تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا نوشیدن چای سبز به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
آیا نوشیدن چای سبز به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند؟

عده‌ای بر این باورند که یکی از مزایای نوشیدن چای سبز می‌تواند افزایش متابولیسم باشد، اما شواهد ضد و نقیضی برای تایید یا رد این ادعا وجود دارند. این ایده بسیار وسوسه‌انگیز است که می‌توانیم تنها با نوشیدن مایعی که اتفاقا طعم خوبی هم دارد، چربی‌های ذخیره شده بدن را بسوزانیم! بسیاری از شرکت‌ها برای غذاها و نوشیدنی‌هایی تبلیغات می‌کنند که «متابولیسم بدن» را افزایش می‌دهند؛ چای سبز، پرطرفدارترین آن‌هاست، زیرا فرض بر این است که به کاهش وزن و حفظ وزن ایده‌آل بدن کمک می‌کند.
نیازی نیست که برای یافتن این ادعاها زیاد تلاش کنید. به‌عنوان مثال یکی از متخصصان تغذیه ادعا می‌کند که تنها یک فنجان از «معجون کاهش وزن» او که شامل چای سبز هم می‌شود «متابولیسم بدن را تا 12 درصد افزایش می‌دهد»! مجله سلامت زنان می‌نویسد: «جادوی کاهش وزن چای سبز حتی در بستنی نیز یافت می‌شود و نوشیدن چند لیوان از این چای و خوردن قرص‌های لاغری باعث سوختن چربی‌های بیشتری می‌شود.»

سایر بررسی‌ها نشان می‌دهند که چای سبز شامل کافئین و کاتچین‌هایی است که سیستم عصبی را فعال کرده که این امر شامل افزایش سوخت‌وساز بدن و اکسیداسیون چربی می‌شود. «کافئین موجود در چای سبز می‌تواند متابولیسم بدن را تا اندازه بسیار اندکی افزایش دهد اما تاثیر آن با مصرف قهوه تفاوت چندانی ندارد». همچنین آیا مصرف چای سبز در واقع به تغییرات عمده در متابولیسم افراد یا کاهش وزن منجر می‌شود؟ تاثیر کاهش وزن در این بررسی اندک بوده و شاید تنها گذرا باشد.

چای سبز

بررسی دیگری در مجله اروپایی تغذیه بالینی در سال 2009 به این نتیجه رسید که عصاره چای سبز تاثیر چندانی بر روی متابولیسم 12 مرد سالم نداشت. یکی از تحقیقات عمده بر روی چای سبز در پژوهش دیگری است که بر اساس آن چای سبز تنها باعث کاهش وزن اندک (و از نظر آماری نه چندان مهم) در افراد دچار اضافه وزن یا چاق می‌شود. همچنین این پژوهش به این نتیجه می‌رسد که مصرف مداوم چای سبز به کاهش وزن افراد منجر نمی‌شود.

به‌طور کلی چای سبز به احتمال بسیار زیاد خواص دیگری هم دارد. بررسی‌های اولیه بر این باورند که فلاوونوئید موجود در چای، نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد و همچنین ممکن است مصرف مداوم چای سبز با افزایش عمر فرد در ارتباط باشد. یکی از محققان می‌نویسد: «برای صبحانه قهوه بنوشید و بعدازظهرها چای بنوشید». همچنین در جستجوی سایر محصولات افزایش متابولیسم باشید. یکی از شرکت‌های معروف در زمینه تولید قهوه و مشتقات آن مدعی است که محققان آن محصولاتی تولید کرده که می‌توانند تاثیرات ورزش بر روی متابولیسم بدن را شبیه‌سازی کرده و به افراد دارای اضافه وزن و مبتلایان به بیماری‌های متابولیک همچون دیابت نوع 2 کمک کنند. با این حال، عده دیگری از محققان در یافتن راهی جادویی برای افزایش متابولیسم بدن شک دارند. آن‌ها می‌گویند: «اگر ناگهان اضافه وزن پیدا کرده‌اید یا وزن زیادی کم کرده‌اید، متابولیسم بدن شما در طول زمان تقریبا ثابت خواهد ماند».

منبع: NPR دیدگاه‌ها 2660بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه