مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

سلولیت: دلایل، پیشگیری و درمان

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
سلولیت: دلایل، پیشگیری و درمان

سلولیت، وضعیتی است که در آن، پوست دارای نواحی انباشته از چربی است که در نتیجه باعث می‌شود پوست، ظاهری متورم و برآمده داشته باشد. سلولیت در اصطلاح به عنوان سندرم پوست پرتقالی نامیده می‌شود. متخصصین پوست بر این باورند که %90 بانوان در یکی از مراحل زندگی خود دچار این بیماری می‌شوند.

سلولیت معمولا به سه درجه تقسیم می‌شود:

  • درجه ۱: فاقد هرگونه نشانه بالینی، اما بررسی‌های میکروسکوپی سلول‌ها نشان‌دهنده نواحی است که در آن تغییرات بنیادی آناتومیکی اتفاق افتاده است.
  • درجه ۲: علاوه بر بررسی‌های میکروسکوپی آناتومیک، نشانه‌های رنگ پریدگی و عدم ارتجاع پذیری در این حالت دیده می‌شوند.
  • درجه ۳: ظاهر پوست در این وضعیت، همانند پوست پرتقال زبر و برآمده است و نشانه‌های درجه 2 نیز در آن دیده می‌شود.

اگرچه سلولیت در هر دو جنس دیده می‌شود اما این پدیده در میان خانم‌ها رایج‌تر است و به نظر می‌آید که هورمون زنانه استروژن باعث می‌شود بیشتر چربی موجود در بدن زنان در اندام‌های تحتانی تجمع یابد. اگر چه تئوری‌هایی مطرح می‌باشد که تأکید دارند عواملی از قبیل قابلیت ارتجاعی ضعیف پوست و ورزش نکردن در ایجاد سلولیت موثر باشند ولی این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.

دلایل ایجاد سلولیت

علل ایجاد سلولیت همچنان مشخص نیستند اما فرضیه‌های متعددی درباره این بیماری وجود دارند که نمونه‌های آن به شرح زیر می‌باشد:

  • عوامل هورمونی: هورمون‌ها به احتمال زیاد نقش مهمی در ایجاد سلولیت ایفا می‌کنند. بسیاری بر این باورند که استروژن، انسولین، هورمون‌های تیروئید و پرولاکتین عوامل اصلی ایجاد کننده این مشکل هستند.
  • عوامل ژنتیکی: ژن‌های خاصی برای ابتلا به سلولیت نیاز هستند. عوامل ژنتیکی یک فرد شامل ویژگی‌های مرتبط با سلولیت هستند که از نمونه‌های آن می‌توان به جنسیت، نژاد، متابولیسم کند، توزیع نامتقارن چربی در زیر پوست و گردش ناکافی خون در بدن اشاره کرد.
  • رژیم غذایی: افرادی که مقادیر زیاد چربی، کربوهیدرات یا نمک مصرف کرده و در عوض، مقادیر اندکی فیبر را در رژیم غذایی خود جای داده‌اند، به احتمال زیاد در معرض سلولیت هستند.
  • سبک زندگی: سلولیت می‌تواند در افراد سیگاری، افرادی که ورزش نمی‌کنند یا افرادی که به مدت طولانی می‌نشینند یا می‌ایستند، دیده شود.
  • پوشش: ممکن است لباس‌های تنگ، از عوامل ابتلا به سلولیت باشند زیرا گردش خون در بدن را محدود می‌کنند.

سلولیت

پیشگیری از سلولیت

مصرف غذاهای سالم و کم‌چرب همچون میوه و سبزیجات می‌تواند در درمان سلولیت مؤثر باشند. همچنین جهت جلوگیری از سلولیت، ورزش مداوم، حفظ وزن و کاهش استرس پیشنهاد می‌شود.

درمان سلولیت

در صورت داشتن رژیم غذایی صحیح و نیز فعالیت بدنی کافی، استفاده از دستگاه‌های با تکنولوژی‌های جدید می‌تواند در اصلاح سلولیت مفید واقع گردند. وسایل، محصولات و کرم‌های زیادی ادعای درمان دارند که تنها بخشی از آن‌ها در کاهش این مشکل نقش دارند. اکثر برندهای معتبر آرایشی دنیا، محصولات درمان سلولیت را تولید کرده‌اند که کارایی و اثربخشی آن‌ها در آزمون‌های متعدد مورد تأیید قرار گرفته است. همه تکنیک‌های درمانی، درمان قطعی سلولیت نبوده و بدون ورزش و تغذیه مناسب بی تأثیر خواهند بود. به خاطر داشته باشید که این مقاله، صرفا جنبه آگاهی‌رسانی دارد و لازم است پیش از هر اقدامی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

درمان‌های رایج در حل مشکل سلولیت عبارتند از:

لیزر و فرکانس‌های رادیویی:

یکی از راه‌های درمانی ارئه شده، لیزر و استفاده از سیستم فرکانس‌های رادیویی باشد. معمولا گفته می‌شود که هر دوی این سیستم‌ها بعد از دوره‌های درمانی ۲ بار در هفته، سبب بهبود سلولیت شده و نتایج آن تا ۶ ماه دوام دارد.

لیپوساکشن:

بعضی افراد جهت درمان سلولیت به لیپوساکشن متوسل می‌شوند. در طول لیپوساکشن، پزشک جراح یک تیوپ نازک را از طریق یک برش کوچک زیر پوست وارد می‌کند و چربی را بیرون می‌کشد. گر چه لیپوساکشن اندام را متناسب می‌کند اما سلولیت را خارج نمی‌کند.

اندرمولوژی و یا ماساژ به همراه مکش:

بعضی از درمان‌های سلولیت بر این پایه است که ماساژ با قدرت به همراه مکش، سبب افزایش جریان خون می‌شود و نفوذ عروق خونی را در توده‌های کپسولی چربی امکان‌پذیر ساخته و بر این اساس باعث جابه‌جایی سموم و کاهش حجم سلولیت می‌شود. در این روش منحصربه‌فرد که اندرمولوژی یا LPG نامیده می‌شود، از وسیله‌های دستی استفاده می‌کنند که پوست را بین غلتک قرار می‌دهد.

مزوتراپی:

این روند، بر اساس تزریق محلولی (شامل ترکیبی از آمینوفیلین، هورمون، آنزیم، عصاره‌های گیاهی و ویتامین و موادمعدنی) زیر پوست است. این درمان می‌تواند عوارض ناخواسته زیادی داشته باشد که شامل عفونت و جوش و سطح ناهموار روی پوست می‌شود.

کرم‌های آنتی‌سلولیت:

کرم‌ها که شامل ترکیبات مختلفی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌های گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، به عنوان درمان‌های موضعی مشخص شده‌اند اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که کرم‌ها سبب بهبودی گردند و در بعضی از موارد، مواد موجود در این محصولات باعث جوش و واکنش‌های پوستی می‌شود.

به‌طور کلی، ورزش کردن مداوم، نه تنها به سلامتی شما کمک می‌کند بلکه با افزایش میزان جریان خون، مانع از انباشته شدن چربی در بدن نیز می‌گردد و داشتن تغذیه سالم نیز نقش کلیدی در حفظ تناسب اندام دارد. در همین رابطه می‌توانید مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی با عنوان چگونه رژیم‌های یویویی به سلامتی شما آسیب می‌زنند؟ را مطالعه کنید.

منبع: Medicalnewstoday دیدگاه‌ها 2984بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه