تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

چگونه از خرید بی‌برنامه خودداری کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
چگونه از خرید بی‌برنامه خودداری کنیم؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار خریدهای عید هم داغ می‌شود؛ ممکن است جنب و جوش مردم برای خرید و حراج‌های وسوسه‌انگیز بیشتر فروشگاه‌ها، موجب شوند شما بدون دقت و تمرکز، یک خرید بی‌برنامه و صرفا از روی هیجان داشته باشید. خرید بی‌برنامه شامل دو مفهوم تصمیم­‌گیری ضعیف و پشیمانی آنی است. اما خرید بی­‌برنامه همیشه سبب پشیمانی نمی­‌شود. برخی اجناس ناگهان به چشم شما می­‌خورند، آن­‌ها را خریده و به خانه ­‌آورده و برای همیشه استفاده می‌کنید. اما اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم خیلی­‌ها این‌طور نیستند. زیرا خرید کردن، هنگامی که «خواسته­‌ها» حریصانه شما را احاطه کرده‌اند، کاری است که از رفتار منطقی، عملی و عاقلانه به دور است. وقتی یک خرید بی­‌برنامه، برای همیشه در کمد قرار می‌گیرد اغلب فقط به‌دلیل یک رفتار بدون برنامه‌ریزی است.

اگر به خودتان آمدید و متوجه شدید که با دهان باز به یک کمد پر از لباس­‌های دوست داشتنی اما غیر قابل پوشیدن خیره شده‌­اید و آرزو می‌کنید کاش در هنگام خرید آن‌ها خودتان را کنترل کرده بودید، این مطلب مخصوص شماست؛ با دقت آن را بخوانید.

از الگوهای خرید پیروی کنید.

باید فروشگاه­‌هایی را انتخاب کنید که برای یک خرید خوب مناسب هستند وگرنه مجبور خواهید بود قیمت کامل را برای اجناس حراجی بپردازید. این­‌ها فقط توصیه­‌هایی هستند و شما را وادار می­‌کنند آرام باشید، فکر کنید و برای خرید خود دنبال دلیلی بگردید.

فهرستی از ضعف­‌های خود هنگام خرید بنویسید.

چه چیز باعث می­‌شود که شما به سرعت و بدون فکر کردن کارت اعتباری خود را بیرون بیاورید؟ آیا چیزی که می­‌خواهید بخرید 50 درصد یا بیش­تر تخفیف خورده است؟ یا اجناسی هستند که قرار است عمری برای شما باقی بمانند، مثل زیورآلات؟ یا اجناسی هستند که مناسب فصل غالب محل سکونت شما بوده و همیشه قابل توجیه هستند؟ یا لباس­‌های مطابق مد روز است که در مجلات مد آن­‌ها را دیده‌اید؟

کمی به خود فرصت دهید و فکر کنید این خرید بی‌برنامه چه عاقبتی خواهد داشت. اگر مطمئن نیستید، سری به کمد لباس­‌های خود بزنید و موارد واضحی را مشاهده کنید. بنابراین قبل از ورود به مغازه یا کشیدن کارت برای پرداخت، ضعف­‌های خریدتان را برای خود یادآوری کنید تا بتوانید کاملا عاقلانه تصمیم بگیرید.

خرید های بی برنامهاز آنجا دور شوید.

این کار واقعا سختی است به ویژه اگر به چیزی برخورد کرده باشید که برای مدت محدودی حراج شده باشد. اما هر بار که وسوسه شُدید چیزی را که لازم ندارید بخرید، به­ترین کار این است که سریعا از آنجا دور شوید. فضای حاکم بر آن مکان و حرص خرید، از ما یک انسان غیرمنطقی می‌سازد و گذشتن کمی زمان و دور شدن از آن محل، مفید خواهد بود. برای خود، زمانی حدود 24 ساعت یا حتی بیش­تر (و اگر خرید بزرگی است، سه روز، یک هفته و حتی یک ماه) جهت تصمیم­‌گیری در نظر بگیرید. اگر بعد از گذشت این زمان، هم­چنان طالب خرید آن بودید یا پول کافی داشتید این کار را بکنید. در بیش­تر مواقع، آن را فراموش کرده و سراغ چیزهای دیگری می‌­روید.

ایمیل­‌های تبلیغاتی را مسدود کنید.

اگر از طرف­داران خریدهای آنلاین هستید ایمیل­‌های مربوط به حراج‌ها و تبلیغات را مسدود کنید. حتی اگر می‌­خواهید بدانید که چه زمانی فروشگاه مورد علاقه شما حراج اعلام می‌کند، بازهم دانستن هر تخفیف و فروشی ضروری نیست. اگر می­‌خواهید از زمان حراج­‌ها با خبر شوید، وب‌سایت آن­ها را کنترل کنید. در هر صورت به ایمیل­‌های وسوسه‌کننده اجازه ندهید صندوق ورودی ایمیل­‌های شما را پر کنند.

یک نفر را به عنوان وجدان خرید انتخاب کنید.

این فرد، باید صدای وجدان شما باشد بدون اینکه بخواهد شما را موعظه کند. می­‌توانید درباره خریدهای بی­‌برنامه خود به افراد خانواده یا دوست خود بگویید. با او درباره وضعیت جاری مالی خود، اولویت­‌های خود و ضعف­‌های خرید خود صحبت کنید. بنابراین وقتی در گیرودار یک خرید بی‌برنامه هستید می­‌توانید به او زنگ بزنید یا پیام بدهید تا با شما در این باره حرف بزند، در بیش­تر موارد، یادآوری همان مکالمات کافی است.

درباره چیزهایی که نمی­‌توانید بخرید فکر کنید.

پول، منبعی محدود است بنابراین پول‌ه­ایی که صرف خریدهای بی­‌برنامه می­‌شود را هنگام خریدهای ضروری کم می­‌آورید. حتی اگر قصد انجام یک کار پرهزینه در آینده را ندارید که بخواهید برای آن پول کنار بگذارید، همیشه به این فکر کنید که با آن پول چه­‌قدر می­‌توانید بیرون شام بخورید، به آرایشگاه بروید یا بلیت کنسرت بخرید، بدین ترتیب پول­تان را صرف خرید یک کیف نمی­‌کنید که هرگز دست­تان نخواهید گرفت.

منبع: About دیدگاه‌ها 2667بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>