مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

۵ عامل ایجاد لکه های پوستی و روش های از بین بردن انواع لک

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
۵ عامل ایجاد لکه های پوستی و روش های از بین بردن انواع لک

عوامل ایجاد لکه های پوستی متنوع‌اند. این لکه های پوستی ممکن است به اشکال برآمده یا صاف ایجاد شوند. از آنجایی که لکه‌های پوستی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، بنابراین نمی‌توان برای درمان این لکه‌ها نسخه واحدی پیچید و درمان‌ این لکه‌ها متفاوت است. جوش‌ها، زخم‌های پوستی، ماه گرفتگی یا خال‌های مادرزادی و هماهنگ نبودن رنگ یک قسمت پوست با سایر قسمت‌های بدن را به عنوان لکه‌های رایج پوستی می‌شناسیم. در این مطلب قصد داریم به این لکه‌های پوستی نگاهی داشته باشیم تا ببینیم چگونه باید آنها را برطرف کرد.

۱- لکه های پوستی ناشی از آکنه

عوامل ایجاد لکه های پوستی ناشی از آکنهیکی از مهمترین عوامل ایجاد لکه های پوستی را می‌توان جوش‌ها دانست. آکنه از آن دسته عوارض پوستی است که زیبایی ظاهر پوست را به انواع مختلف از بین می‌برد، جوش چرک‌دار، کورک، دانه‌‌‌های سیاه و دانه‌های سفید بر روی پوست از آن دسته عوارضی است که بر اثر آکنه بر روی پوست ایجاد می‌شوند.‌ دلیل بروز آکنه، بسیار ساده است. زمانی که پیاز مو بر اثر چربی بیش از اندازه پوست، آلودگی‌ یا باکتری مسدود می‌شود، شاهد بروز جوش‌های آکنه هستیم. این موارد گاهی اوقات به رشد مویی که در گوشت فرو رفته است نیز منجر می‌شود. بیشتر افراد در دوران بلوغ خود، جوش‌های آکنه را به انواع مختلف تجربه کرده‌اند، در این دوران، میزان ترشح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند و در نتیجه، بدن به صورت خودکار سبوم یا چربی بیشتری تولید می‌کند. این فرآیند به بسته شدن منافذ پوستی و در نتیجه آکنه منجر می‌شود. خوشبختانه پاک‌کننده‌های پوستی و داروهای مختلفی برای کاهش چربی ترشح شده پوست در بازار موجود است، این ترکیبات به التیام پوست‌های ملتهب کمک می‌کنند و باعث باز شدن منافذ پوستی می‌شوند. لازم به ذکر است که از این ترکیبات در درمان پوست افرادی می‌توان استفاده کرد که آکنه‌ آنها زیاد پیشرفته نباشد. اما افرادی که جوش‌های آکنه وخیمی دارند باید تحت نظر پزشک متخصص دارو مصرف کنند. پزشک برای این افراد داروهایی را تجویز می‌کند که به تعادل ترشح هورمون‌ها و در نتیجه کاهش چربی پوست کمک می‌کند.

۲- لکه های پوستی ناشی از زخم

عوامل ایجاد لکه های پوستی ناشی از زخمیکی دیگر از دلایل لکه‌های روی پوست را زخم تشکیل می‌دهد. زمانی که پوست به هر دلیلی زخمی شود، پوست بدن برای بر طرف کردن آثار زخم، کلاژن تولید می‌کند. تولید کلاژن بیش از اندازه باعث می‌شود رنگ محل زخم پس از بهبودی، با سایر قسمت‌‌های پوست تفاوت داشته باشد و عموما شاهد برجستگی و تغییر رنگ در محل زخم هستیم. البته در داز مدت، اثری از زخم‌های سطحی بر روی پوست باقی نمی‌ماند. استفاده از کرم‌های روغنی که حاوی ویتامین C هستند، لایه‌بردارهای شیمیایی، میکرودرم ابریژن و درمان‌های لیزر می‌توانند به کاهش لکه‌های ایجاد شده بر اثر زخم‌های پوستی کمک کند. لازم به ذکر است که کلوئید یا گوشت زیادی که در محل زخم به‌وجود می‌آید را نمی‌توان با روش‌های بالا کاملا برطرف کرد. برای درمان آثار پوستی زخمی که بر اثر کلوئید ایجاد شده است باید از درمان‌های رادیواکتیو، تزریق کورتیکواستروئید و سرما درمانی استفاده کرد.

۳- لکه های پوستی ناشی از ماه‌گرفتگی و خال‌های مادرزادی

عوامل ایجاد لکه های پوستی ناشی از ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادیتغییر رنگ مادرزادی قسمتی از پوست را ماه‌گرفتگی می‌گویند. لکه‌های ناشی از ماه گرفتگی به لحاظ ابعاد در افراد مختلف متفاوت هستند و در رنگ‌های سیاه یا قهوه‌ای بر روی بدن فرد پدیدار می‌شوند. در بیشتر مواقع این لکه‌ها خوش‌خیم هستند، جمع شدن بیشتر از اندازه رنگ‌دانه‌ها در قسمت به‌خصوصی از بافت پوست، باعث بروز این نوع لکه‌های پوستی می‌شود. با این حساب اگر این لکه‌های پوستی در قسمت‌هایی که در معرض دید نیستند وجود داشته باشد، لزومی برای برداشتن آنها وجود ندارد، اما اگر در قسمت‌هایی از پوست وجود دارند که به لحاظ زیبایی‌شناختی به فرد صدمه می‌زنند، می‌توان آنها را با درمان‌‌های استروئید یا لیزر درمانی برطرف کرد. یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن لکه‌های ناشی از ماه‌ گرفتگی نیز منجمد کردن قسمت مربوطه و برداشتن لک از طریق عمل جراحی است.

۴- لکه های پوستی ناشی از کهولت سن یا نور آفتاب

عوامل ایجاد لکه های پوستی ناشی از کهولت سن یا نور آفتاباز عوامل ایجاد لکه های پوستی قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است.

این لکه‌ها نیز همانند ماه‌گرفتگی، سطحی صاف و یک‌دست دارند و ممکن است در هر قسمت از بدن پدیدار شوند، البته از آنجایی که این لکه‌ها در بیشتر مواقع در اثر نور خورشید ایجاد می‌شوند، لکه‌های ناشی از کهولت سن یا نور آفتاب را بیشتر در صورت و دست‌ها شاهد هستیم.

این‌‌گونه لکه‌ها قسمتی از پوست را به رنگ، خاکستری، مشکی یا قهوه‌ای تغییر می‌دهند، برای درمان این عارضه کافی است تا از کرم‌های سفیدکننده استفاده کنید.

۵- هماهنگ نبودن رنگ یک قسمت پوست

عوامل ایجاد لکه های پوستی ناهماهنگی رنگ پوستناهماهنگی رنگ پوست، یکی از عارضه‌های کم‌خطر و رایج است. این عارضه پوستی را که پیسی یا هایپرپیگمنتاسیون نیز می‌نامند بر اثر تجمع غیر یکنواخت و بیش از حد رنگ‌دانه‌های ملانین در پوست ایجاد می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ترشح هورمون‌ها و زخم‌های پوستی باعث تولید بیشتر ملانین می‌شود. در نتیجه مواردی که به آنها اشاره کردیم در تشدید پیسی پوست تاثیر دارند. بسته به نوع بی‌رنگ شدن پوست و همچنین دلایلی که به این کار منجر شده است، هماهنگ نبودن رنگ سطح پوست را با لایه‌برداری، استفاده از کرم‌های موضعی و داروهایی که در فرآیند تولید هورمون‌ها تاثیر دارند، می‌توان درمان کرد.

جلوگیری و درمان لکه های پوستی

عوامل ایجاد لکه های پوستی و درمان آن‌هاجلوی بعضی از عارضه‌های پوستی نظیر ماه گرفتگی را نمی‌توان گرفت، اما سایر عارضه‌هایی را که به لک‌های پوستی منجر می‌شود را با رسیدگی و درمان مناسب، تا میزان زیادی می‌توان برطرف کرد. استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب تا حد زیادی به بر طرف شدن لک‌های پوستی ناشی از آفتاب و کهولت سن کمک می‌کند، این کرم‌ها به یک‌دست شدن رنگ قسمت‌هایی از پوست که رنگ ناهماهنگی دارد نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر آبرسانی مناسب پوست هم باعث حفظ سلامت و شادابی پوست می‌شود. شستشوی منظم پوست با پاک‌کننده‌هایی که با پوست فرد سازگار باشد نیز در برطرف کردن لک‌های پوستی موثر است. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در هر شرایطی به سلامتی پوست کمک می‌کند.

اگر هم خدای ناکرده، پوست شما زخم شد، توصیه می‌کنیم حسابی هوای محل زخم را داشته باشید و برای بستن زخم از باندهایی استفاده کنید که امکان نفوذ هوا در آن وجود داشته باشد،‌ در نهایت هم پس از بهبود زخم، از کرم‌های برطرف‌کننده آثار زخم استفاده کنید.

چگونه لکه های قهوه ای صورت را برای همیشه رفع کنیم؟

همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، بسته به نوع لکی که بر روی سطح پوست ایجاد شده است، درمان‌های متفاوتی را می‌توان به کار گرفت. در نتیجه اگر شما هم شیوه‌ای را برای درمان لکه‌‌های پوستی سراغ دارید، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کابران به اشتراک بگذارید.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 5342بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه