تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۶ ماهگی کودک شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۶ ماهگی کودک شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

۶ ماه از تولد گلوله نمک شما گذشته است! در طول این شش ماه، نوزاد حساس و ظریف شما به کودکی شاد و پر سر و صدا تبدیل شده است. از دوران هیجان‌انگیز و دوست داشتنی ۶ ماهگی کودک خود که نسبت به هر چیزی که در اطرافش می‌گذرد کنجکاو است، هر چیزی باعث می‌شود کودک شما لبخند بزند، جیغ کشیده، کشف و تجربه کند، بیشترین استفاده را ببرید.

قد و وزن

وزن کودک در۶ ماهگی معمولا بین ۶ الی ۸/۵ کیلوگرم و قد او بین ۶۰ الی ۷۰ سانتی‌متر است. این رشد در شش ماهه دوم، به نسبت ماه‌های نخست کمتر می‌شود. اگر کودک شما هنوز به این قد و وزن نرسیده است نگران نباشید: تا وقتی که رشد مداوم دارد و شروع به از دست دادن وزن نکرده‌است، همه چیز در حالت مناسبی قرار دارد.

اولین یادگیری‌ها

یادگیری کودک در 6 ماهگیکودک شما در ۶ ماهگی از عکس خود در آینه هیجان‌زده می‌شود، هرچند هنوز نمی‌داند که در حال نگاه کردن به خودش است. زمان زیادی، اسباب‌بازی‌های خود را در دست نگه می‌دارد و به ویژه عاشق اسباب‌بازی‌هایی با رنگ‌های روشن، بافت نرم و آن‌هایی است که موسیقی و نور دارند. اما محبوب‌ترین بازی آنها هنوز همان قایم باشک است: وقتی یک شئ یا صورت‌ خود را پشت چیزی قایم می‌کنید و دوباره بیرون می‌آورید، هر بار کودک شما می‌خندد.
کودک به طور کلی عاشق تعامل با شماست. او در تلاش برای جلب توجه شما، می‌خندد، تقلید می‌کند و جیغ شادی می‌کشد. او صدای بغ‌بغ و غرغر از خود تولید می‌کند و از تکرار کلماتی که با صدای «آ» تمام می‌شوند مانند «دادادادا» و «ماماماما» لذت می‌برد. این صداها برای کودک معنی خاصی ندارند و این شما هستید که به تدریج با پاسخ دادن به این اصوات به آنها معنی می‌دهید! او وقتی در حال تکرار «ماماماما» است عاشق این است که شما بیایید و بگویید «مامان اومد». بدین‌گونه، وی ابعاد نمادین زبان را می‌‌آموزد: کلمات به اشیاء و یا افراد مرتبط می‌شوند.

نشستن

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کودک شما در چند ماه آینده، نشستن است. اگر شما در ۶ ماهگی کودک را به پشت قرار دهید، سرش را بلند می‌کند و پیچ و تاب می‌خورد تا خودش بتواند بنشیند، اما نمی‌داند چگونه این کار را بکند! با این حال اگر شما به او کمک کنید در این حالت قرار بگیرد، قادر خواهد بود بدون کمک، چند لحظه‌ای نشسته باقی بماند و او عاشق این کار است. وضعیت نشسته، زاویه دید جدیدی به او می‌دهد و همه جور امکانی را برای او فراهم می‌کند. او هر اتفاقی در اطرافش را می‌بیند و می‌تواند همه چیز را با دست بگیرد!
برای اینکه به او برای استفاده از این وضعیت کمک کنید می‌توانید دور او را با بالشت احاطه کنید تا نیفتد؛ اما این کار نباید بیش از چند دقیقه طول بکشد. ستون فقرات او هنوز شکننده است و نباید بیش از توانایی‌اش به آن فشار آورد. در طول یک یا دو ماه، او می‌تواند خودش به طور کامل بنشیند!

مهارت حرکتی

کودک شما در ۶ ماهگی بسیار فعال است و کنترل بهتری روی حرکاتش دارد. او می‌تواند اسباب‌بازی‌هایش را بگیرد و اگر دیگری را برداشت، اولی را رها کند. او اشیاء اطرافش را برمی‌دارد و اگر چیزی را از او دور کنید با گریه اعتراض می‌کند. وقتی به او نزدیک می‌شوید دست‌هایش را به سمت شما بالا می‌گیرد تا او را بغل کنید.
وقتی به پشت دراز کشیده است با پاهایش بازی می‌کند و آنها را به دهان خود می‌برد. وقتی او را به شکم می‌گذارید، سعی می‌کند بچرخد و دوباره به پشت قرار بگیرد. زمانی که او را در حالت ایستاده نگه می‌دارید پاهای خود را خم و راست می‌کند و بالا و پایین می‌پرد که به آن «مرحله پرش» می‌گویند.

اولین دندان

اولین دندان کودکاگر دیدید کودک اسباب‌بازی‌اش را محکم گاز می‌گیرد، مدام انگشت‌هایش را مک می‌زند و آب دهانش می‌ریزد، رویش اولین دندانش به‌زودی رخ خواهد داد. این دندان تقریبا حدود ۶ ماهگی ظاهر می‌شود و معمولا یکی از دندان‌های پیشین پایین است. اما اگر هیچ دندانی مشاهده نکردید نگران نشوید: زمان درآمدن دندان‌ها در کودکان مختلف، متفاوت است. ممکن است اولین دندان در چهارماهگی و حتی در بدو تولد رشد کند که البته بسیار نادر است. به عبارت دیگر، بعضی کودکان تا ۱۲ ماهگی هم هیچ دندانی در نمی‌آورند، و این ممکن است یک هشدار باشد، مگر اینکه به وضعیت غیرعادی دیگری مربوط شود.

خواب

پس از اولین شب‌های بی نظمی درخواب، بیشتر کودکان بین سن ۳ تا ۹ ماهگی خواب راحتی دارند. اگر کودک شما هنوز شب‌ها از خواب بیدار می‌شود صبور باشید. هنوز کمی زمان نیاز دارد تا به الگوی صحیح خواب دست پیدا کند. اگر کودک در حال در آوردن دندان هم باشد، ممکن است شب‌ها زیاد بیدار شود. نگران ایجاد یک عادت بد نشوید. اگر کودک بیدار شد به سراغش رفته و با در آغوش گرفتن، شیردادن یا شیشه شیر ،دوباره او را بخوابانید. این‌کار به کودک حس آرامشی می‌دهد که نقش مهمی در خوابیدن به مدت طولانی‌تر دارد. در عرض چند ماه این بی‌نظمی خواب شبانه، خاطره‌ای بسیار دور خواهد بود.

منبع: Mustelausa دیدگاه‌ها 5404بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>