تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

منافذ باز پوست چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
منافذ باز پوست چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

خیلی از افراد برای درمان منافذ باز پوست خود سراغ بهترین کرم ضد جوش می‌روند با این تصور که این‌ها حاصل جوش روی پوست است. البته برخی از این منافذ با جوش سر سیاه همراه است و همین موضوع افراد را برای این انتخابشان مصمم‌تر می‌کند. برخی هم فقط سراغ ماسک صورت می‌روند. اما به راستی کدام روش برای رفع این عارضه بهتر است؟ در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلاً منافذ باز صورت چه هستند؟ چرا به وجود می‌آیند و راه درمان آن‌ها چیست. با ما تا پایان مقاله همراه شوید. پاسختان را خواهید یافت.

منافذ باز پوست چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم تأثیر بهترین کرم ضد جوش روی منافذ باز پوست را بررسی کنیم، اجازه دهید به تعریف این عارضه شایع پوستی بپردازیم. منافذ پوست روزنه‌هایی برای پیازهای موی شما هستند. در این روزنه‌ها، غدد چربی به فولیکول مو متصل شده‌اند. این غدد، روغنی طبیعی به نام سبوم تولید می‌کنند که پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد.

داشتن منافذ پوستی برای سلامتی پوست شما ضروری است؛ اما ممکن است در اندازه‌های مختلف ظاهر شود. مثلاً منافذ روی بینی به‌طور طبیعی بزرگ‌تر از منافذی هستند که در قسمت‌های دیگر پوست شما قرار دارند. این به این دلیل است که غدد چربی در زیر آن‌ها نیز بزرگ‌تر هستند. اگر پوست چرب داشته باشید، به احتمال زیاد منافذ بینی شما هم بزرگ هستند.

چه عواملی باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود؟

چه عواملی باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود؟

به غیر از منافذ بینی که ذاتاً بزرگ‌تر هستند، اگر سایر منافذ پوست شما مسدود شود، منافذ باز بروز می‌کند. مسدودکننده‌ها معمولاً از ترکیبی از سبوم و سلول‌های مرده پوست تشکیل شده‌اند که در فولیکول مو انباشته می‌شود. این مسدودکننده‌ها می‌توانند دیواره‌های فولیکول را سخت و بزرگ کنند.

البته علت‌های دیگری هم برای بروز منافذ باز پوست وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • بروز انواع جوش
  • رژیم غذایی ضعیف
  • استرس شدید
  • افزایش رطوبت پوست در اثر تعریق زیاد
  • تولید بیش از حد چربی (معمولاً در انواع پوست چرب)
  • تجمع سلول‌های مرده پوست (در اثر لایه برداری نکردن از پوست)
  • گرمای بیش از حد پوست در اثر سونا یا بخورهای بیش از حد
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب، به‌خصوص بدون استفاده از ضد آفتاب
  • ژنتیک و نوسانات هورمونی، مانند دوران قاعدگی یا بلوغ
  • مصرف الکل یا کافئین (مصرف این مواد، پوست شما را خشک کرده و منجر به افزایش تولید سبوم می‌شود)
  • عادات ضعیف مراقبت از پوست (مانند شستن صورت کمتر یا بیشتر از دو بار در روز یا استفاده از آرایش بر پایه چربی)
  • خشکی بیش از حد پوست (به دلیل افزایش تولید سبوم و تجمع سلول های مرده پوست در سطح پوست، منافذ آسیب می‌بینند)

اگر می‌خواهید منافذ باز پوست را درمان کنید، باید قبل از هر چیز آن را تمیز کنید. برای تمیز‌کردن منافذ باز پوست باید چربی و آلودگی از آن خارج شود. این کار چگونه ممکن است؟ در ادامه برایتان می‌گوییم.

قبل از خواب همه آرایش صورتتان را پاک کنید

در همه مقاله‌های مربوط به بهترین کرم ضد جوش یا کرم ضد لک عالی، بارها تأکید کرده‌ایم که قبل از خواب حتماً آرایش صورتتان را پاک کنید. حتی بهترین برندهای آرایشی که ادعای سالم‌سازی و ترمیم پوست را دارند، نباید در طول مدت زمان خواب، روی پوست شما باقی بمانند. همان طور که می‌دانید ذرات مواد آرایشی در منافذ پوست شما می‌مانند و پس از مدتی پوست شما به عارضه‌هایی از جمله چین و چروک، لکه های پوستی، جوش و منافذ باز مبتلا می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، هر شب قبل از خواب همه آرایش خود را با یک تونر یا تمیزکننده آرایش ملایم، کاملاً و به‌آرامی پاک کنید. حتی اجازه ندهید ذره‌ای از مواد آرایشی روی پوست شما باقی بماند. تنها محصول بهداشتی که اجازه دارید در طول شب روی پوست خود نگه دارید، بهترین ماسک صورت شبانه و بهترین کرم دور چشم هستند. این محصولات مواد مغذی ضروری پوست را در طول شب به سلول‌ها می‌رسانند و باعث جوانی و درخشش پوست می‌شوند.

روزی دو بار پوست صورت را تمیز کنید

روزی دو بار پوست صورت را تمیز کنید

شستن صورت دو بار در روز به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید منافذ پوستتان را پاکسازی کنید. این کار ضمناً از بروز منافذ باز جلوگیری می‌کند. برای این کار یک شوینده مناسب با نوع پوست خود بخرید. هر روز صبح بعد از بیدارشدن و هر بار عصر بعد از بازگشتن به منزل، حتماً صورت خود را با این شوینده تمیز کنید.

حتی اگر هیچ آرایشی روی پوست خود ندارید، به‌محض ورود به منزل، پوستتان را کاملاً بشویید. آلودگی‌های محیطی نظیر گردوغبار یا دود وسایل نقلیه، بدون اینکه حجمی از خود نشان دهند، منافذ شما را مسدود می‌کنند. همچنین شما در طول روز به‌طور طبیعی عرق می‌کنید و این‌ها در منافذ پوستتان باقی می‌مانند؛ پس برای سلامتی خودتان هم که شده، شستن پوست صورت را جدی بگیرید.

از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

یکی از دلایلی که منافذ باز پوست بروز می‌کنند، خشکی پوست است. برای رهایی از چنین اتفاقی بهتر است هر بار با یک مرطوب کننده مناسب، پوستتان را آبرسانی کنید. توجه داشته باشید که اگر پوستتان چرب است، از مرطوب کننده بر پایه چربی استفاده نکنید. اگر هم پوستتان بیش از حد خشک است، مصرف آبرسان‌ها را بیشتر کنید. علاوه بر بروز منافذ باز در پوست خشک، خطر ابتلا به حساسیت، قرمزی و اگزما هم وجود دارد؛ پس آبرسانی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

منافذ خود را با بهترین ماسک صورت لایه برداری کنید

منافذ باز پوست خود را با ماسک خاک رس تمیز کنید

انواع ماسک لایه بردار، مخصوصاً ماسک خاک رس به طرز عجیبی به بیرون‌کشیدن سلول‌های مرده و آلودگی‌ها از منافذ پوستی کمک می‌کنند. این ماسک‌ها هم‌چنین می‌توانند باعث کوچک‌ترشدن منافذ شوند. برای گرفتن بهترین نتیجه، ۲ تا ۳ بار در هفته از بهترین ماسک صورت لایه بردار استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید که اگر پوست صورت شما خشک است، ماسک‌هایی مثل زغال سیاه یا خاک رس به خشکی بیشتر پوست دامن می‌زند. به همین منظور مصرف آن‌ها را به هفته‌ای یک‌ بار کاهش دهید.

از بهترین کرم ضد جوش بهره ببرید

برخی از منافذ باز پوست در اثر ابتلا به جوش به وجود می‌آیند. از سوی دیگر باز بودن منافذ به ابتلا به انواع جوش منجر می‌شود. با این توضیح می‌توان فهمید که منافذ باز پوست و انواع جوش با یکدیگر رابطه دوسویه دارند. برای از بین بردن این معضل باید متناسب با نوع جوش خود از بهترین کرم ضد جوش استفاده کنید. در برخی از این کرم ها، ترکیبات لایه بردار وجود دارد که لایه‌های عمیق پوست شما را پاکسازی می‌کند و باعث درمان جوش و کوچک شدن منافذ باز می‌شود.

روش های کلینیکی لایه برداری پوست را امتحان کنید

روش های کلینیکی لایه برداری پوست را امتحان کنید

اگر بهترین کرم ضد جوش و بهترین ماسک صورت برای لایه برداری پوست شما جواب نداد، از روش های کلینیکی مثل میکرودرم ابریژن یا میکرونیدلینگ استفاده کنید. البته برای این کار حتماً به متخصص این رشته مراجعه کنید و به بهانه ارزانی، پوست خود را به دست هر کسی ندهید. مراحل لایه برداری کلینیکی چند جلسه باید انجام شود و برای گرفتن نتیجه هم باید کمی صبور باشید؛ اما در مجموع از روش‌های دیگر خیلی سریع‌تر جواب می‌دهد.

از محلول قابض منافذ استفاده کنید

این روزها در بازار محلول های بسیاری وجود دارد که ادعا می‌کنند به بسته شدن منافذ پوست کمک می‌کنند. این محصولات حاوی موادی هستند که منفذهای پوست شما را به مرور تنگ‌تر می‌کنند. توصیه ما به شما این است که اولاً چنین محصولاتی را از برندهای معتبر تهیه کنید و پوست خود را با هر محصول دم دستی و ارزانی به خطر نیندازید.

دوم اینکه قبل از مصرف این محلول های قابض منافذ باز پوست، حتماً پوست خود را پاکسازی کنید تا هیچ ماده اضافه‌ای در منفذهای آن وجود نداشته باشد. همان طور که می‌دانید حبس‌شدن آلودگی‌ها در منافذ پوست باعث می‌شود که انواع جوش ایجاد شود. اگر پوستتان به جوش مبتلاست، قبل از هر اقدامی از بهترین کرم ضد جوش استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موضوع منافذ باز پوست و روش کنترل و درمان آن پرداختیم. همچنین یادآور شدیم که برای رفع این عارضه لازم است از بهترین ماسک صورت، بهترین کرم ضد جوش و محلول قابض منافذ استفاده کنید. برای تهیه همه این محصولات به شما فروشگاه اینترنتی اردمی، مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را پیشنهاد می‌کنیم. شما چه راهکاری برای این موضوع می‌شناسید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 6300بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه