایی بیش حد دریافت کرده بودند، قرار گرفتن در معرض نور اشعه فرا بنفش در حقیقت سرعت افزایش وزن آن‌ها را کاهش داد و بروز علائم دیابت را هم کاهش داد.

۷- لبنیات بیشتر مصرف کنید:

پژوهشی که در مجله «دیابت» منتشر شده، نشان داد که کاهش سطح کلسیم باعث انتشار کَلسیتریول (فرم فعال ویتامین D3 و عامل ذخیره چربی در افراد) می‌شود. متخصصان بسیاری از این نتایج پشتیبانی کرده و می‌گویند که کمبود کلسیم باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود. روزانه از لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر و ماست، دو تا سه وعده استفاده کنید.

۸- غذاهای ارگانیک مصرف کنید:

پرداخت هزینه اضافه برای محصولات و گوشت ارگانیک به دلایل متعددی ارزشمند است؛ یکی از این دلایل، این است که احتمالا باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما شود. محققان کانادایی دریافتند که افراد تحت رژیمی که سطوح بالاتری از اورگانوکلرین (نوعی از آفت‌کش‌ها) داشتند در مقایسه با افرادی که سطح پایین‌تری از این سموم را داشتند، دارای متابولیسم کندتری بودند! پژوهش‌های دیگر گزارش کرده‌اند که آفت‌کش‌ها، ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

منبع: Details دیدگاه‌ها 1887بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>