مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

۱۰ مورد که افراد با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند (بخش اول)

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ مورد که افراد با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند (بخش اول)

بسیاری از افراد، موفقیت زندگی‌شان را به سطح بهره هوشی (IQ) خود گره زده‌اند. البته موضوع دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند میزان موفقیت را بهتر پیش‌بینی کند. همه ما افراد باهوشی را می‌شناسیم که به موفقیت خاصی در زندگی خود دست نیافته‌اند، زیرا با دیگران به خوبی تعامل برقرار نمی‌کنند. آن‌ها دارای بهره هوشی بالا و در عین حال هوش هیجانی (EQ) پایین می‌باشند. خبر خوب این است که هر چند میزان بهره هوشی شما به سختی قابل تغییر می‌باشد، اما همه می‌توانند جهت بهبود هوش هیجانی خود عمل کنند. چرا باید نسبت به بهبود EQ خود حساس بود؟ زیرا افرادی که هوش هیجانی خود را بهبود بخشیده‌اند، در هر حیطه‌ای از زندگی عملکرد بهتری را از خود نشان داده‌اند، که این حیطه می‌تواند از نظر اجتماعی، احساسی، فیزیکی و یا مالی باشد. این موضوع به این دلیل است که زندگی در بیشتر اوقات شامل تعامل با افراد دیگر می‌باشد که از این نظر، تنها افراد دارای EQ بالا می‌توانند کارایی خود را به خوبی نشان دهند.
هر چند که همواره بهبود EQ به سرعت میسر نمی‌باشد، با اندکی تلاش می‌توان هوش هیجانی را از طریق آموزش، تمرین و بازخورد نظر دیگران ارتقا داد. خبر خوب دیگر این است که EQ به طور طبیعی با افزایش سن، افزایش می‌یابد، حتی اگر شما به طور آگاهانه بر روی آن کار نکرده باشید.

چهار مولفه اصلی وجود دارند که موجب حفظ هوش هیجانی سالم می‌شوند.

الف- افراد با EQ بالا خودآگاه می‌باشند:

حتی بدون دانستن منشا یک احساس، آن‌ها می‌توانند احساسات خود را به منشا آن بازگردانده و آن‌ها را به صورت منطقی نظاره کنند. همچنین آن‌ها نگرشی واقع‌بینانه از نقاط قوت و ضعف خود دارند.

ب- افراد با EQ بالا قادر به مدیریت خود می‌باشند:

آن‌ها با برآورده کردن نیازهای دیگران به رضایت قلبی می‌رسند و نیازهای خود را نیز بر این اساس به توازن می‌رسانند. همچنین آن‌ها می‌توانند میان عجله و صبر، تعادل برقرار کنند. آن‌ها به خوبی تغییر را کنترل کرده و از تعهدات خود پیروی می‌کنند.

ج- افراد دارای EQ زیاد، نسبت به جامعه خود حساس هستند:

آن‌ها نسبت به احساسات دیگران شناخت داشته و می‌توانند خود را نسبت به عرف اجتماعی تطابق دهند. همچنین آن‌ها می‌توانند تعاملات اجتماعی را در گروه‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر مشاهده کنند.

د- افراد دارای EQ بالا در مدیریت ارتباطات سرآمد می‌باشند:

آن‌ها به خوبی با دیگران تعامل داشته، بر افراد دیگر به خوبی تاثیر مثبت گذاشته، به خوبی ارتباط برقرار کرده و بحث‌ها و جدل‌ها را مدیریت می‌کنند.

به طور خلاصه، افراد دارای هوش هیجانی بالا شما را هدایت کرده و شما را مجاب می‌کنند تحت سیطره آن‌ها بمانید. حال نظر شما در مورد داشتن EQ بالا چیست؟ کارهایی که انسان‌های با هوش هیجانی بالا انجام نمی‌دهند را در زیر مطالعه کرده و سعی کنید از این موارد پیروی کنید:

۱- به سرعت واکنش نشان نمی‌دهند:

افراد با EQ بالا به جای نشان دادن واکنش، پاسخ‌ها و واکنش‌های حساب‌شده‌ای را از خود نشان می‌دهند. زندگی پر از تنش‌های مختلف می‌باشد؛ هر کس دارای مسائل خاص خود می‌باشد؛ با این حال افراد دارای EQ بالا می‌توانند خود را در شرایط مختلف مدیریت کنند. آن‌ها می‌دانند که چگونه در شرایطی که افراد دارای EQ پایین از خود سراسیمگی و ترس نشان می‌دهند، خود را خونسرد و با آرامش نگه دارند. آن‌ها تمایلات اصلی خود را جهت واکنش احساسی مدیریت کرده و آن‌ها را در جهت کنترل فعالیت‌های مدیریتی خود هدایت می‌کنند. افراد دارای EQ بالا می‌آموزند که هنگام عصبانیت، درد یا ترس تصمیم نگیرند. به جای آن، آن‌ها خود را مدیریت کرده تا به شرایط ذهنی بهتری رسیده و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

۲- از مواجه شدن با تجربیات، ایده‌ها یا افراد جدید دوری نمی‌کنند:

منظور این نیست که افراد دارای EQ بالا دارای عقاید راسخ یا ایده‌های استوار نمی‌باشند؛ بلکه آن‌ها از یادگیری تجربیات دیگران یا به چالش کشیده شدن عقاید خود هراسی ندارند، دارای تفکر و نگرشی باز و در عین حال دارای اشتیاق زیادی می‌باشند، اغلب دارای دوستانی با نگرش‌ها و عقاید متفاوت می‌باشند، همواره در جستجوی شرایط جدید می‌باشند و می‌دانند که همواره مسیر درست را نمی‌پیمایند و از این رو دارای شجاعت در نظر گرفتن این حقیقت می‌باشند که همواره موضوعات بیشتری جهت یادگیری وجود دارد؛ حتی هنگامی که آن‌ها مخالف با یک نظر باشند، از واکنش احساسی پرهیز کرده و به جای آن هوشمندانه پاسخ می‌دهند. افراد با EQ زیاد همواره ویژگی‌های مثبت افراد دیگر را مشاهده می‌‌کنند. آن‌ها هراسی از پذیرش کمک از سوی افراد دیگر ندارند و به محدودیت‌های خود واقف بوده و در صورت نیاز از تجربیات دیگران بهره می‌گیرند. افراد دارای EQ زیاد هیچ واهمه‌ای از تغییر نداشته و  جهت احساس امنیت به هیچ ساختاری نیاز ندارند. آن‌ها هیچ‌گاه نسبت به دیگران از نظر احساسی بی‌تفاوت نمی‌باشند. آن‌ها هیچ ترسی از به چالش کشیده شدن عقاید و نظرات خود ندارند. آن‌ها هیچ گاه سرسختانه و لجوجانه با نظرات مختلف مخالفت نمی‌کنند.

۳- هیچ‌گاه صرفا به خود توجه نمی‌کنند:

این بدان معنی نیست که افراد دارای EQ زیاد، در صورت نیاز زمانی را به خود اختصاص نمی‌دهند! در واقع رفتن به سمت خودبینی و خودخواهی و یا در نقطه مقابل آن، وقف کردن خود برای دیگران چندان مناسب نمی‌باشد. با این حال، افراد دارای EQ بالا نسبت به افراد دیگر مسئولیت‌پذیر می‌باشند. این گونه افراد به جای توجه به خود، بیشتر به سایرین توجه می‌کنند. در واقع به جای نگاه کردن به زندگی از دریچه نیازها و خواسته‌های خود، آن‌ها دنیا را مکانی وسیع‌تر دیده و اندکی خود را به جای دیگران تصور می‌کنند. همچنین آن‌ها حس بخشندگی و رافت نسبت به خود و دیگران دارند. افراد دارای EQ بالا هیچ‌گاه مردم را تحت حمله، قضاوت، اتهام، انتقاد یا سرزنش قرار نمی‌دهند. همچنین آن‌ها هیچ‌گاه دیگران را هنگامی که در تلاش برای سهیم کردن احساسات خود می‌باشند، تحلیل نمی‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه نسبت به موفقیت‌های دیگران حسادت نمی‌ورزند بلکه از موفقیت‌های آن‌ها، خرسند می‌شوند.

۴- هیچ‌گاه تلخ و تند نمی‌شوند:

بسیاری از مردم، به جای آنکه خود را مسئول احساساتشان بدانند، از شرایط بیرونی انتقاد می‌کنند! این‌که خود را مسئول بدانید راهکاری اساسی جهت ارائه یک رفتار صحیح می‌باشد. اگر شما اسباب بازی کودکی را (قبل از این که او از آن دلزده شده باشد) بگیرید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مسلما شروع به گریه کردن می‌کند.
شما احتمالا افرادی را دیده‌اید که هنگام مواجهه با مشکلات مانند یک کودک دو ساله رفتار می‌کنند. آگاهی از این موضوع برای افرادی که در تلاش برای رشد احساسات در کنار رشد فیزیکی خود می‌باشند، مناسب است. ما معمولا می‌توانیم آنچه را که باعث اختلال و بروز اشتباه در یک وضعیت شده است را شناسایی کنیم، اما بیشتر افراد دارای EQ پایین در تلاش برای شناسایی عوامل به وجود آورنده آن اشتباه هستند و جهت حل آن مشکل اقدامی نمی‌کنند. به جای آن، از یک زنجیره واکنش‌های منفی تبعیت می‌کنند که می‌تواند به تخریب درونی منجر شود.
همچنین افراد دارای EQ بالا از چالش هراسی ندارند و هنگامی که متوجه می‌شوند در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند، خود را پنهان نمی‌کنند. آن‌ها به وسیله یافتن راه حل‌های مناسب، در تلاش برای از میان برداشتن موانع راه خود می‌باشند. افراد دارای هوش هیجانی بالا، این‌طور تصور نمی‌کنند که دنیا صرفا متعلق به آن‌ها است؛ آن‌ها به آن‌چه که انجام می‌دهند، نظارت داشته و همواره یک مشکل را به طور مکرر تکرار نمی‌کنند.

چه‌ اندازه موارد بالا در مورد شما صدق می‌کنند؟ تا اینجا، هوش هیجانی خود را در چه سطحی ارزیابی کرده‌اید؟ برای آگاهی یافتن از 6 مورد باقی‌مانده می‌توانید قسمت بعدی این مقاله را مطالعه کنید.

منبع: LifeHack دیدگاه‌ها 3158بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>