مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

آیا از خواص موز رسیده آگاه هستید؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
آیا از خواص موز رسیده آگاه هستید؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین خرید میوه، به موزهایی برخوردید که لکه‌های سیاهی بر روی پوست خود دارند. در این‌گونه مواقع به احتمال زیاد سعی کرده‌اید به سراغ موزهایی بروید که پوست سالم و بدون خال دارند؛ اما آیا از خواص موز رسیده اطلاع دارید؟ جالب است بدانید اخیرا محققین ژاپنی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف موز رسیده نه تنها مشکلی ندارد، بلکه مزایای زیادی برای بدن انسان نیز به همراه دارد.

تمامی کارشناسان تغذیه روی مصرف موز تاکید دارند؛ با این حساب، اگر شما هم از طرفداران مصرف موز هستید حتما تاکنون با موزهایی در بازار برخورد کرده‌اید که نسبت به موزهای دیگر رسیده‌تر هستند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به خواص موز رسیده داشته باشیم و ببینیم مصرف موز رسیده علاوه بر این‌که از تجمع چربی زیر پوست (سلولیت) جلوگیری می‌کند، چه نتایجی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

۱- مقاومت بیشتر بدن در مقابل سرطان

spotted-bananaمحققین دریافته‌اند که موز رسیده حاوی ترکیباتی است که در دنیای پزشکی آن را عامل «نکروز تومور» می‌نامند؛ جالب است بدانید این ماده، تومورهای سرطانی را از بین می‌برد. به این ترتیب، مصرف موز رسیده می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

۲- جلوگیری از سوزش معده و ترش کردن

موز حاوی ماده ضداسیدی است که به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند. از طرف دیگر، بر خلاف تصور عموم، هضم موز به راحتی انجام می‌شود. با این حساب، اگر معده حساسی دارید و پس از خوردن غذا معده شما ترش می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم به جای مصرف قرص‌های شیمیایی، یک موز رسیده را نوش جان کنید. به این ترتیب، از خواص موز در جلوگیری از سوزش معده بهره‌مند می‌شوید.

۳- تنظیم فشار خون

برای حفظ میزان فشار خون، باید سطح پتاسیم مناسبی در خون خود داشته باشید. بد نیست بدانید این میزان پتاسیم را می‌توانید به راحتی با مصرف موز رسیده دریافت کنید. بنا بر تحقیقات جدید انجام شده، موزهای رسیده منبع غنی از پتاسیم هستند؛ از طرف دیگر، مقدار سدیم این موزها نیز بسیار کم است. افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، به خوبی می‌دانند که سدیم باعث افزایش فشار خون می‌شود.

۴- کاهش خطر ابتلا به افسردگی

کمتر دچار افسردگی می‌شویدموز سرشار از یک نوع اسید آمینه به نام تریپتوفان است. جالب است بدانید بدن انسان از این اسید آمینه برای تولید ماده‌ای با نام سروتونین استفاده می‌کند که خود این ماده، موجب انتقال احساس خواب و آرامش ذهنی می‌شود. با این حساب، مصرف موز رسیده به‌ راحتی به آرامش و خواب شما کمک می‌کند.

۵- کاهش یبوست

طرفداران این میوه به خوبی می‌دانند که خواص موز تا چه اندازه در کاهش یبوست موثر است. موز به حرکت قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش کمک کرده و از آنجایی که دارای فیبر است، جریان حرکت مواد را در روده تسهیل می‌کند. به این ترتیب، اگر مشکل معده دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که دست به دامان داروهای شیمیایی شوید، مصرف موز رسیده را امتحان کنید.

۶- مصرف موز رسیده عامل تجدید انرژی

موز سرشار از کالری است، این امر باعث می‌شود تا مصرف موز باعث انتقال انرژی زیادی به بدن شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل تمرین‌های ورزشی هستید یا این‌که به تجدید انرژی نیاز دارید، حتما یک یا دو موز در حین تمرین همراه خود داشته باشید. از سوی دیگر، پتاسیم موجود در موز باعث می‌شود دچار درد و گرفتگی عضله نشوید. سایر مواد معدنی و مغذی دیگری که در موز نهفته است نیز به شما کمک می‌کنند تا به راحتی، مدت زمان بیشتری به انجام فعالیت‌های فیزیکی بپردازید.

۷- افراد مبتلا به زخم معده، موز را راحت‌تر می‌خورند

مصرف موز سیاه توصیه اکید متخصصان تغذیهافرادی که به زخم معده مبتلا هستند به خوبی می‌دانند که برای حفظ سلامتی خود باید حتما رژیم‌های سختی را تحمل کنند. برای نمونه، مصرف ادویه‌ها می‌تواند شرایط بیماری که به زخم معده مبتلا است را بد‌تر کند. از آن‌جایی که موز دارای بافتی نرم است، به سرعت و با راحتی تمام از دستگاه گوارش عبور می‌کند.

۸- مبارزه با فقر آهن

موز سرشار از آهن است و همان‌گونه که حتما می‌دانید آهن یکی از اجزای اصلی گلبول‌های قرمز خون را تشکیل می‌دهد. این گلبول‌ها وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی را در سرتاسر بدن بر عهده دارند. مصرف موز رسیده باعث می‌شود کمبود آهن جبران شود و در نتیجه افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود موز مصرف می‌کنند، کمتر دچار فقر آهن و بیماری‌ گلبول‌های قرمز خون می‌شوند.

۹- کاهش دردهای قائدگی

پتاسیمی که در موزهای رسیده و خال‌دار وجود دارد به گرفتگی عضلات در حین بروز دردهای قائدگی کمک می‌کند. از سوی دیگر، موز منبع سرشاری از ویتامین B6 است، این ویتامین از تورم عضلات و جمع‌ شدن آب در بدن در دوران قائدگی جلوگیری می‌کند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، باید گفت موزهای خال‌دار آنتی‌اکسیدان کمتری دارند و رسیده‌تر هستند. به این ترتیب اگر در حین خرید به موزهای رسیده برخوردید این امر را به فال نیک بگیرید و از فواید بیشماری که موزهای خال‌دار دارند، بهره‌مند شوید.

در پایان، به این نکته نیز باید اشاره کنیم که اگر شما هم از طرفداران مصرف میوه و به‌خصوص موز هستید و نکته‌ای در ذهن شماست که مادر این متن به آن اشاره‌ای نکردیم، این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: lifehack ۱ دیدگاه 10573بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. ازاین‌که جهت آگاه‌سازی بیشتر، این چنین مقالات پرمحتوا را درخدمت ما می‌گذارید شما را تمجید و تحسین می‌نمایم.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>