۱۵٪ تخفیفِ بیشتر برای همهٔ ضدآفتاب‌ها با کد تخفیفِ استثنائی SUN15 فقط تا پنجشنبه!

۹ اشتباه رایج در شستشوی مو

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
۹ اشتباه رایج در شستشوی مو

شستن موها مانند پختن کیک یا دوچرخه‌سواری کاری است که ظاهرا بسیار آسان به نظر می‌رسد. اما روش درستِ انجام دادن آن، از کارهایی مانند خیس کردن موها، شستن آن‌ها، استفاده از نرم‌کننده و شامپوی خشک فراتر است. اگر شما به شستشوی اشتباه موهای خود عادت کنید پس از مدتی رنگ موها کدر می‌شود، ریشه آن‌ها چرب خواهد شد و حالت خود را از دست می‌دهند. در این مقاله، به 9 اشتباه رایج که بسیاری از ما در حین شستشوی مو مرتکب آن‌ها می‌شویم خواهیم پرداخت.

اشتباه ۱: خیس نکردنِ کامل موها با آب

اگر شما عادت دارید قبل از رفتن به سر کار دوش بگیرید، احتمالا سعی خواهید کرد تا جایی که ممکن است این کار را سریع انجام دهید. اما بدانید که تنها چند ثانیه زیر دوش بودن برای خیس شدن کامل موها کافی نیست. در این حالت، شامپو نمی‌تواند به طور کامل اثر خود را اعمال کند. پس سعی کنید هر چقدر هم که عجله دارید قبل از استفاده از شامپو، موهای خود را کاملا خیس کنید.

اشتباه ۲: استفاده از آب داغ

همه ما با لذت دوش آب داغ و حمام بخار آشنایی داریم. اما در حالی که این کار به شدت خوشایند است، باعث کدر شدن رنگ موهای شما خواهد شد. آب داغ باعث باز شدن لایه‌های کوتیکول مو و در نتیجه از بین رفتن کراتین شده، همچنین مولکول‌های رنگ و عوامل طبیعی مرطوب‌کننده مو را نیز از بین خواهد برد. حتی اگر شما موهای خود را رنگ نمی‌کنید، آب داغ باعث وز شدن موها می‌شود. استفاده از آبی که دمای آن پایین‌تر است لایه‌های کوتیکول مو را بسته نگاه می‌دارد و از وز شدن موها و خروج رنگ مو جلوگیری می‌کند. اگر استفاده از آب سرد در زیر دوش برای شما غیرقابل تصور است، آب ولرم نیز از آب داغ بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

اشتباه ۳: ماساژ بیش از حد سر

ماساژ بیش از حد پوست سر در زمان شستشو اصلا عمل درستی نیست. هنگامی که موهای شما خیس است، قدرت همیشگی خود را ندارد و بسیار آسیب‌پذیر است. پس در زمان شستشوی مو به آرامی رفتار کنید. ضمن آن‌که با مالش بیش از حد سر، پوست شما چربی بیشتری ترشح می‌کند که باعث زودتر چرب شدن موها خواهد شد.

اشتباه ۴: استفاده از شامپو و نرم‌کننده برای همه سطح مو

شامپو و نرم‌کننده هر کدام برای اهداف متفاوتی به‌کار برده می‌شوند و در نتیجه در مناطق مختلفی از سر باید مورد استفاده قرار گیرند. شامپو تنها برای شستن موها مصرف می‌شود بنابراین باید تنها در نواحی از سر مورد استفاده گردد که در معرض کثیف شدن قرار دارند (مانند ریشه مو، به‌خصوص اگر از شامپوی خشک استفاده می‌کنید) اما نرم‌کننده باید در نواحی خشک‌تر موی سر شما (نیمه مو تا انتهای آن) مورد استفاده قرار گیرد.

شستشوی مو با نرم کننده

اشتباه ۵: استفاده نکردن از نرم‌کننده

گاهی اوقات بسیاری از خانم‌ها، نرم‌کننده را مقصر سنگین شدن مو و از بین رفتن حجم طبیعی آن می‌دانند. پس از شستن موها، پوست سر چربی از دست رفته خود را بازیابی می‌کند اما انتهای موهای شما همچنان در معرض خشک شدن قرار دارند و دقیقا به همین دلیل است که باید از نرم‌کننده استفاده کنید. به‌علاوه، استفاده از نرم‌کننده باعث می‌شود که موهای شما صاف، نرم و درخشان شوند و در نتیجه، در زمان شانه کردن و حالت دادن گیسوان، احتمال ریزش به حداقل برسد.

اشتباه ۶: استفاده از شامپوهای سولفاته

در چند سال اخیر شایعاتی مبنی بر این‌که سولفات (سورفاکتانت‌هایی که باعث ایجاد کف در شامپو می‌شوند) موجود در شامپو باعث ایجاد سرطان (کاملا غلط) و از بین بردن چربی پوست سر (صحیح) می‌شوند، وجود داشته است. تحقیقات انجام شده بر روی این مواد نشان می‌دهند که استفاده از سولفات در شامپو کاملا ایمن می‌باشد اما با این وجود بهتر است اگر موهای خود را رنگ می‌کنید از شامپوهایی که حاوی سولفات هستند دوری کنید. شامپوهای عاری از سولفات برای موها بسیار سبک‌تر هستند و لایه‌های کوتیکول را کاملا بسته نگاه می‌دارند بنابراین رنگ موها به آسانی از بین نمی‌رود.

اشتباه ۷: عجله حین شستشوی مو

روزهایی که واقعا عجله دارید، ممکن است برای شستن شامپو یا نرم‌کننده از روی سر خود کمی عجله کنید و دو دقیقه کامل برای این کار وقت صرف نکنید. بسیاری از خانم‌ها از شامپوی زیادی استفاده می‌کنند، بنابراین باید برای آبکشی موهای خود وقت زیادی بگذارند. اگر شامپو یا هر محصول دیگری که استفاده می‌کنید تا دوش بعدی روی سر شما باقی بماند و در این فاصله، بر روی آن‌ها از محصولات آرایشی مو و یا شامپوی خشک استفاده کنید انبوهی از مواد مختلف بر روی پوست سر شما جمع خواهد شد که این امر باعث کاهش رویش مو و آسیب رسیدن به پوست سر می‌گردد.

شستشوی مو

اشتباه ۸: استفاده از شامپوی همه‌کاره

رد کردن پیشنهاد خرید شامپویی که دارای مواد مغذی است، موهای شما را نرم و براق می‌کند و در عین حال به آن‌ها حجم می‌دهد کار سختی است اما باید بدانید تمام این کارها وظیفه یک نرم‌کننده است و نه یک شامپو. شامپوهایی با این ویژگی‌ها، از رشد موها جلوگیری می‌کنند و حتی ممکن است باعث ریزش مو شوند. شامپوی شما تنها یک وظیفه دارد و آن شستن موها می‌باشد. اگر از شامپوی خود انتظار کارهای زیادی داشته باشید، ممکن است شما را ناامید کند!

اشتباه ۹: باز نکردن موها و رفتن زیر دوش آب

روی صحبت ما در این نکته با کسانی است که از شامپوی خشک استفاده می‌کنند. همیشه سعی کنید قبل از رفتن زیر دوش و خیس شدن موها، چند دقیقه برای شانه کردن آن‌ها وقت بگذارید. این کار باعث جدا شدن کثیفی‌ها از مو، جدا شدن موهای کنده شده و باز شدن گره موها می‌گردد. با شانه کردن موها در حالت خشک، فشار زیادی به فولیکول‌های مو وارد نمی‌شود زیرا وزن آب بر روی موها نیست (جلوگیری از شکسته شدن موها) و علاوه بر این با شانه کردن موها، چربی و چرک جمع شده بر روی سطح آن‌ها خیلی راحت‌تر شسته می‌شوند.

منبع: Glamour ۱ دیدگاه 8420بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. اشتباه شماره 9 برای من بسیار جالب بود، حتما در اولین استحمام امتحانش خواهم کرد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه