تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز توت ‌فرنگی برای سلامتی و پوست

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز توت ‌فرنگی برای سلامتی و پوست

خواص توت فرنگی چه به صورت تازه و چه یخ‌زده، برای سلامتی بسیار زیاد است. این میوه، منبعی غنی از ویتامین C و K و هم‌چنین اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم است. هر فنجان توت‌ فرنگی حاوی 40 کالری انرژی است و قند نسبتا پایینی دارد. همچنین منبع خوبی برای فیبر و فلاونوئید است. این میوه، یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان است که در این مقاله قصد داریم 10 خاصیت برتر و شگفت‌انگیز آن را برای شما بازگو کنیم:

۱- پایین آمدن خطر بیماری‌های قلبی

میزان زیاد آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی و  در توت‌ فرنگی به تنظیم سطح کلسترول در خون و تقویت عضلات قلبی کمک می‌کند. کمک آنتی‌اکسیدان توت‌ فرنگی به کاهش بیماری‌های قلبی به خاطر ممانعت از اکسید شدن LDL ( لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش استحکام پلاک، بهبود عملکرد لایه درون رگی و کاهش تشکیل لخته است.

خواص توت فرنگی هم‌چنین با کاهش واکنش التهابی در بدن، به کاهش خطرات قلبی کمک می‌کند.

۲- افزایش سلامتی چشم

افزایش سلامتی چشمویتامین C توت‌ فرنگی از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد، از تشکیل آب‌مروارید و هم‌چنین آب سیاه جلوگیری می‌کند. ویتامین C هم‌چنین قرنیه و شبکیه را تقویت می‌کند. ویتامین C همراه با دیگر مواد مغذی از تحلیل عضلات و کاهش دقت بینایی جلوگیری می‌کند. ماده مهم دیگری که برای چشم مفید است پتاسیم می‌باشد. بدونِ پتاسیم، سطح آب در بدن از تعادل خارج می‌شود و به خشکی چشم‌ها منجر می‌شود. هم‌چنین پتاسیم به تنظیم فشار مایعات درون چشم کمک می‌کند.

۳- خواص توت فرنگی در مبارزه با سرطان

خواص توت فرنگی باعث کاهش خطر سرطان‌های مری، سینه، روده، پروستات و پوست می‌شود. ویتامین C آن از سرطان جلوگیری می‌کند، زیرا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. مواد موثره گیاهی آن از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

۴- مراقبت از پوست

مراقبت از پوست سالمآنتی‌اکسیدان‌های مختلف در توت‌ فرنگی مثل ویتامین C از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست و بدن جلوگیری می‌کند. ویتامین C به ساخت کلاژن و حفظ انعطاف و ارتجاع پوست کمک می‌کند. خواص توت‌ فرنگی هم‌چنین باعث محافظت پوست در مقابل اشعه‌های فرابنفش می‌شود. آنتوسیانین یک آنتی‌اکسیدان قوی در توت‌ فرنگی است که اثرات مخرب محیطی، به ویژه تاثیر آفتاب را بر پوست کاهش می‌دهد. تاثیر این آنتی‌اکسیدان بعد از مصرف، تا 24 ساعت باقی می‌ماند.

۵- مبارزه با رماتیسم و نقرس

رادیکال‌‌های آزاد در بدن، سم و اسید تولید می‌کنند که به تحلیل رفتن عضلات و بافت‌ها و خشکاندن جریان خون در بدن منجر می‌شوند. این مسئله، خطر روماتیسم و نقرس را افزایش می‌دهد.

توت‌ فرنگی با آنتی‌اکسیدان فراوان خود، ضایعات و سموم را دفع می‌کند؛ در نتیجه با روماتیسم و نقرس مبارزه می‌کند. هم‌چنین ماهیت ضد التهاب این میوه به کاهش تورم مفاصل کمک می‌کند.

۶- افزایش ایمنی

افزایش ایمنییک وعده توت‌ فرنگی حاوی 5/51 میلی‌گرم ویتامین C و نصف نیاز روزانه شماست. این ویتامین، عملکرد گلبول‌های سفید را بهبود می‌دهد و در نتیجه از عفونت جلوگیری می‌کند. مصرف منظم این میوه به بهبود بیماری‌هایی مثل سرفه، سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها کمک می‌کند.

۷- کنترل بهتر دیابت

توت‌ فرنگی با قند پایین و فیبر بالا، گزینه‌ خوبی برای افراد دیابتی است؛ چرا که قند خون آن‌ها را تنظیم می‌کند و در نتیجه از نوسان آن جلوگیری می‌کند. هم‌چنین فیبر موجود در آن، به کاهش جذب قند در خون کمک می‌نماید. خوردن 37 عدد توت‌ فرنگی در روز، عوارض جانبی دیابت مثل بیماری‌های کلیوی و عصبی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین خواص توت‌ فرنگی باعث کمک به حفظ تعادل وزن می‌شود و برای دیابت نوع 2 مفید است. میزان مناسب برای افراد دیابتی، سه چهارم فنجان در روز است.

۸- بهبود عملکرد مغز

بهبود عملکرد شناختیترکیباتی در توت‌ فرنگی وجود دارند که ارتباط نورن‌ها در مغز را تغییر می‌دهند. این تغییر، از التهاب و در نتیجه آسیب نورونی جلوگیری می‌کند و به کنترل حرکتی و شناختی کمک می‌نماید. توت‌ فرنگی به دلیل مبارزه با فشار و التهاب اکسایشی در مغز، از کاهش حافظه و آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

۹- مفید برای بارداری

اسید فولیک موجود در توت‌ فرنگی، یکی از مواد ضروری برای پیشرفت رشد مغز جنین در ابتدای بارداری است. هم‌چنین این ماده از ایجاد نقص در جنین جلوگیری می‌کند. توت‌ فرنگی منبع خوبی از ید نیز هست که نقشی کلیدی در رشد مغز دارد و کمبود آن به مغز جنین آسیب می‌زند. توت‌ فرنگی ویتامین C، مواد مغذی حیاتی، کلیسم و منیزیم را برای بانوان باردار و جنین تامین می‌کند.

۱۰- تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خونمصرف توت‌ فرنگی برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می‌شود. در واقع مصرف منظم توت‌ فرنگی از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند. این میوه هم‌چنین با حفظ جریان مداوم خون در بدن، سطح اکسیژن را ثابت نگه می‌دارد.
توت‌ فرنگی به دلیل داشتن پتاسیم، به کنترل فشارخون کمک می‌کند زیرا پتاسیم اثر سدیم را کاهش می‌دهد. در واقع کمبود‌ پتاسیم یکی از دلایل افزایش فشار خون است. هم‌چنین منیزیم توت‌ فرنگی به کاهش فشارخون و بهبود جریان خون و اکسیژن کمک می‌نماید. ویتامین C موجود در این میوه به ویژه هنگام استرس، فشارخون را کنترل می‌کند.

در پایان باید اشاره کنیم که خواص توت فرنگی به همین موارد ختم نمی‌شوند و اگر مواردی هست که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم، لطفا در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Top10homeremedies دیدگاه‌ها 2462بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه