تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

علت های خارش پوست سر چیست؟ چگونه درمان کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
علت های خارش پوست سر چیست؟ چگونه درمان کنیم؟

برخی از خریداران بهترین شامپو برای ریزش مو، به خارش پوست سر مبتلا هستند. خارش پوست سر یک بیماری تقریباً شایع است که در اثر عوامل مختلف ایجاد می‌شود. هرچند این عارضه در اکثر مواقع بی‌خطر بوده و به‌راحتی درمان می‌شود؛ اما در برخی مواقع ممکن است نشانه‌ی یک بیماری جدی در سر باشد. با این توضیح قبل از اینکه این عارضه، آسیب بزرگی به پوست و موی سر بزند باید درمان شود. مؤثرترین گام در درمان نیز آگاهی از علت بروز آن است؛ بنابراین تا پایان با ما باشید تا با علت خارش پوست سر و روش های درمان آن آشنا شوید.

علت خارش پوست سر

در برخی مواقع خارش پوست سر ممکن است با پوسته‌پوسته شدن پوست سر، لکه‌های پوستی، برآمدگی و ریزش مو همراه باشد. البته ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که خارش پوست سر شدید باشد و فولیکول‌های موی سر را تحت تأثیر خود قرار دهد. در ادامه با برخی از علت های این اتفاق بیشتر آشنا می‌شوید.

  • شوره سر

شوره سر یکی از علت های خارش پوست سر

به طور کلی تصور می‌شود که شوره سر نتیجه عملکرد بیش از حد غدد چربی در پوست سر است. به همین دلیل است که شوره سر معمولاً تا حدود نوجوانی بروز نمی‌کند. در واقع افزایش ناگهانی هورمون‌ها، باعث افزایش سطح تولید چربی پوست می‌شود. برخی محققان همچنین معتقدند که شوره سر (که به آن سبوره نیز گفته می‌شود) ناشی از عفونت مخمر پوست سر و فولیکول مو است. مخمر علاوه بر التهاب پوست سر و ایجاد خارش، ممکن است ریشه مو را تضعیف کرده و منجربه ریزش مو شود. ریزش مو به دلیل شوره سر بسیار نادر است. در واقع ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که شوره سر شدید باشد و برای مدت طولانی بدون درمان بماند.

  • پسوریازیس

پسوریازیس

پسوریازیس یا داءالصدف یکی دیگر از علت های خارش پوست سر است. براساس تحقیقات انجام شده، حدود ۵۰درصد افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند و برای درمان مراجعه می‌کنند، پسوریازیس پیشرفته دارند. این افراد با علائمی مانند لکه‌های نقره‌ای و خشک روی پوست سر، پوست سر ملتهب و گاهی ریزش مو مراجعه می‌کنند. ریزش مو در این بیماری ناشی از خراشیدن پوست سر یا دستکاری لکه های صدفی پوست است.

  • ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یکی از علت های خرارش پوست سر

یکی دیگر از علت های خارش پوست سر، آلوپسی آره تا یا همان ریزش موی سکه ای است که علاوه بر خارش و سوزش، با ریزش مو نیز همراه است. در این بیماری بخشی از مو به شکل دایره‌های کوچک و در ابعادی مانند یک سکه می‌ریزد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که سیستم دفاعی بدن به فولیکول‌های سالم مو حمله کنند. این عارضه در افرادی که سابقه‌ی خانوادگی دارند، شایع‌تر است. البته مسایلی مانند استرس یا بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع یک یا آرتریت روماتوئید نیز در بروز این عارضه تأثیرگذار هستند.

  • عفونت کرم حلقوی پوست سر

عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که به عمق شاخه مو نفوذ می‌کند و باعث خارش پوست سر و ریزش مو می‌شود. بسته به نوع قارچ‌های مسئول عفونت، موها ممکن است در سطح پوست سر یا در ساقه‌ها شکسته و ریخته شوند. این عفونت بسیار مسری است و بیشتر در کودکان خردسال دیده می‌شود. از علائم این عارضه پوسته پوسته شدن کف سر و نقاط سفید و برجسته روی پوست سر است.

  • واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک ممکن است علت خارش بدن از جمله پوست سر، التهاب آن و گاهی ریزش مو باشد. محققان دریافتند ماد‌ه‌ای معمولی در رنگ مو معروف به پارافیلیلندامین (PPD) قادر به ایجاد ریزش شدید مو در افراد حساس است. البته همیشه التهاب و خارش در اثر حساسیت یا بثورات جلدی دیگر به ریختن‌ موها منتهی نمی‌شود. تشخیص نوع حساسیت و درجه‌ی وخامت آن فقط از عهده‌ی پزشک معالج برمی‌آید.

  • فولیکولیت

فولیکولیت

فولیکولیت، التهاب فولیکول های مو و یکی دیگر از علت های خارش پوست سر است. این بیماری معمولاً در اثر باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است در هر جایی که مو رشد می‌کند (از جمله پوست سر یا روی بدن) ایجاد شود. علاوه بر ایجاد برجستگی‌های کوچک و خارش دار روی پوست، فولیکولیت می‌تواند باعث ریزش موی شما شود. اگر این بیماری زود شناخته و درمان شود، موها معمولاً برمی‌گردند؛ اما به‌ندرت نیز این بیماری ممکن است باعث ریزش دائمی مو شود.

  • لیکن پلان

لیکن پلان

لیکن پلان بیماری التهابی پوست سر است که تصور می‌شود ناشی از سیستم ایمنی معیوب باشد. این بیماری در خانم‌های جوان بیشتر دیده می‌شود و ممکن است به ریزش پوست و موی سر منجر شود. علائم این بیماری شوره، قرمزی، سوزش، تاول و التهاب است. این بیماری که یکی از علت های خارش پوست سر است ممکن است به فولیکول های مو آسیب جدی زده و باعث ریزش دائمی موی سر یا طاسی شود.

روش های درمان خارش سر

همان طور که گفتیم در برخی مواقع علت خارش پوست سر عارضه‌ای جدی است که باید حتماً درمان شود. بسته به شدت و نوع عارضه، راه‌های مختلفی برای درمان پیشنهاد می‌شود که در ادامه می‌بینید.

  • درمان های پزشکی خارش پوست سر

همان طور که قبلاً گفتیم، بسته به علت خارش پوست سر و عارضه‌هایی که باعث ایجاد این حالت شده است، پزشک متخصص روش‌های مختلفی را تجویز می‌کند. از جمله این روش‌ها به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

  • استروئید که به صورت خوراکی یا به شکل کرم یا تزریق به پوست سر استفاده می‌شود برای کاهش التهاب پوست سر مفید است؛
  • داروهای ضدقارچ نیز به صورت موضعی یا خوراکی استفاده می‌شود و برای مبارزه با مخمر به کار می‌رود؛
  • داروهای ایمونوتراپی برای فعال یا غیرفعال‌کردن پاسخ ایمنی بدن استفاده می‌شوند؛
  • ماینوکسیدیل برای کندکردن ریزش مو و رشد مجدد موهای جدید کاربرد دارد؛
  • فیناستراید برای درمان طاسی ارثی تجویز می‌شود؛
  • پیوند مو که پس از ریزش دائمی یا طاسی قطعی سر پیشنهاد می‌شود.
  • درمان های خانگی خارش پوست سر

برای درمان خانگی خارش پوست سر با توجه به علت ایجاد آن روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • رعایت بهداشت فردی و اجتماعی؛
  • استفاده از شامپو ضد خارش یا بهترین شامپو برای ریزش مو؛
  • رژیم غذایی سالم سرشار از آهن، روی، پروتئین، آمینو اسید، بیوتین، نیاسین، سلنیوم و ویتامین های A ، D و E؛
  • استفاده از روغن‌‌هایی نظیر روغن رزماری که قبلاً با یک حامل رقیق شده باشد؛
  • ماساژ پوست سر.

نکات اساسی در درمان خارش پوست سر

در هنگام درمان خارش پوست سر، صبور باشید. تا جایی که برایتان امکان دارد از خاراندن پوست سر یا خراسیدن آن جلوگیری کنید. خراشیده‌شدن پوست سر ممکن است به ریزش دائمی مو منجر شود. موهای خود را خیلی محکم نبندید. بعد از حمام اجازه دهید موها با دمای محیط خشک شوند. از سشوار و سایر حالت‌دهنده‌های حرارتی یا شیمیایی تا حد ممکن بسیار کم استفاده کنید. تا کامل شدن درمان از بهترین شامپو برای ریزش مو یا شامپوهای ملایم دیگر استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با علت های خارش پوست سر و برخی از پرکاربردترین روش های درمان آن آشنا شدید. برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو یا شامپو ضد شوره و غیره نیز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. اگر پرسش یا ابهامی دارید در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان پوست و زیبایی مجموعه به آن‌ها پاسخ دهند.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 9567بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه