تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۱۰ اشتباه رایج در رزومه نویسی

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
۱۰ اشتباه رایج در رزومه نویسی

آیا اهمیتی دارد که در رزومه نویسی اشتباه کنید؟ بله اهمیت دارد. در حقیقت سریع‌ترین راه برای محروم شدن از یک فرصت شغلی، ارسال رزومه ناقص است.

علاوه بر اشتباهات تایپی و گرامری، ارسال رزومه­‌ای که متناسب با شغلی که برای آن درخواست داده‌اید نباشد، بزرگ‌ترین اشتباه است. این موارد شما را در رقابت برای گرفتن شغل، ضربه فنی می­‌کند؛ هم توسط مدیران و هم نرم‌افزارهای مدیریتی هوشمند که برای غربال رزومه­‌ها استفاده می­‌شوند.

اطلاعات بیشتری درباره­­‌ رایج­‌ترین اشتباهات رزومه نویسی و نکاتی درمورد چگونگی اجتناب از آنها را بخوانید:

1. غلط­‌های املایی و اشتباهات دستوری، قاتلان رزومه هستند.

با قراردادن انگشت زیر هر یک از کلمات، املای آن را بررسی کنید و بعد برای بررسی بیشتر آن را در اختیار یک مشاور حرفه‌ای، دوست یا یکی از اعضای خانواده قرار دهید. پیدا کردن اشتباهات خود سخت است، بنابراین خواندن رزومه توسط یک فرد دیگر به شما کمک خواهد‌ کرد. یکی از گزینه­‌های دیگر برای پیداکردن اشتباهات، خواندن رزومه با صدای بلند است.

2. استفاده از کلمات کلیدی متناسب با شغل درخواستی

در رزومه نویسی باید دقت کنید کلمات کلیدی مشابه­ آن‌چه در آگهی استخدام آمده، وجود داشته باشند. اگر رزومه شما کلمات کلیدی مناسبی نداشته باشد، به احتمال زیاد توجهی را جلب نخواهد کرد چون رزومه‌تان شما را فرد مناسبی برای این کار نشان نخواهد داد.

3. یک رزومه قدیمی چهره­‌ای مهجور از شما به نمایش می­‌گذارد.

رزومه برای هر شغلی که درخواست می­‌کنید باید به‌روز شود. مطمئن شوید که بخش مهارت­‌ها را مانند بخش سابقه کار، به‌روز می‌کنید. بررسی کنید تا مطمئن شوید مهارت­‌ها به‌خصوص مهارت­‌های کامپیوتری که در رزومه خود قید کرده­‌اید هنوز متداول باشند.

4. اطلاعات بیش از حد

در مورد هر کدام از شغل­‌هایی که تا کنون داشته­‌اید همه چیز را به خوانندگان نگویید. روی نکات برجسته تمرکز کنید، به‌جز موارد مربوط به ‌زمینه­‌های آموزشی و پژوهشی، رزومه باید بین 1 تا 2 صفحه باشد. برای افزایش خوانایی، از تکنیک­‌های قالب‌بندی مانند علایم نشانه­‌گذاری و پاراگراف­‌های کوتاه استفاده کنید. رزومه خود را به 10 تا 15 سال آخر سابقه کاری خود محدود کنید. لازم نیست شامل هرکاری که تا‌به‌حال انجام داده­‌اید شود.

5. نوشتن اهداف شغلی بدون تطابق با کار

در رزومه نویسی، از نوشتن اهداف شغلی که مطابقتی با شغل جدید ندارند پرهیز کنید. در حال حاضر بسیاری از افراد جویای کار از نوشتن اهداف شغلی در رزومه خود صرف‌نظر می­‌کنند یا به‌جای آن از پروفایل استفاده می­‌کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، مطمئن شوید که بر علاقه­ شما به نوع کاری که برای آن درخواست می‌دهید تاکید می‌کند.

6. سوابق کاری که با نیازمندی­‌های شغل مطابقت ندارد

از بیان خلاصه مهارت­‌ها و سوابق کاری که با شغل مورد نظر متناسب نیستند، در رزومه استفاده نکنید. مهارت­‌های کلیدی شما باید با بسیاری از نیازمندی‌های شغل موردنظر مطابقت داشته‌ باشد در غیر‌ این‌صورت بی‌خیال شوید.

7. نوشتن شرحی از مشاغل گذشته که موفقیت­‌های شما را به درستی نمایش نمی­‌دهد.

از نوشتن شرح وظایف و مسئولیت­‌هایی که درشغل گذشته داشته­‌اید خودداری کنید در عوض شرحی بنویسید که مهارت­‌ها و دستاوردهای مرتبط را به نمایش بگذارد. مطمئن شوید که کارفرمایان به راحتی ­بتوانند ببینند که چگونه برای نقش خود ارزش‌­آفرینی کرده‌­اید.

8. پاراگراف­‌هایی با اطلاعات کسل­‌کننده و بی­‌ربط

شروعی قاطعانه داشته‌باشید که نشان بدهد مهارت­‌های کلیدی مرتبط با این شغل را در دست دارید. در غیر این‌صورت ممکن است خوانندگان، آن پاراگراف را به‌طور سطحی مورد توجه قرار دهند.

9. شمردن تعداد دستاوردها

از بیان عبارات خودپسندانه و بر شمردن دستاوردهای خود یا ارائه شواهد دیگری برای حمایت از ادعای خود، اجتناب نمایید.

10. تواضع بیش از حد

هر جایزه یا ارتقای شغلی که تا به‌حال داشته­‌اید را بیان کنید. برای مثال «پس از افزایش 25 درصدی کمک­‌های مالی سالانه، به سمت دستیار مدیر ارتقا داده شدید».

 

منبع: About دیدگاه‌ها 2664بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>