تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

مفهوم «وزن آب» در رژیم لاغری چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
مفهوم «وزن آب» در رژیم لاغری چیست؟

احتمالا نام «رژیم‌های دفع سموم» و «پاکسازی» در رابطه با کاهش وزن سریع به گوش شما خورده است زیرا تمامی موارد عنوان شده به شما کمک می‌کنند وزن آبی خود (و نه وزن توده چربی) را کاهش دهید و احتمالا دچار سوء تغذیه هم خواهید شد.

با این‌حال، وزن آبی به چه معناست؟ برای روشن شدن قضیه، نظرات متخصصان درباره وزن آبی، ارتباط مستقیم آن با کاهش وزن و تأثیر احتمالی آن بر میزان پیشرفت افراد در رژیم کاهش وزن را در مقاله زیر گرد آورده‌ایم .

عملکرد وزن آبی چگونه است؟

نزدیک به 50 تا 60 درصد وزن کلی بدن ما آب است و نگهداری این مقدار در بدن، به عادت‌های غذایی ما بستگی دارد. به عنوان مثال، بنا به اظهار نظر متخصصان، مصرف غذاهای نمکی، سلول‌ها را وا می‌دارد تا آب را همانند اسفنج جذب کنند. همچنین، رژیم غذایی سرشار از قند، به ترشح بیش از حد انسولین در خون و بازجذب سدیم منجر می‌شود که پیامد آن نیز، واکنش اسفنجی بیشتر است.

اگر کربوهیدرات مصرف می‌کنید، بدانید به ازای هر گرم کربوهیدرات که بدن برای مصرف آتی ذخیره می‌کند (که با عنوان گلیکوژن شناخته می‌شود)، سه گرم آب نیز در بدن ذخیره می‌شود. به همین دلیل است که به عقیده متخصصان «پس از خوردن پیتزا احساس می‌کنید دست و پای شما ورم کرده است».

کاهش وزن به معنای از دست دادن آب است

همین حقایق، دلایل کاهش وزن ناگهانی بدن در چند هفته نخست است، در واقع، آب اضافه‌ای که بدن به دلیل رژیم غذایی خاصی ذخیره‌سازی کرده است را از بدن خارج می‌کنید.

هنگامی که رژیم غذایی شما به کالری محدود باشد، بدن شما کالری‌هایی را می‌سوزاند که با مصرف غذا به آن وارد کرده‌اید و پس از آن به سراغ سوزاندن ذخایر گلیکوژن می‌رود و از آنجایی که مولکول‌های گلیکوژن با مولکول‌های آب مجاور هستند، سوزاندن گلیکوژن نیز به معنای آزادسازی آب ذخیره شده در آن است.

به گفته متخصصین «کاهش وزن در ابتدای رژیم لاغری، می‌تواند تا چهار کیلوگرم باشد.» توجه داشته باشید که پس از مصرف دوباره آب، عدد ترازو دوباره اندکی به حالت اول بازمی‌گردد. به عقیده متخصصین «این امر به معنای جذب ناصحیح آب در بدن نیست؛ بدن شما، خود را با عادت‌های بهتر غذایی تطبیق می‌دهد.»

کاهش وزن آبی

چرا سوزاندن چربی بسیار دشوارتر است؟

به گفته متخصصین، متابولیسم بدن ما به روش خاصی انجام می‌شود به همین دلیل، دفع آب بسیار راحت و سوزاندن چربی بسیار دشوار است. بدن ما به صورت خاص به منابع انرژی روی می‌آورد؛ در ابتدا قندها و کربوهیدرات‌ها سوزانده شده و به انرژی تبدیل می‌شوند و در ادامه، چربی و عضلات به این فرآیند افزوده می‌شوند.

به احتمال زیاد، علت این امر کمبود منابع انرژی و عدم دسترسی آسان انسان‌های نخستین به آن منابع بوده است؛ بنابراین بدن ما جهت بقا به ماشین‌های بسیار کارآمد ذخیره‌ساز چربی تبدیل شده است.

میزان وزن آبی خود را تحت نظر قرار دهید

کاهش وزن آبی یک فرایند کاملا عادی و قابل انتظار است و هنگامی که بدن شما به این رژیم غذایی عادت کرد روش‌های طبیعی بسیار زیادی برای حفظ وزن دلخواه وجود دارند؛ به عقیده متخصصان، تا می‌توانید از نمک و شکر اجتناب کنید و آب بیشتری بنوشید.

نسبت به کاهش وزن دیدگاهی «آرام و ثابت» داشته باشید و از رژیم‌هایی که گروه خاصی از غذاها را حذف می‌کنند اجتناب کنید. زیرا مانع از ورم کردن بدن شما می‌شوند. بنا به عقیده متخصصان: «محدود کردن کالری‌ها به مدت طولانی، به افزایش هورمون‌های استرس‌زایی مثل کورتیزول منجر می‌شود که بدن را وامی‌دارد آب بیشتری ذخیره کند».

به عبارت دیگر، از رژیم‌های پاکسازی ناصحیح اجتناب کرده و بگذارید بدن شما کار خود را انجام دهد.

منبع: Womenshealthmag دیدگاه‌ها 2973بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه