تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

دلیل ایجاد جوش کیستی و راه مقابله با آن‌ چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه
دلیل ایجاد جوش کیستی و راه مقابله با آن‌ چیست؟

بسیاری افراد برای درمان جوش کیستی خود به خرید بهترین کرم ضد جوش روی می‌آورند. دردهای جوش کیستی و شکل ظاهری نامطلوبی که دارد باعث می‌شود اکثر افراد به فکر درمان آن باشند. همان طور که می‌دانید مهم‌ترین گام در درمان جوش کیستی آگاهی از علت بروز آن است. در واقع با دانستن دلیل های ایجاد جوش کیستی به‌راحتی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد یا راه را بر پیشرفت آن بست. با این توضیح به شما توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله با ما باشید تا با ریشه‌های بروز این عارضه آشنا شوید.

دلیل ایجاد جوش کیستی

علت ایجاد جوش کیستی چیست

همان طور که می‌دانید جوش در اثر ترشح بیش از حد سبوم در پوست ایجاد می‌شود. در واقع بهترین کرم ضد جوش معمولاً با کنترل ترشح چربی پوست و همچنین لایه برداری پوست و ازبین‌بردن عوامل میکروبی و باکتریایی به درمان جوش می‌پردازد. گاهی نیز برخی از عوامل بیرونی، میزان ترشح چربی پوست را دستخوش تغییر می‌کنند. با شناسایی این علت ها به‌راحتی می‌توان جلوی ایجاد جوش کیستی یا پیشرفت آن را گرفت. پس در ادامه با ما باشید تا با دلیل ایجاد جوش کیستی و روش جلوگیری از بروز آن آشنا شوید.

عوامل مؤثر در بروز یا تشدید جوش کیستی

۱. خشکی بیش از حد پوست

خشکی پوست و جوش کیستی

فراموش نکنید که بروز جوش مختص پوست خیلی چرب نیست. گاهی نیز وقتی پوست شما خیلی خشک شود، خیلی زود در برابر آکنه آسیب می‌بیند. در واقع هنگامی که عملکرد سد دفاعی پوست ضعیف باشد، پوست به اندازه کافی نمی‌تواند از خود محافظت کرده و خود را سالم نگه دارد. این موضوع به‌طور کلی یکی از دلیل های ایجاد جوش کیستی در افراد دارای پوست خشک است. با این توضیح هنگامی که بیش از حد از محصولات لایه بردار برای رسیدگی به پوست خود استفاده می‌کنید، ناخودآگاه آن را در برابر بروز جوش آسیب‌پذیر می‌کنید.

برای جلوگیری از بروز جوش کیستی، باید از محصولات ملایم برای مراقبت از پوست استفاده کنید تا رطوبت طبیعی پوست شما از بین نرود. همچنین مراقب باشید که از اسکراب یا لایه بردار بیش از حد استفاده نکنید؛ زیرا باعث آسیب دیدن پوست می‌شوند. به عبارت دیگر برای داشتن پوست خوب باید به آن فرصت بهبودی دهید و با استفاده از محصولات سنگین آن را به خطر نیندازید. با این توضیح مصرف این محصولات را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.

۲. اصلاح صورت

اصلاح صورت و جوش

زدودن موهای صورت یکی از اصلی‌ترین دلیل های ایجاد جوش کیستی است. همه‌ی تکنیک‌های رفع موی صورت از جمله اپیلاسیون، اصلاح با تیغ و حتی موچین کردن و بند انداختن، باعث ورم کردن آن ناحیه می‌شود. به این ترتیب باکتری‌های مختلف به بخش عمیق پوست و درون منافذ ارسال می‌شود. همچنین به عقیده متخصصان، محصولات موضعی که قبل یا بعد از برداشتن مو روی پوست قرار می‌گیرند باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش می‌شوند.

البته لازم است بدانید که اگر ورم صورت بعد از اصلاح، خارش داشته باشد، ممکن است جوش نباشد، بلکه فقط تحریک‌کننده فولیکول‌های مو است که باعث ایجاد بثورات می‌شود. برای کمک به کاهش ایجاد جوش بعد از برداشتن موهای صورت، باید از کرم هیدروکورتیزون ۱درصد بعد از خنک کردن پوست استفاده کنید. همچنین باید صورت را قبل از برداشتن مو به‌طور کامل تمیز کنید تا میزان باکتری‌های موجود در پوست کاهش یابد. به این ترتیب آلودگی‌ها مجال ورود به منافذ پوست شما را پیدا نخواهند کرد.

۳. استفاده از وسایل آرایش مو

وسایل آرایش مو و جوش کیستی

بروز جوش کیستی در اثر استفاده از وسایل آرایش مو معمولاً رایج است. هر چند در نگاه اول این امر بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد؛ اما باید گفت که محصولاتی مانند اسپری مو، چسب مو و ژل مو که برای حالت دادن به مو استفاده می‌شوند یکی از دلیل های ایجاد جوش کیستی هستند. متخصصان پوست معتقدند که محصولات آرایش مو، مخصوصاً محصولات بر پایه روغن، در پیشانی پخش می‌شوند و در اثر ترکیب با باکتری‌های روی پوست، جوش کیستی ایجاد می‌کنند.

به عبارت دیگر منافذ پوست با مواد این محصولات مسدود و ملتهب شده و در نهایت به ایجاد عفونت، قرمزی، جوش سر سیاه و سر سفید در پیشانی و خط مو منجر می‌شوند. برای به‌حداقل‌رساندن احتمال ایجاد آکنه شدید در اثر استفاده از محصولات آرایش مو، باید دستان خود را کاملاً بشویید و تا حد ممکن ژل‌ها را با دستان خود روی موها بمالید. همچنین پس از آرایش مو، باید از دستمال مرطوب استفاده کرده و پیشانی و صورت خود را بلافاصله تمیز کنید.

۴. تغییرات سطح هورمون های بدن

هورمون‌های مؤثر در جوش کیستی

اکنون وقت آن رسیده است تا درباره دلیل های ایجاد جوش کیستی در قسمت‌های چانه و گردن صحبت کنیم. بیشتر اوقات، این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می‌دهد. جوش کیستی ناشی از هورمون‌ها معمولاً در قسمت تحتانی صورت و به‌طور معمول روی چانه یا اطراف خط فک ظاهر می‌شوند. هیچ توضیح کاملی درباره پیشرفت این جوش ها یا دلیل بزرگ‌ترشدن آن‌ها وجود ندارد. زنان به دلیل دوره قاعدگی خود بیشتر از مردان از جوش کیستی هورمونی رنج می‌برند. علت اصلی بروز این نوع جوش در مردان، افزایش ترشح تستوسترون است که ممکن است با خوردن مقدار زیادی سویا یا پروتئین ایجاد شود.

چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای درمان یا رفع جوش کیستی هورمونی به کار ببندید؛ اما قبل از آن لازم است به تاریخ بروز این جوش ‌ها توجه کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که هر ماه تقریباً در یک زمان مشخص روی صورت ظاهر می‌شوند، به احتمال زیاد هورمون ها علت بروز آن هستند. در چنین مواقعی نشانه‌ها را دقیق و منظم یادداشت و به پزشک خود عرضه کنید. پزشک، سطح هورمون‌های شما را بررسی کرده و متناسب با نیاز شما دارو تجویز می‌کند. برای مثال برخی از درمان های موضعی، مکمل ها و قرص‌های ضد بارداری، افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و غیره به تنظیم این هورمون‌ها کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که آنچه در درمان جوش کیستی هورمونی مهم است، وجود کیست نیست. در واقع این نوع جوش زنگ خطری است که از اختلال در هورمون‌های شما حکایت می‌کند. قبل از بروز اتفاق جدی‌تر به تشخیص علت و درمان عارضه‌ خود بپردازید.

۵. فشار روحی

استرس و جوش کیستی

استرس می‌تواند پوست شما را دست‌خوش عارضه‌های متعدد از جمله جوش کند. در واقع یکی از دلیل های ایجاد جوش کیستی در افراد، فشار روحی یا همان استرس است. در واقع اضطراب آسیب زیادی به تمامی ارگان های بدن از جمله پوست وارد می‌کند. برای مثال یکی از دلایلی که استرس به پوست شما آسیب می‌زند، این است که منجر‌ به بی‌خوابی می‌شود. در چنین مواقعی پوست بدن فرصت کافی برای بازسازی خود را از دست می‌دهد. با این توضیح بی‌خوابی باعث ایجاد جوش نمی‌شود، بلکه بازسازی نشدن بهینه پوست باعث بروز این عارضه می‌شود.

چند روش عالی برای به‌حداقل‌رساندن استرس در زندگی وجود دارد. ورزش، مدیتیشن و استراحت منظم و برنامه‌ریزی‌شده در حین انجام فعالیت‌های استرس‌زا یا شدید کمک شایانی به آرامش شما می‌کند. همچنین باید سعی کنید ساعات خواب شبانه و کیفیت خواب را تنظیم کنید تا بدنتان فرصت بازسازی پیدا کند.

۶. استفاده از ضد آفتاب نامناسب

ضد آفتاب و جوش کیستی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی دیگر از دلیل های ایجاد جوش کیستی روی چانه استفاده از ضد آفتاب است. کرم های ضد آفتاب حاوی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند که هر دو باعث تعریق شما می‌شوند. از سویی این واقعیت وجود دارد که ضد آفتاب منافذ شما را مسدود می‌کند و اغلب باعث ایجاد جوش کیستی در بزرگ‌سالان می‌شود. حل این مشکل در واقع بسیار آسان است. بهترین کرم ضد آفتاب را از برندهای معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد غیرحساسیت‌زایی مانند اکسی بنزن، اکتوسیلن و آووبنزون ​​هستند. راهکار دیگر استفاده از ژل ضد آفتاب است. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و باعث تجمع چربی و آلودگی در آن نمی‌شوند. برای افرادی که مستعد جوش هستند بهترین کرم ضد آفتاب ضد جوش توصیه می‌شود.

۷. باکتری ها

تأثیر باکتری ها در ایجاد جوش

یکی دیگر از دلیل های ایجاد جوش کیستی باکتری‌ها هستند. شایع‌ترین باکتری جوش با نام P. acnes شناخته شده و بسیار رایج است. اکثر متخصصان بر این باورند که اگر باکتری P. acnes را از بین ببرید، آکنه کیستیک از بین می‌رود. این نوع جوش به‌راحتی و با کمک آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شوند؛ اما قبل از مصرف آنتی‌بیوتیک باید احتیاط کنید؛ زیرا باکتری‌های خوب و بد بدن را نابود می‌کنند. ضمناً آنتی‌بیوتیک‌ها برای مدت کوتاهی چاره‌ساز هستند و راه‌حل طولانی‌مدت جوش کیستی نیستند. ممکن است باکتری‌های موجود در بدن شما بعد از چندین دوره درمان، مقاوم شوند. در نتیجه، در کنار آنتی‌بیوتیک باید روش‌های دیگر درمان از جمله استفاده از بهترین کرم ضد جوش را نیز امتحان کنید.

۸. استفاده از محصولات لبنی

محصولات لبنی

هیچ کس منکر این موضوع نیست که مصرف لبنیات فواید بی‌شماری برای بدن ما دارد؛ اما یکی از دلیل های ایجاد جوش کیستی هم ممکن است مصرف لبنیات باشد. برای اینکه مطمئن شوید که لبنیات در بروز جوش مؤثر بوده یا خیر، بهتر است مصرف آن را سه هفته قطع کنید. اگر با کاهش چشمگیر این عارضه مواجه شدید، بی‌شک علت اصلی بروز جوش مصرف مواد لبنی بوده است. افرادی که نمی‌توانند مصرف لبنیات را قطع کنند نیز بهتر است استفاده از این مواد را به حداقل برسانند. اگر پس از قطع یا کاهش مصرف لبنیات تغییری در کاهش جوش مشاهده نکردید، سراغ علت های دیگر بروید.

۹. حساسیت غذایی

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی چیزی فراتر از حساسیت به مواد لبنی است. در این موضوع همه‌ی مواد غذایی دخیل هستند و شما فقط با آزمون و خطا می‌توانید حدس بزنید کدام ماده غذایی تأثیر بیشتری در بروز این عارضه دارد. در این بین، مواد قندی، شکلات تلخ، خوراکی‌های چرب و غیره بیشتر گزارش شده‌اند. ازآنجایی‌که شناسایی غذایی که به آن حساسیت دارید کمی سخت است، بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا دلیل های ایجاد جوش کیستی را بررسی کرده و به درمان آن با بهترین کرم ضد جوش یا سایر روش‌ها بپردازید.

۱۰. استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه

شاید برای شما هم کمی جالب یا عجیب باشد که بگوییم استفاده از تلفن همراه هم می‌تواند یکی از دلیل های ایجاد جوش کیستی در افراد باشد. در واقع صفحه‌ی گوشی پر از انواع آلودگی‌هاست و تماس آن با صورت به انتقال سریع این آلودگی‌ها روی پوست منجر می‌شود. توصیه ما به شما این است که صفحه گوشی را همواره با پد الکلی یا دستمال، تمیز کرده و هنگام مکالمه گوشی را خیلی به صورت خود نزدیک نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله با دلیل ایجاد جوش کیستی آشنا شدید. اگر برای رفع این عارضه به دنبال خرید بهترین کرم ضد جوش هستید، فروشگاه اینترنتی اردمی را به شما معرفی می‌کنیم. در فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی می‌توانید بهترین کرم های ضد جوش را با ضمانت اصالت کالا تهیه کنید. همچنین کارشناسان پوست و زیبایی مجموعه به شما کمک می‌کنند تا با بهترین روش به درمان جوش صورت خود بپردازید. اگر پرسش یا نظری دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع: Cysticacnehomeremedy دیدگاه‌ها 10442بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه