مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

خواص دانه چیا برای پوست و مو چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
خواص دانه چیا برای پوست و مو چیست؟

همه شما این روزها بارها و بارها نام دانه چیا را در سایت‌ها یا صفحه‌های اینستاگرام شنیدید. شاید از خودتان پرسیده‌اید که دانه چیا دقیقاً چیست و چه فایده‌ای دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا بلاگرها اینقدر درباره این دانه مفید صحبت می‌کنند. ما به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله درباره خواص دانه چیا با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دانه چیا چیست؟

دانه چیا چیست

دانه چیا، دانه گلی است به نام Salvia Hispanica با رنگ سیاه و سفید. این گیاه برای اولین بار در مکزیک و گواتمالا کشف شد. کم‌کم به هند و بعد از آن نیز به سراسر دنیا راه پیدا کرد. این دانه شبیه به تخم شربتی، پس از مخلوط‌ شدن با آب، بافت ژله‌ای پیدا می‌کند. برای همین هم هست که بسیاری از افراد از آن در اسموتی‌ها یا حتی ماست استفاده می‌کنند و از بافت جدیدش لذت می‌بردند. البته خواص دانه چیا خیلی فراتر از این حالتی است که دارد.

خواص دانه چیا چیست؟

خواص دانه چیا چیست؟

در قسمت قبل به شما گفتیم که دانه چیا شبیه به تخم شربتی، حالت حبابی جالبی دور خود ایجاد می‌کند. همین خاصیت به این دانه کمک می‌کند که توانایی نگهداری آب را داشته باشد. همچنین این دانه حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان است که به جوانسازی پوست و موی شما کمک می‌کند. از سوی دیگر دانه چیا حاوی مقادیر فراوان یبر است که حضورش در رژیم غذایی‌تان ضروری است. در ادامه شما را بیشتر  با خواص دانه چیا بیشتر آشنا می‌کنیم.

خواص دانه چیا برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

  • مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد

گفتیم که دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان است و این خاصیت کمک می‌کند به‌خوبی از پس مقابله با رادیکال‌های آزاد بربیاید. به همین دلیل می تواند دوست خوبی برای پوست شما باشد و آن را از خطر بروز چین و چروک نجات دهد.

  • ضد التهاب

خاصیت ضد التهابی، یکی دیگر از خواص دانه چیاست. این دانه خواص خنک کنندگی نیز دارد و برای تسکین آفتاب سوختگی نیز مفید است.

  • تقویت سد پوستی

برای اینکه پوست شما بتواند در برابر نور ‌UV از خود مقاومت نشان دهد، باید سد پوستی قوی داشته باشد. دانه چیا سرشار از امگا ۳ است و به تقویت سد دفاعی پوست شما کمک می‌کند. این خاصیت باعث می شود جلوی بروز جوش و آکنه گرفته شود.

  • آبرسانی به پوست

یادتان هست که گفتیم دانه چیا مقدار زیادی آب در خود نگه می‌دارد؟ این ویژگی این دانه ارزشمند به آن کمک می‌کند که آبرسان خوبی برای پوست و بدن شما باشد.

  • افزایش درخشش پوست

دانه چیا سرشار از مواد مفیدی مانند ویتامین ث، ویتامین آ، پتاسیم و آهن است. این مواد در کنار یکدیگر به افزایش کشسانی پوست کمک شایانی می‌کنند. افزایش خاصیت کشسانی پوست به تازگی و جوانی آن کمک می‌کند و مانع از بروز چین و چروک می‌شود. همچنین پوست را روشن‌تر نشان می‌دهد؛ پس می‌توان افزایش درخشش پوست را نیز از خواص دانه چیا دانست.

فواید دانه چیا برای مو

فواید دانه چیا برای مو

به همان میزان که دانه چیا برای پوست مفید است، خواص بسیاری نیز برای موهای شما دارد. در ادامه به برخی از فواید دانه چیا برای مو اشاره می‌کنیم.

  • تقویت مو

دانه چیا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است، مقادیر بسیاری پروتئین نیز در خود دارد. این پروتئین به تقویت و درخشش ساقه‌های مو کمک شایانی می‌کند. همچنین جلوی ریزش یا موخوره را نیز می‌گیرد.

  • تقویت رشد مو

وجود و حضور اسیدهای آمینه در سطح زیاد در دانه چیا به افزایش سلامت پوست سر و مو کمک می‌کند؛ برای همین نیز موها فرصت بهتری برای رشد پیدا می‌کنند. با این توضیح، افزایش رشد مو را نیز می‌توان از خواص دانه چیا دانست.

  • صاف و ابریشمی‌شدن مو

همه ما از داشتن موهای صاف و ابریشمی لذت می‌بریم و گاهی برای تجربه این حالت، موهایمان را کراتینه می‌کنیم. یکی از خواص دانه چیا این است که کراتین ضروری مو را در خود دارد و به صاف و ابریشمی‌شدن مو کمک شایانی می‌کند.

  • افزایش درخشش مو

بعد از انجام رنگ یا دکلره یا پس از گذر زمان و افزایش سن افراد، یا حتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا هوای آلوده باعث می‌شود موها درخشش سابق خود را نداشته باشند. دانه چیا سرشار از زینک یا همان روی است و به درخشش بافت مو کمک بسیاری می‌کند.

  • ضخیم‌شدن مو

یکی از عارضه‌هایی که به زیبایی و سلامت موی شما آسیسب جدی می زند، نازک شدن تارهای آن است. دانه چیا سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. این‌ها به گردش صحیح خون در پوست سر کمک می‌کنند و در نهایت موها را از خطر نازک‌شدن نجات می‌دهند.

خواص دانه چیا برای سلامت بدن

برای سلامت بدن

از آجا که موضوع بحث ما درباره خواص دانه چیا برای پوست و مو بود، فواید دیگرش را تیتروار بیان می‌کنیم

  • کمک به سلامت روده؛
  • کمک به کاهش وزن بدن؛
  • ضد استرس و اضطراب؛
  • کمک به بهبود عملکرد قلب.

روش استفاده از دانه چیا

روش استفاده

برای اینکه از خواص دانه چیا بهره ببرید، لازم است آن را به‌صورت صحیح استفاده کنید. در ادامه سه روش استفاده ازدانه چیا را برایتان می‌آوریم.

  • استفاده از دانه چیا به‌عنوان ماسک صورت

برای ساخت ماسک صورت عالی، به یک قاشق غذاخوری عسل، ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز دارید.

دانه چیا را حدود ۲۰ دقیقه در آب خیس کنید تا بافت ژله‌مانند پیدا کند. سپس روغن زیتون و عسل را به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید. این روش به جوانسازی پوست، جلوگیری از بروز جوش و رفع لکه‌های پوستی کمک بسزایی می‌کند.

  • ماسک مو با دانه چیا

یک قاشق چای خوری دانه چیا، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ شاشق غذاخوری سرکه سیب، یک چهارم فنجان عسل تازه را در یک ظرف شیشه‌ای مخلوط کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را به مدت ۳۰ ثانیه در ماکروفر بگذارید تا کمی گرم شود. آن رابیرون گذاشته تا از دما بیفتد، سپس موهای خود بمالید و ۵ تا ۱۰ دقیقه سرتان را ماساژ دهید. سپس سرتانر ا با شامپو مناسب بشویید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با خواص دانه چیا آشنا کردیم. امیدواریم مطالبی که برایتان آوردیم، مفید بوده باشد. شما چه خواص دیگری برای دانه چیا سراغ دارید؟ در بخش نظرات برای همراهان همیشگی فروشگاه اردمی از فواید این دانه بنویسید.

دیدگاه‌ها 24411بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه